علی_زارعی
- پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۳۳ ب.ظ
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۳/۲۴دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
تا می شد و وقتی که نفس بود دویدیم
از جوی و جر و معبر ناجور پریدیم
گاهی که به مرداب و علفزار رسیدیم
چون مار میان علف و خار خزیدیم
از پهنه ی رودی که بنا بود گذشتیم
از خشم و خروشانی این رود رهیدیم
گاهی همه جا ابر و مِه و برف چنان بود!
کان جا اثر از خطه ی خورشید ندیدیم
ما را به بیابان عدم راه ندادند
از شوقِ رسیدن به سرابی، پریدیم!
از تشنگی و خستگی از پای فتادیم
بانگ جرس از قافله داران، نشنیدیم
دل در طلب گوهر اسرار نهادیم
جام از مِیِ جانانه ی رندان طلبیدیم
صد ها گره افتاد به کاری که نکردیم
انگیزه فرو خفت و به مقصد نرسیدیم
#علی_زارعی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍃💐به نام خداوند مهر .
از انجایی که معتقدم که ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود .
بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب و نقد و بررسی می کنم .
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ، جایگزینی لغات; استفاده از قواعد قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان تا حدودی خوب عمل کرده .
🔻زبان اثر یک زبان یکدست است و شاعر برای رسیدن به اهداف خود از زبان معیار کمک گرفته.
انتخاب کلمات; چیدمان و جایگزینی آنها در خدمت روایتی است که در ذهن شاعر قرار دارد.
🔻 ترکیب سازی ها در این اثر ترکیبات اضافی و استعاری هستند و نشان دهنده توانایی شاعر در به کارگیری از لایه های زبانی است .
🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با زبان معیار اتفاق افتاده و مورد قبول یک اثر می باشد .
🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است .مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن
در بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف .
🔻قافیه ها تا حدودی مناسب هستند اما قدری نیاز به بازنگری هم میتواند داشته باشد .
🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت به نظر می رسد که شاعر اثر خود را با تنه ی روایت آغاز کرده یعنی به مقدمه نپرداخته و از طرف دیگر; از انجایی که شاعر در این روایت به چند موضوع پرداخته و وحدت موضوع در این اثر وجود ندارد به نظر میرسد که هر بیت میتواند یک مقدمه باشد .. در حالت کلی بعد از تنه روایت در ابیات پایانی; شاعر به پایان یک روایت رسیده و سعی کرده بازیرکی روایت اثر را به یک روایت بسته تبدیل کند . و موفق هم بوده . همانطور که عرض کردم نشاندهنده زیرکی شاعر در سرودن یک روایت است . اما عدم وحدت موضوع در این روایت می توانند نشانه ضعف در این اثر باشد .
🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از آرایه های خوب عمل کرده.
🔻تصویرسازی در این اثر به خوبی اتفاق افتاده .
🔻ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی می توانست بهتر از این برقرار باشد ابیات در این اثر قدری مستقل هستند و این مسئله تا حدودی به انسجام روایی اثر آسیب می رساند .
🔻به لحاظ بررسی Composition اثر ارائه شده شروع نستاخوبی را به خود اختصاص داده میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه ی روایت آماده کند. در پایانبندی هم زنگ پایان اثر را به صدا درآورد اما در تنه روایت از آنجایی که به چند موضوع مختلف پرداخته هر بیت یک موضوع مستقل را بیان می کند چندان موفق نبوده . مخاطب برای درک روایی این اثر قدر دچار ضعف خواهد شد در واقع مخاطب متوجه هدف و رسالت شاعر نیست .
🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه در بحر هزج سروده شده چندان سکوت های موسیقیایی که به ریتم اثر آسیب میرساند دیده نمیشود. در حالت کلی موسیقی اثر تا حدود یک موسیقی سیال و روان است .
🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده در واقع بسیار فصیح و بلیغ است و شاعر با آگاهی و به کارگیری از لایه های زبانی سعی در بیان هدف و افکار خود داشته اما پرداختن به چند موضوع و عدم وحدت موضوع سبب می شود تا مخاطب متوجه هدف شاعر از سرودن نباشد. در واقع این قبیل آثار میتوانند تا بینهایت ادامه پیدا کند. چرا که صرفاً به توصیف و بیان افکار و حالات و تصاویر پرداخته شده .; تا بی نهایت میتوانند ادامه پیدا کنند . تبدیل به یک بازی کلمات و وزن می شوند.
مخاطب امروز به دنبال هدف شاعر میگردد و رسیدن به این نکته برای جذاب خواهد بود .
البته این نکته به معنای آن نیست که روایت اثر ناقص باشد یا مخاطب از درک معنا و مفهوم این اثر عاجز بماند بلکه همانطور که گفتم شاعر با زیرکی تمام در پایان بندی ; روایت این غزل را بسته اما مخاطب به لحاظ دریافت موضوع دچار سردرگمی میشود .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran
- ۰۰/۰۴/۳۱