نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهسا_بهروزی

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۹/۱۰/۱۵دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻♦️♦️🔻♦️🔻♦️♦️🔻


چه بی تابانه با هجران تو تا میکنم هر شب
شکیبا نیستم، با غم، مدارا میکنم هر شب

چه زخمی بر دل افتاده که مرهم نیست جز عشقت
به نام عشق دردم را مداوا میکنم هر شب

تویی تو مطلع اشعار و فریاد درون من
کنار پنجره نام تو را، ها میکنم هرشب

برای فال فنجانم که دلخوش میشوم با آن
چه ساعت ها که فنجان را تماشا میکنم هرشب

بهاران یا خزان، بی تو زمستان است و دلمرده
غزلهایم به گوش باغ، نجوا میکنم هرشب

#مهسا_بهروزی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🌺به نام خداوند مهر و مهربانی .

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان ; جایگزینی لغات; استفاده از ترکیب سازی ها و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان می توانست موفق تر از این عمل کند .

🔻زبان قدری از زبان روزمره در حال فاصله گرفتن است چرا که استفاده از کلماتی مثل بهاران; خزان هجران. ( اگرچه به سبب پر کردن وزن آمده‌اند )اما زبان کلی اثر را از زبان امروز فاصله دچار فاصله کرده اند و ما معتقدیم که شاعر باید فرزند زمان خود باشد .

🔻ترکیب سازی هایی که در اثر موجود است کشف و شهودی در آنها دیده نمی شود و این مسئله می‌تواند روی زیبایی اثر تاثیر بگذارد .

🔻ارتباط افقی و عمودی ابیاری محور جانشینی و همنشینی تقریباً برقرار است می‌تواند نشان‌دهنده انسجام و انسجام روایی اثر باشد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است. غزل کوتاه در حد پنج بیت بر وزن مفاعیلن چهار بار در بحر هزج من سالم و ردیف و قافیه کاملاً ساده است و معتقدم استفاده بهتری می‌توانست از قافیه و ردیف ببرد که نگاه شاعرانه را بیشتر به تصویر بکشد .

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت; اثر ارائه شده همانطور که کاملا نمایان است سه خصیصه مهم را در خود دارا می باشد اما شاعر در نتیجه گیری اثر نتوانسته آن را خوب ساخت و پرداخت کند بنابراین به لحاظ بررسی روایی اثر ارائه شده مقدمه و تنه روایت را در خود داراست اما روایت اثر به یک روایت بسته تبدیل نشده از طرف دیگر این روایت توانایی آن را ندارد که در ذهن مخاطب ایجاد تاویل کند بنابراین روایت این اثر ناتمام است و این یک ضعف محسوب می‌شود .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات می توانست بهتر اتفاق بیفتد و همین یا عدم استفاده ناخوشایند از کلمات; سبب شده این شعر در لایه های زبانی نتواند موفق عمل کند و این مسئله می‌تواند روی زیبایی اثر نیز تاثیر بگذارد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد Composition اثر ارائه شده شروع نسبتاً خوبی را به خود اختصاص داده اما همانطور که در بالا عرض کردم نتوانسته پایان پایان بندی مناسب را در خود جای دهد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی; اثر ارائه شده به لحاظ بررسی موسیقی کاملا سیال و روان است از بحر های نسبتا خوش آهنگ کمک گرفته شده .

🔻به لحاظ بررسی زیبایی‌شناسی اثر ارائه شده ;اگر می توانست زبان و عاطفی بهتری را در خود جای دهد یک اثر زیباتری خلق می شد .

🔻معتقدم اگر شاعر از کلمات استفاده بهینه تر و یا از کلمات مناسب تری به کار می‌برد می‌توانست اثر فصیح تر و بلیغ تری را خلق کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی همانطور که کامل مشخص است اثر یک غزل عاشقانه است که شاعر می توانست بهتر از این به رسالت خود بپردازد در واقع در این اثر شاعر صرفاً به کاربرد وزن و دست و پنجه نرم کردن با به واسطه کلمات ; جهت بررسی موسیقی پرداخته و معتقدم این اثر شاید به یک مشقش شب شباهت داشته باشد که می‌تواند زمینه را برای آثار بهتری ; در آینده برای شاعر فراهم کند .

🌺در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و پیروزی دارم .
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی