#شادیه_غ
- پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۳۱ ب.ظ
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۳/۳دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
من از جهان حقیقت فقط کلک خوردم
میان باغ مسلح به غصه پژمردم
طلوع بختِ من از بخت ِ بد ،غروبم شد
"من از زمان تولد به بعد خود مردم"
من از زمان تولد غریبه با تن خود
به جنسیت نرسیدم دوگانه با من ِخود
گناه زن شدنم پای نطفه های پسر
و گیج مانده تنم زیر بغض دامن خود
بلوغ زخمی خود را چه دیر فهمیدم
و خاص بودن خود را در آینه دیدم
زمانه با تن بیچاره ام چه بد تا کرد
شبیه مار دوسر دور درد پیچیدم
تناقضی که درونم بزرگتر می شد
برای زندگی مرده دردسر می شد
صدای جیغ من از کودک درونم ، نه
صدای روح شکسته که بی اثر می شد
به تیر زخم اشاره ، نشانه شد بدنم
به طعنه ها همه جا ، تازیانه شد بدنم
به جرم ناقصی ام ،معضل دوگانگی ام
برای تخم سخن اشیانه شد بدنم
به جرم های نکرده قضاوتم کردید
و بعد ِ مرگ غرورم رعایتم کردید
شدم نواده ی شیطان به رمی ِ سرخ زبان
زدید ضربه و من را ملامتم کردید
گناه زن شدنم را به پای تن نزنید
و نصف مرد ِ مرا جای نصف ِ زن نزنید
"دو جنس ِ" خسته ی سردر گمم در این برزخ
گناه گم شدنم را به پای من نزنید
#شادیه_غ
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍃به نام خداوند مهر و مهربانی .
🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان ; جایگزینی لغات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و کاربرد زبان( در حالت کلی) موفق عمل کرده .
🔻کلمات در این اثر در خدمت روایت هستند و زبان کلی اثر، یک زبان یکدست است. و شاعر برای بیان موضوع و هدف خود از زبان هنجار کمک گرفته اما چیزی از زیبایی اثر کم نکرده .
🔻در ترکیب سازی ها ; اگرچه کشف و شهودی تازهای دیده نمیشود و صرفا جهت تکامل بعد معنایی اثر به کار رفته. اما این ترکیب سازی ها لایه های مختلف زبانی را به خدمت خود اورده به زیبایی اثر کمک کرده است .
🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر; ارائه شده یک چهارپاره است در وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن( دو هجای بلند فعلن) در بحر مجتث مثمن مخبون محذوف
و که قوافی اگر چه به لحاظ موسیقیایی هیچ آسیبی به اثر وارد نکردند بلکه جنبه موسیقی اثر را به تکامل رساندند اما به لحاظ انتخاب کلمات قدر تکرار در آنها دیده میشود که به اعتقاد من می توانست از این تکرار جلوگیری شود .
🔻به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت ;
روایت اثر یک روایت کامل است که شاعر بنده اول را اختصاص داده به مقدمهای اثر و سپس به تنه روایت پرداخته و بعد از آن به نتیجه گیری یا هدفی که شاعر را وادار به سرودن کرده. در واقع یک روایتی است کاملاً ملموس که به اعتقاد من مخاطب امروزی می تواند با آن ارتباط برقرار کند .
🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی; استفاده از تشبیهات; استعاره; کنایه ; تضاد و در حالت کلی استفاده از( آرایه های ادبی) در این اثر به خوبی اتفاق افتاده و به زیبایی و ساخت معنا در این اثر کمک شده .
🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند . از طرف دیگر این شروع روایت به شکلی نیست که مخاطب از ابتدای امر بتواند نتیجه را حدس بزنند; بنابراین سبب می شود که تا انتهای روایت با اثر همراه شود و این نقطه قوت اثر است . در پایان بندی هم بدون اینکه ذهن مخاطب را به سمت یک حکم هدایت کند ; امکان قضاوت را برای مخاطب فراهم کرده; در جهتی که هدف و منظور شاعر بوده .
🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده تقریباً یک موسیقی سیال و روان دارد و از .
از سکوت های نامساعد و ناخوشایند که به سیال بودن موسیقی اثر ضربه وارد می کند دوری کرده .
🔻ارتباط بین بندها برقرار است که نشان دهنده انسجام روایی اثر میباشد و یکی از یکی دیگر از نقاط قوت اثر است .
🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک روایت اجتماعی است که نشان دهنده افکار شاعر در خصوص مسئله ترنس ها ست و این مسئله یکی از مسائل روز جامعه جهانی است و نشاندهنده توجه شاعر به مقوله های اجتماعی است; که شاعر با شیوه بیان و انتخاب درست کلمات ; استفاده از موسیقی خوب; در قالبی که انتخاب کرده و توانسته به خوبی منظور و هدف خود را به مخاطب منتقل کند .
معتقدم شاعر توانسته رسالت خود را به جای آورد .
برای این اثر خوب از شاعر محترم تشکر می کنم
و آرزوی موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran
- ۰۰/۰۴/۳۱