نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

شهرام_رسولی_همای

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱۲/۱۸دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

♦️🔻♦️🔻♦️🔻♦️

هشیار چه داند سر مستی نهان را
غافل که خمار می مستی عیان را

آن یار پریزاد پری چهره ی گلگون
مشگل بتوان ناز کشیداز دل و جان را

در بادیه دستی که گل از خار نچیند
طاقت کش ویرانه شود عقد جهان را

دامانِ طریقت به تمامی زر و گنج است
آن برده نصیبی که نزد ساز جهان را

آسیمه به سر پا به دوان رو به نمازی
تا اذنِ اذان گوی دهد شرح بیان را

نادم نتوان بود به خلقی که نداند
از هر پر سوزن نرود نخ به گمان را

تا دل به همای از دل دیوانه سپردم
غافل شدم از درد نهان خفته ی آن را


#شهرام_رسولی_همای

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

♦️به نام خداوند مهر و مهربانی .

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ، جایگزینی لغات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی در نهایتاً کاربرد زبان می‌توانست موفق‌تر عمل کند .

🔻از آن جایی که شاعر باید فرزند زمان خود باشد بنابراین استفاده از کلمات باید متناسب با زبان روز جامعه اتفاق بیفتد. زبان اثر زبانی است که در زمره زبان کهن دسته بندی می شود یعنی در واقع نشان‌دهنده آن است که ساختار ذهنی شاعر هنگام سرودن درگیر زبان کلاسیک بوده . این مسئله می تواند ناشی از صرفا مطالعه و پایبندی به متون کلاسیک هم اتفاق بیفتد .

🔻انتخاب و چیدمان کلمات می توانست بهتر از این باشد ، از آنجایی که این انتخاب و چیدمان می‌تواند به ساخت روایت اثر کمک کند، بنابراین دقت بیشتری باید در آن به عمل آید.
استفاده از قواعد و قوانین متناسب با انتظاری که از یک شعر داریم.
ترکیب سازی ها در این اثر خوب اتفاق افتاده و منطبق با بحث زیبایی شناسی و استفاده از آرایه ها می باشد .
ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی برقرار نیست. یعنی انسجام روایی لازم در روایت اثر وجود ندارد . یعنی ابیات کاملاً مستقل عمل می‌کنند و عدم انسجام روایی از یکپارچگی روایت اثر جلوگیری می‌کند یعنی مخاطب برای دریافت موضوع روایت دچار سردرگمی می‌شود .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی استفاده از وزن مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن در بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف با ردیف مفعولی و قافیه های مناسب نشان دهنده یک غزل است .
ساختار روایت در اثر ارائه شده با مقدمه طولانی که کل روایت اثر را در آن غرق کرده نشان می دهد که شاعر در ساخت تنه و نتیجه گیری روایت موفق نبوده و صرفاً در بحث مقدمه خود را به چالش کشیده .
در واقع می‌توان گفت که اثر ارائه شده به پایان نرسیده و روایت اثر ناقص است و شاعر صرفاً به بیان و توصیف مقدمه موضوع پرداخته در تنه و نتیجه‌گیری نتوانست موفق عمل کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از آرایه های ادبی در این اثر به خوبی اتفاق افتاد.

تصویرسازی ها خوب هستند.

🔻در بحث بررسی composition چون شروع اثر مقدمه خوبی را به خود اختصاص داده و می‌توان از آن به عنوان یک مطلع استفاده کرد و می‌توان معتقد بود که میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده بکند ولی در پایان‌بندی نتوانسته موفق عمل کند .

🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده دارای سکوت های موسیقیای نامناسب است و سبب می شود که از سیال بودن موسیقی اثر کاسته شود این مسئله می‌تواند روی زیبایی اثر تاثیر بگذارد. نشان دهنده عدم دقت کافی شاعر در انتخاب کلمات است .

با توجه به تمام دلایلی که در بالا عرض کردم اما معتقدم که شاعر نتوانسته رسالت خود را به جای آورد .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی