نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب محمدرضا نظری

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر 
#انجمن_ادبی_شعر_باران 
#مدیریت_برنامه ؛
#مهربانو_مریم_راد
‍بینِ من با خودِ من رابطه ای پنهانی است
منِ دیروزیِ من در بدنم زندانی است
پشت این چهره ی مغرورِ چهل ساله هنوز...
یک پسر بچه ی معصومِ دبیرستانی است
نیمه ی گمشده ام رفت و پس از رفتنِ او...
ابرِ آبستن چشمم همه شب بارانی است
آنچه شد قسمت آن نیمه فقط آبادی
آنچه شد قسمت این نیمه فقط ویرانی است
باورت میشود این آدمِ در ظاهر رِند...
یک خیالاتیِ دل ساده ی شهرستانی است؟
باورت میشود از شعر نمیفهمد هیچ...!
اینکه شوریده تر از فایز دشتستانی است؟
قصه این است که دلخسته ترین عاشقِ شهر 
چند سال است که مشغول غزل درمانی است
#محمد_رضا_نظری
#نقد_شعر 
بنام خداوند مهر 
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین بدون در نظر گرفتن نام صاحبش آن را نقد و بررسی خواهم کرد.
به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان جایگزینی کلمات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی موفق بوده.  یافت کلمات در این اثر کاملاً یکدست و متناسب با انتظاری ست که از زبان امروز فارسی داریم.  از دوگانگی زبانی دور است.  
استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان با توجه به ردیف فعلی کاملاً برقرار است.  
(نیمه گم شده ام رفت پس از رفتن او 
ابر آبستن چشمم همه شب بارانی ست. )  
ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده متناسب با بافت کلمات و در خدمت روایت اثر می باشد.  بنابراین علاوه به زیبایی به مضمون اثر نیز کمک کرده است. در بررسی اثر می توان  معتقد بود که شاعر  در نقد لغوی متناسب با معیارها عمل کرده است.  
به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن (فاعلاتن)  فعلاتن فعلاتن فعلن 
که شاعر در رکن اول از فاعلاتن به جای فعلاتن بهره گرفته در بحر  رمل مثمن مخبون محذوف.  قافیه و ردیف متناسب با بافت کلمات و در خدمت روایت اثر است.  
در بررسی ساختار روایت، اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد. شاعرانه در روایت اثر با کمک یک حکم به بیان حالات و احوالات درونی خود پرداخته و علاوه بر زیبایی های بیانی به محتوای اثر نیز کمک کرده است.  
نهایتاً ساختار روایی اثر انسجام لازم را در خود دارا می باشد، یعنی درک روایی اثر به درستی اتفاق می افتد، بنابراین شاعر در بیان اهداف خود در ساختار روایت اثر موفق عمل کرده.  
به لحاظ نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و استعاره و....  به زیبایی اثر افزوده است.  
( پشت این چهره مغرور چهل ساله هنوز 
یک پسر بچه معصوم دبیرستانی ست)    یا 
( باورت می شود این آدم در ظاهر رند 
یک خیالاتی دل ساده ی شهرستانی ست)  
تصاویر ارائه شده در اثر بیشتر انتزاعی ست.  درواقع شاعر با بیان کلمات یا کلی نگری سعی در رسیدن به اهداف خود را داشته اما از آنجایی که کلی نگری در اثر ارائه شده سبب عدم دریافت معنا یا به مخاطره انداختن آنچه نشده، بلکه به زیبایی آن اهمیت افزوده. از این جهت تصاویر انتزاعی اثر به تکامل آن کمک کرده است. 
( آنچه شد قسمت آن نیمه فقط آبادی 
آنچه شد قسمت این نیمه فقط ویرانی ست)  
به لحاظ composition اثر ارائه شده ( بیت اول)  شروع خوبی دارد و میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند.  شاعر در بیت نخست با بکارگیری حکم و فرض حکم و جابجایی آنها در روایت اثر خلاقیت ایجاد کرده، این خلاقیت به زیبایی اثر افزوده است. بنابراین اثر ارائه شده شروع خوبی دارد.  
در پایان بندی یا مقطع اثر، شاعر با تکیه بر زبان عاطفی به زیبایی اثر کمک کرده،
بنابراین می توان معتقد بود که اثر شروع و پایان بندی خوبی متناسب با معیارهای لازم دارد.
به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده با توجه به بافت کلمات و اختیاری که شاعر در رکن  اول استفاده کرده همچنین استفاده از بحر خوش آهنگ رمل، سبب شده که موسیقی بیرونی اثر که در گرو وزن  باشد به خوبی و گوش نواز باشد.  موسیقی کناری نیز به زیبایی و روانی موسیقیایی افزوده است.  از طرف دیگر از موسیقی درونی و معنوی نیز بی بهره نیست، بنابراین اثر به سبب موسیقیایی که در گرو بافت خوب کلمات اتفاق افتاده دلنشین و گوش نواز است و از سکوت های موسیقیایی که آسیب می رسانند،  خبری نیست.  
ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی برقرار است و سبب می شود که چفت و بست کلام برقرار باشد و به  انسجام روایی   آن افزوده است.    
به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که با استفاده از خلاقیت در روایت آن و همچنین نوع نگاه نسبت به موضوع اثر و بیان آن در حالت کلی علاوه بر زیبایی به بعد معنایی اثر کمک کرده است.  درواقع روایت اثر با سیری در درون خود شاعر آغاز شده، بنابراین شاعر با تکیه بر تجربیات شخصی به بیان روایت پرداخته و معقدم شاعر توانسته رسالت خودرا به جای آورد.
#واژه 
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی