نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

هوال_زیـباری

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱۲/۱۱دوشنبه
#ساعت_شروع:(۲۲)

🔻♦️♦️🔻♦️♦️🔻♦️♦️

عشق تو مرا یکسره مغلوب نمیکرد
بر دار اگر بسته و مصلوب نمیکرد

آنگونه که مستم می چشمان تو میکرد
آواز نی و باده مشروب نمیکرد

احساس مرا جاذبه ای در همه عالم
مثل گل لبخند تو مجذوب نمیکرد

گر دوستی ام با تو غلط بود خداوند
ما را و تو را طالب و مطلوب نمیکرد

شوقی به جهان چشم و کویر دل ما را
چون لحظه دیدار تو مرطوب نمیکرد

بد بودم اگر با تو مرا خالق گیتی
دربانی درگاه تو منصوب نمیکرد

یک ذره دلت ساده اگر همچو دلم بود
اینگونه ستم با دل معیوب نمیکرد

#هوال_زیـباری

🔻🔻🔻🔻🔻🔻


♦️به نام خداوند مهر و مهربانی

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان ; جایگزینی لغات; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و کاربرد لغات می توانست موفق تر عمل کند .

🔻استفاده از کلمات در این اثر; بیشتر در گرو عروض اتفاق افتاده و از این اثر ; یک اثر کوششی ساخته ، نه جوششی.
ترکیب سازی ها چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده اند . حتی کشف و شهودی تازه در آنها یافت نمی‌شود .
به سبب استفاده از ردیف; زبان اثر به یک زبان هنجار تبدیل شده اما وجود قافیه و ضمایر جمع سبب شده تا زبان این اثر به زبان کهن متمایل شود .

🔻ارتباط افقی و عمودی کلمات روی محور جانشینی و همنشینی تقریباً برقرار است و نشان دهنده انسجام روایی است در واقع ذهن شاعر از پراکندگی های بیهوده به دور است .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفعول و مفاعیل مفاعیل فعولن در بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف .
که قافیه ها در آن طبق قاعده رعایت شدند و ردیف فعلی ست .

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت با توجه به ویژگی هایی که در این اثر جای داده شده این است که اثر ارائه شده سه ویژگی مهم مقدمه، تنه و نتیجه گیری را در خود داراست. اما شاعران توازن را برقرار نکرده که البته اجباری هم به برقراری توازن در این روایت نیست. به طور مثال مقدمه اثر بسیار بلند است نسبت به کل شعر; و تنه بسیار بسیار کوتاهی را در خود جای داده و به همان ترتیب نتیجه گیری هم بسیار کوتاه است و این نشان دهنده آن است که شاعر با تعجیل به اتمام غزل خود پرداخته .

🔻در واقع این مسائل تاکیدی است بر کوششی بودن اثر که ما معتقدیم آثاری; بیشتر در ذهن مخاطب جایی می گیرند که جوششی باشند و بر مبنای قواعد و قوانین عروضی پایبند باشند . در واقع عروض آنقدر ملکه ذهن شاعر شده باشد که به طور ناخودآگاه ; منطبق بر قواعد; یک اثر جوششی را خلق کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و در حالت کلی آرایه های ادبی تقریباً مناسب اتفاق افتادند .اما همانطور که در بالا هم عرض کردم هیچ کشف و شهود تازه‌ای در این اثر دیده نمی‌شود و این مسئله می‌تواند از ارزش و اعتبار این اثر بکاهد .

🔻به لحاظ بررسی Composition اثر ارائه شده می تواند شروع بهتری را به خود اختصاص دهد اگرچه شاعر سعی دارد با استفاده از فعل منفی و رویکردی مثبت; ذهن مخاطب را به سمت ادامه روایت هدایت کند اما در این حرکت چندان موفق نبوده و در پایان بندی هم به اعتقاد من می توانست بهتر از این زنگ پایان اثر را به صدا در بیاورد .

🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به وزن انتخابی که به خود اختصاص داده یکسری مکث ها یا سکوت های موسیقیایی را به خود اختصاص داده که در واقع در گروه این وزن قرار دارد و بخش دیگر در گرو انتخاب کلمات است و خصوصاً استفاده از کلماتی که در قالب قافیه در این اثر قرار گرفته‌اند به این سکوت موسیقیایی این اثر بیشتر دامن می زنند و در واقع سیال بودن موسیقی اثر را از آن می گیرند .

🔻به لحاظ بررسی بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده غزلیست با افعال منفی و رویکردی مثبت.
متقدم شاعر می توانست بهتر از این به رسالت خود بپردازد . در واقع شاعر در این اثر به تمرین و کوشش یا بازی با کلمات در گروه وزن پرداخته هدف از بیان یک روایت قوی نبوده و انتظار داریم از شاعر گرامی که در آینده آثار بهتری را از ایشان ببینیم و بشنویم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔 @naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی