نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مرضیه_حسنوند

حرف آب و آینه ها (واژه), [06.09.20 22:05]
‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۶/۱۶یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰)

🔹🔹♦️🔻♦️🔹🔹

نیلوفرم
در حلقه ی آبهای نیلی
چشم درچشم نور
عروجم ، صبح گاه
در پیچ‌وتاب امواج رقصان
به‌شهری
که خورشید
در دریایش آب تنی می کند
و زمزمه ی عشق
در گوش نیلوفرانش
طنین انداز
من
تو
و پایان افسانه‌ی مرگِ عشق
در ثانیه‌ ای از سکوت

#مرضیه_حسنوند
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

به نام خداوند مهر و مهربانی .

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ،جایگزینی لغات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان در حالت کلی می‌تواند موفق تر عمل کند .

انتخاب نادرست کلمات می تواند روی منظور و هدف صاحب اثر تاثیر بگذارد و می تواند سرنوشت یک اثر را تغییر دهد .
من معتقدم که انتخاب کلمات در این اثر آنطور که باید اتفاق نیوفتاده ، چراکه شروع یک اثر با کلمات ابهام آمیز مثل( نیلوفرم) می تواند دو معنای متمایز از هم در ذهن مخاطب ایجاد کند اول این که ایجاد تصور مالکیت ره در ذهن مخاطب سبب می شود . ( نیلوفر من ) و یا اینکه معنای من نیلوفر هستم را در ذهن ایجاد می کند . بنابراین ابهام آمیز بودن به اعتقاد من نمی تواند یک نکته مثبت و حائز اهمیت خصوصاً در شروع یک روایت باشد ، بلکه می تواند آسیب رسان هم باشد .

از طرف دیگه در چند سطح پایین‌تر کلمه ای به نام (عروجم)هم به همین صورت است . عروج به معنای بلند گردیدن و برآمدن است عروجم یعنی چی؟ بلندم
اگر به معنای بلندم است و معنای ارتفاع است خوب چرا باید از این کلمه استفاده شود و انتخاب کلمات نادرست می‌تواند مسیر ذهنی مخاطب را تغییر دهد و همچنین از ذهنیت شاعر دور هم شود . درک و دریافت روایت اثر را به مخاطره می اندازد .

استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان همانطور که عرض شد از شیوه انتخاب کلمات پیداست. شاعر از زبان هنجار استفاده کرده اگرچه سعی در حذف افعال داشته اما نتوانسته فاصله لازم را در حلقه‌های زنجیره‌ ی روایی آنطور که باید ایجاد کند .این مسئله یعنی ساختار نثر بیشتر از شعر سپید نشو و نما می کند .

زبان در اثر ارائه شده کاملاً یکدست است و این می‌تواند نشان دهنده قوت شاعر باشد .

به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده ، یک در یک رفتار دوگانه سیر و سیاحت می کند. رفتار دوگانه زبان از طرفی نشان دهنده ی خط و مشی رفتاری است که در نثر اتفاق می‌افتد یعنی تمام عناصر جمله به دنبال هم آمده و ارتباط بسیار محکمی با یکدیگر دارد و از طرف دیگر با حذف افعال در برخی از سطرها .
رفتاری ایجاد می‌ کند که نشان دهنده ناهنجاری در زبان است وکه ما در شعر انتظار داریم و این رفتار از رفتار دوگانه است و معتقدم به لحاظ نقد فنی بهتر است که در ساختار یک اثر ، به قطعیت برسیم. یعنی اثر ارائه شده باید به لحاظ بررسی ساختاری، رفتاری از خود بروز دهد که نشان‌دهنده ویژگی‌های ساختاری آن باشد پس رفتار زبان هم باید رفتاری باشد که که متناسب و متمایل باشد به رفتاری که کلمات و زبان در یک شعر از خود نشان می دهند .

از طرف دیگر ایجاد فاصله، در حلقه های روایی یک اثر البته نه در همه سطرها بلکه که در برخی از سطر های این اثر می‌تواند عامل ایجاد ساختار شعر سپید در اثر ارائه شده باشد .

به لحاظ بررسی موسیقیایی ، موسیقی که در ساختار اثر ارائه شده تاثیر می گذارد نشاندهنده .
موسیقی درونی اثر است . موسیقی درونی ، از ویژگی‌های شعر سپید محسوب می‌شود، بنابراین می‌توان معتقد بود که رفتار زبان اثر به لحاظ ایجاد موسیقایی به رفتار شعر سپید بیشتر شباهت دارد .

به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده با توجه به استفاده از تشبیهاتی که تا حدودی به زیبایی اثر کمک کرده توانسته مسیر موفقیت را طی کند .

تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک می کنند .

به لحاظ بررسی و نقد composition با توجه به اینکه اثر ارائه شده با یک شروع کاملاً ابهام آمیز به یک روایت پرداخته و از طرف دیگر در پایان بندی هم با یک ابهام دیگری به اثر خود پایان داده، نه تنها نتوانسته در ذهن مخاطب
ایجاد تعویل کند و بلکه ذهنیت مخاطب را هم دچار ضعف می کند. در واقع این ابهام آمیز بودن یا این ، دنیای در هاله ای از ابهام غرق کردن ; نه تنها باعث می شود که شاعر نتواند هدف و رسالت خود را به جای آورد بلکه در بیان اهداف خود هم ناتوان جلوه می‌کند .

🔻🔻🔻🔻🔻🔻

حرف آب و آینه ها (واژه), [06.09.20 22:05]
🔺🔺🔺🔺🔺🔺

به لحاظ بررسی و نقد محتوایی با توجه به اینکه یک اثر کوتاه را در اختیار داریم به نظر می رسد که شاعر روی نقطه مرگ متمرکز شده و در خصوص مرگ صحبت می‌کند اما برای رسیدن به این هدف; به فرض درست بودن ذهنیت منتقد نتوانسته درست عمل کند .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی