مجید_ناصری2
- پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۰۶:۵۷ ب.ظ
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱۱/۶دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
فکر و ذکر و حس بکر و شعر من خاکستری ست
روح عاقل بودن و عاشق شدن خاکستری ست
حال پروانه خراب ست از خیانت های گل
رنگ زیبای قناری و چمن خاکستری ست
سینه ام مثل کویر و دل،شقایق...تشنه کام
ابر گم شد ،رود خشک و یاسمن خاکستری ست
شهر غرق دود و آتش، کوچه ها ماتم زده
مرد ، اقبالش کِدِر ، گیسوی زن خاکستری ست
بدتر از رنگ سیاهی هام بعد از سوختن
حال و روزم مثل احوال وطن خاکستری ست
#مجید_ناصری
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♦️به نام خداوند مهر و مهربانی
🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان ; جایگزینی لغات; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می توانست بهتر از این عمل کند .
🔻انتخاب کلمات می توانست بهتر از این باشد. چرا که ; ارتباط افقی کلمات روی محور همنشینی برقرار است اما نشان دهنده این است که کلمات صرفاً در محور وزن در کنار یکدیگر چیده شدن در واقع این اثر یک اثر کاملا عروضی است و می توان معتقد بود اثری است که بر مبنای کوشش بنا شده .
🔻ردیف استفاده شده در این اثر سبب شده که زبان این اثر به زبان هنجار تبدیل شود و ابیات کاملاً مستقل عمل کنند اما خوشبختانه انسجام روایی برقرار است .
🔻ترکیب سازی ها در اثر; اگرچه در خدمت روایت هستند اما چیزی به زیبایی اثر اضافه نکردند . در واقع این ترکیب سازی ها حاصل انتخاب و چیدمان کلمات هستند که نتوانستند کشف و شهودی تازه به اثر بیافزایند . از این جهت ترکیب سازی ها می توانست بهتر از این اتفاق میافتد .
🔻زبان در حالت کلی تقریباً یکدست است غیر از مصرع آخر که در آن; زبان به سمت زبان محاوره تمایل دارد .
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده یک قطعه است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف.
ردیف تقریباً ردیف فعلی مرکب است و قافیه ها تقریباً مناسب هستند .
🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت; معتقدم که این روایت می توانست بهتر از این ساخته و پرداخته شود. اما سه ویژگی اساسی یک روایت یعنی مقدمه; تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می باشد. بنابراین انسجام روایی اثر بر قرار است .
🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی; اثر ارائه شده; در استفاده از تشبیهات می توانست موفقتر عمل کند . ناگفته نماند که ردیف سبب شده در درک روایی تا حدودی دچار اخلال شود یا در برخی از ابیات قدری دور از ذهن به نظر برسند .
البته تصویرسازی ها تا حدودی درک روایی دور از ذهن این اثر را نجات داده .
🔻به لحاظ به بررسی Composition شروع و پایان بندی اثر بد نیست اما می توانست بهتر از این اتفاق بیفتد .
🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه در بحر رمل سروده شده یک موسیقی سیال و روان دارد از سکته یا مکث های کوتاه که به اثر آسیب می زند به دور است و خط و مشی موسیقی در این اثر به خوبی و مطابق با معیار اتفاق افتاد .
🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده می توانست بهتر از این ساخته و پرداخته شود چرا که ذهن مخاطب با هر بیت به سمت موضوعی خاص هدایت میشود و این نشاندهنده چند وجهی و یا چند موضوعی بودن این اثر است . در واقع شاعر اگرچه ; با شیطنت; اما قصد دارد در پایانبندی ذهن مخاطب را به یک موضوع خاص هدایت کند.
متاسفانه استقلال ابیات سبب شده تا هر بیت به صورت جداگانه در ذهن مخاطب ایجاد یک فضاسازی و یک موضوع کند .
معتقدم شاعر میتوانست رسالت خود را بهتر از این به جای آورد .
در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran
- ۰۰/۰۴/۲۴