نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

#فردوس_اعظم

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۳/۱۰دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

در پیش کسی درد دل تنگ نگفتم
خاموشم و چون مرغ شباهنگ نگفتم

مانند فلانی نشدم شاعر دربار
چیزی به جز از ملت و فرهنگ نگفتم

آیینه منم، آب منم، مذهبم عشق است
با شیشه دلان مرثیه ی سنگ نگفتم!

بسیار غزل گفته ام از وحدت دلها
از صلح و صفا گفتم و از جنگ نگفتم!

هرچند که دور از وطنم، خاطره اش سبز
یک بار هم از حسرت افرنگ نگفتم!

گاهی خودم از دست خودم میخورم افسوس
شعری که به دلها بزند چنگ،نگفتم!

همصحبت من آیینه و چشمه و مهر است
صد شکر که از نقشه و نیرنگ نگفتم

همرنگ خودم هستم و همرنگ شما نه!
از تفرقه بیزارم و از رنگ نگفتم!

#فردوس_اعظم

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃🌸به نام خداوند مهر و مهربانی .

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان ; جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می‌توانست موفق‌تر عمل کند .

🔻استفاده از کلمات در این اثر مطابق با عروض اتفاق افتاده اگرچه از بعد ساخت معنا نیز جدا نیست. اما این اثری یک غزل چپ نویسی شده است .
درواقع در این اثر کلمات هستند که شاعر را به خدمت خود آوردند تا روایتی ساخته شود حال انکه ما انتظار داریم شاعر کلمات را به خدمت خود بیاورد تا شعری در خور و شایسته ساخته شود .

🔻ترکیبات در این اثر اضافی و استعاری هستند اما کمک چندان به زیبایی اثر کمک نکردند چون کشف و شهود تازه‌ای در آنها دیده نمی‌شود .

🔻زبان در این اثر در واقع مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم. یعنی عملکرد زبان عملکردی است که باید باشد و زبان در حالت کلی تقریباً یکدست است و این نشان دهنده آشنایی شاعر به زبان روز فارسی است .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن در بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف.
قافیه ها می توانست بهتر از این باشد با ردیف فعلی. ابن ردیف زبان اثر را به سمت زبان هنجار هدایت کرده .

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت این اثر در مقدمه و تنه دچار آشفتگی نیست یعنی در مقدمه خود می‌تواند ذهن مخاطب را برای تنه ی روایت آماده کند. اما در نتیجه گیری دچار ضعف شده در واقع شاعر نتوانسته هدف و رسالت خود را برای مخاطب مشخص کند و صرفاً به بیان آرزوها و حالات و افکار درونی خود پرداخته است . و مخاطب با خواندن این ابیات در ذهنش ایجاد سوال می شود که در انتها چه باید بشود؟ یا هدف شاعر از بیان این ابیات چه بوده؟ و منه مخاطب قرار است چه چیزی را دریافت کنم . ؟
این شاعر در پایان بندی موفق عمل نکرده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعارات در حالت کلی همه آرایه های ادبی که در این اثر استفاده شده تقریباً خوب عمل کرده و شاعر توانایی ساخت لایه های زبانی را دارد اما در انتخاب کلمات دقت بیشتری باید به کار می‌گرفت .

🔻معتقدم اگر شاعر در ساخت محتوا دقت بیشتری می کرد در بعد زیبایی شناسی هم می‌توانست موفق تر عمل کند چرا که شاعر ; توانایی ساخت لایه های زبانی را دارد اما در محتوای اثر دقت نکرده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد Composition همانطور که در بالا اشاره کردم اثر ارائه شده در شروع موفق عمل کرده اما در پایان بندی نتوانسته موفق می کند و زنگ پایان اثر را به صدا درآورد و در واقع روایت اثر به یک روایت باز تبدیل شده و که مخاطب نمی تواند نتیجه گیری داشته باشد یا متوجه هدف و رسالت شاعر بشود .

🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی مناسب عمل کرده و از سکوتهای موسیقی‌هایی نامساعد دوری کرده .

🔻ارتباط عمودی ابیات برقرار باشد و البته این حرف به این معنا نیست که شاعر نتوانسته آن انسجام لازم را در اثر به کار گیرد . اما مشکل اینجاست که شاعر تقریباً وحدت موضوع را از دست داده و در پایان بندی اگر رسالت خود را به جای می آورد می‌توانست موفق‌تر عمل کند . در واقع بحث پایان‌بندی کلام برمی‌گردد به آن وحدت موضوع و انسجام روایی اثر; در این اثر شاعر به موضوعات مختلفی پرداخته و انسجام روایی را به مخاطره انداخته .

🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی ; شاعر از حال و هوای درونی خود و خواسته ها و آرزوهای سخن گفته اما در بیان رسالت خود موفق نبوده متقدم شاعر باید یک یا دو بیت دیگر به اثر اضافه کند تا بتواند روایت اثر را با آن انسجام لازم برساند بتواند هدف و رسالت خود را به جای آورد .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی