نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

حمد_مهدوی #عماد

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱۰/۸دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻♦️♦️🔻♦️♦️🔻

حافظ به خطا درنظرم وا شده بی تو
تقویم غلط کرده که یلدا شده بی تو

یافال غزل خوب نیامد به دل من
یا تلخ ترین قهوه ی دنیا شده بی تو

درمحضر تو ماه کجا جلوه نماید
حق دارد اگر ماه فریبا شده بی تو

آبی تر از آن چشم تو در هیچ کجا نیست
آبی به غلط شهرت دریا شده بی تو

یک گوشه ؛اناری هوس دانه؛ شدن داشت
محبوب ترین میوه ی یلدا شده بی تو

برفرض که این مجلس انس و همه؛ جمعند
یک دوست که امشب تک و تنها شده بی تو؟

آه از غم دلواپسی موقع دیدار
یک واله ی عاشق کمرش تاشده بی تو

#احمد_مهدوی
#عماد

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

♦️به نام خداوند مهر و مهربانی ♦️

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اش نقد و بررسی می کنم .

به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ، جایگزینی لغات، ترکیب سازی کاربرد قواعد و قوانین دستور زبان و همچنین استفاده از زبان (در حالت کلی) تا حدودی موفق عمل کرده اما خالی از ضعف نیست .

خوشبختانه انتخاب لغات در خدمت روایت اثر است اما همین انتخاب لغات سبب شده که در برخی از ابیات ارتباط افقی آنها دچار ضعف شود یا حتی قرابت معنایی یک بیت دچار ضعف شود .

زبان در حالت کلی یک دستی خود را حفظ کرده که از ویژگی‌های مهم اثر است .

ترکیب سازی در اثر ارائه شده نشان دهنده کشف و شهودی تازه در اثر نمی باشد و این مسئله می‌تواند علاوه بر مسئله معنا بر بعد زیبایی شناسی اثر هم تاثیر بگذارد .

ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی و جانشینی تا حدودی دچار ضعف شده و این مسئله سبب می‌شود که در برخی از ابیات ، درک معنایی دچار خلل شود یا دیر اتفاق بیفتد .

به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفعول و مفاعیل مفاعیل و فعولن بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف .
ردیف: بی تو _ قافیه ها تقریباً مناسب است البته می توانست بهتر از این باشد .

به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده ، سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه ، تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می باشد بنابراین انسجام روایی در اثر بر قرار است .

به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی ، اثر ارائه شده، در استفاده از تشبیهات ، استعاره و کنایه موفق عمل کرده و کلمات را خوب به خدمت خود آورده .

به لحاظ بررسی و نقد Composition شروع و پایان روایت می توانست به شکل بهتری اتفاق بیفتد. چرا که استفاده از ردیف منتخب در روند فکری و خط و مشی عملکرد اثر را به راحتی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد به حدی که مخاطب قادر به حدس پایان اثر است و این مسئله می‌تواند از جذابیت اثر بکاهد .

به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی، اثر ارائه شده در بحر هزج سروده شده که از وزن های پرکاربرد زبان فارسی ست و البته در برخی از ابیات سکته های خفیف یا" مکث های موسیقیایی کوتاه" دیده می‌شود که از سیال بودن موسیقی اثر می کاهد مثل بیت اول . در استفاده از کلمه( حافظ) و (حرف اضافه ی"به ) که ایجاد یک مکث کوتاه به لحاظ موسیقی در این بیت میکند .

زبان عاطفی است تا حدودی خوب ساخته و پرداخته شده و این می تواند به زیبایی اثر کمک کند مثل بیت پنجم و بیت چهارم .

به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که شاعر با وصف معشوق زمینی به بیان احساسات خود پرداخته و حین بازی با کلمات، در قالب غزل و خلق یک اثر عروضی ، تمام حالات و احوالات درونی خود را به روی کاغذ آورده و به مخاطب منتقل کرده . بنابراین معتقدم شاعر تا حدودی به توانست رسالت خود را به جای آورد .

در پایان برای شاعر محترم و آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی