نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

#ابوطالب_اسـلامی

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۲/۱۳دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

می شد ای کاش بگویم که ترا کم دارم
بی تو اندازه ی دنیا به دلم غم دارم

سهمم از تو شده عکسی که نمی دانم کیست
جای تو در بغلم زانوی ماتم دارم

فکر کردم به تو باران شدم و باریدم
در نگاهم ردی از قطره ی شبنم دارم

کاش می شد که فقط دست تو در دستم بود
تا بفهمی چه تبی قَدرِ مسلّم دارم

بیقرارت شده ام غرقِ تبم ، می سوزم
لای پیراهنم انگار جهنّم دارم

روز و ماهم همه ی سال بدون تو عزاست
من به تقویم فقط ماه محرّم دارم

کاش می شد فقط از دور ترا می دیدم
قصدِ دیدارِ تو عمریست که هر دم دارم

به همین دیدنِ تو راضی ام امّا چه کنم
میل بوسیدن لب های ترا هم دارم

رُک و روراست فقط حرف دلم را بزنم
که ترا دوست به اندازه ی عالم دارم

تو هنوز اوّل راهی و منم آخر خط
با اَجل کشمکشی بی تو منظَّم دارم

#ابوطالب_اسـلامی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقل لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان ، جایگزینی لغات استفاده از قواعد قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و نهایتا کاربرد زبان در حالت کلی خوب عمل کرد .

🔻انتخاب لغات و چیدمان جایگزینی آنها بر مبنای روایت اثر اتفاق افتاده و نشان دهنده این است که شاعر کاملا آگاهانه کلمات را در کنار هم قرار داده و به ساخت روایت خود کمک کرده .

🔻ترکیب سازی ها مثل (زانوی ماتم ، قطره شبنم قدر مسلم) ترکیبات اضافی و استعاری هستند و به زیبایی اثر کمک کردند .

🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان هم مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم می باشد . اگر چه شاعر برای بیان اهداف خود از زبان هنجار کمک کرد کمک گرفته .

🔻ارتباط عمودی و افقی کلمات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است که می تواند نشان دهنده انسجام روانی باشد .
در حالت کلی زبان اثر یکدست است که نقطه مثبت اثر می باشد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است .
بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن دو هجای بلند فع لن . در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
قافیه ها مناسب هستند از ردیف فعلی استفاده کرده .

🔻در ساختار روایت خود از مقدمه، تنه ، نتیجه گیری بهره گرفته . که نشان دهنده انسجام روایی ست .
شاعر در ساختار روایت خود از پراکنده های ذهنی دوری گزیده و روایت منسجمی را در اختیار مخاطب قرار داده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از آرایه های ادبی مثل اغراق، تشبیه، استعاره و .... به خوبی اتفاق افتاده و نشان دهنده این است که شاعر از لایه های زبانی به خوبی بهره گرفته و به زیبایی اثر کمک کرده .

🔻تصویرسازی در اثر ارائه شده می توانست بهتر از این اتفاق بیفتد و به خصوص با توجه به موضوعی که شاعر برای بیان احساسات خود انتخاب کرده اما انقدر این تصویر سازی ها دلنشین هستند که کمرنگ بودن آنها در زیبایی اثر تاثیری نداشته باشد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد composition این اثر در شروع و پایان بندی بسیار موفق عمل کرده .

🔻به لحاظ موسیقی در بحر رمل سروده شده که یکی از بحر های خوش آهنگ زبان فارسی و از سکوت های موسیقی های نامساعد دوری گزیده و موسیقی اثر در حالت کلی موسیقی سیال و روان است که به دل می‌نشیند .


🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه است که شاعر با بیان و حالات و احوالات خود و همچنین خواسته های درونی و نیازهای خود و پرداختن به دنیای عاشقانه در قالب اومانیسم رمانتیسم به بیان اهداف خود پرداخته . اما در عین حال از فراق هم صحبت می کند این شاعر در درون خود دچار تضاد شده و این تضاد زیبایی را برای اثر به همراه دارد.

معتقدم که شاعر رسالت خود را به جای آورده از شاعر خوب برای این اثر تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
🆔@naghde_shearbaran
@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی