نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

افشین_اعلا

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱۲/۲۵دوشـنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻♦️🔻🔻♦️🔻🔻


از ایوان نجف رویی به استقبال برگردان
به حال خوش، مرا ای احسن الاحوال برگردان

ترازوی ستم را بشکن از شاهین ابرویت
ز دزدان، سهم ما مثقال تا مثقال برگردان

سؤال مال را پاسخ، زغال آتشین دادی
نوال بذل و بخشش را بدان منوال برگردان

به پیش چشم غارتگر بچرخان ذوالفقارت را
چنین سهم یتیمان را به بیت المال برگردان

تفأل بر تو باید زد در این آشفته حالی ها
تو ای قرآن ناطق، قرعه از این فال برگردان

زر و سیم خوانین را ز کابین زنان، بستان
خواتین ز خشم آزرده را خلخال برگردان

ز دام رهزنان دین و دنیا، شیعیانت را
به دامان خودت ای کعبه آمال برگردان...


#افشین_اعلا

🔻🔻🔻🔻🔻🔻


🌹🍃به نام خداوند مهر و مهربانی

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود و بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ;چیدمان; جایگزینی لغات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ; ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان کاملا خوب عمل کرده .

🔻در ارتباط با بررسی لغات متعهدم اثر ارائه شده با توجه به انتخاب کلمات و جایگزینی آنها و همچنین بعد محتوایی ; قدری تمایل زبان به زبان کهن است . اما از آنجایی که یک دستی زبان را در درون خود حفظ کرده و از طرف دیگر با توجه به دیدگاه و محتوایی که در درون خود جای داده و این بازگشت زبان به گذشته ; توانسته به نوعی عامل زیبایی; فصاحت و شیوایی این اثر بشود .

استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم .

🔻ترکیب سازی ها بسیار خوب هستند و می‌توانند عامل کشف و شهود تازه ; در ذهن مخاطب باشند. علاوه بر آن به زیبایی اثر افزوده اند .

🔻از طرف دیگر ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی بر قرار است و نشان دهنده انسجام روایی یک اثر است که می‌تواند یکی از ویژگی‌های مثبت این اثر باشد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم یکی از بحر های خوش آهنگ زبان فارسی است و قافیه ها در آن به خوبی اتفاق افتاده اند .

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده در مقدمه; تنه و نتیجه گیری خوب عمل کرده و معتقدم که شاعر توانسته هدفی را که در ذهن دارد به مخاطب منتقل کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد و زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعارات در حالت کلی استفاده از آرایه های ادبی به خوبی عمل کرده و با توجه به این آرایه های ادبی توانسته لایه‌های زبانی را به خوبی به مخاطب منتقل کند و به زیبایی اثر خود کمک کند .

🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص داده و در پایان بندی هم توانسته زنگ پایان اثر را به صدا درآورد و به اعتقاد من شروع و پایان بندی خوبی را به خود اختصاص داده .

🔻به لحاظ بررسی موسیقی نیز با توجه به اینکه از یکی از بحر های خوش آهنگ و اوزان خوش آهنگ کمک گرفته و معتقدم از موسیقی سیالی را به خود اختصاص داده که این مسئله می‌تواند عامل زیبایی اثر باشد. چراکه از سکوت های موسیقی هایی نامساعد و ناخوشایند دوری گزیده .

🔻به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده همان طور که پیداست یک اثر و آیینی ست و شاعر علاوه بر اشاره به واقعه مذهبی و آیینی; سعی دارد به مسائل مربوط به اجتماع نیز اشاره کند در واقع شاعر سعی دارد علاوه بر محتوای آیینی یک محتوای اجتماعی را نیز در این اثر بگنجاند. معتقدم شاعر در این حرکت موفق بوده و توانسته به خوبی رسالت خود را به جای آورد .

از شاعر محترم برای این اثر خوب تشکر می کنم .

با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی