لیلا_سادات_کباری_قطبی
- يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۱۵ ب.ظ
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
انجمن_ادبی_شعر_باران
مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۵/۱۲یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)
🔹🔹♦️🔹🔹♦️🔹🔹
دشت خالی مانده از گلخند زیبایی که نیست
غرق اندوه است دل در باغ رویایی که نیست
من میان باور خود غرق ماتم مانده ام
در میان موجی از غم ها و دریایی که نیست
خانه تاریک است و من غرق معمایم که هجر
داغ سنگینی است در اوج تمنایی که نیست
مات و مبهوتم در این دنیای بی مهر و وفا
این چه تقدیر است در احوال دنیایی که نیست ؟
می کشم آه از نهاد خویش هر شب تا سحر
در غم دوری ز ماه عالم آرایی که نیست
گر چه هجران فاصله انداخت بین ما، هنوز
سینه لبریز است از شوق تماشایی که نیست
سر به بالین غم آوردم در این محنت سرا
از غم هجران آن محبوب یکتایی که نیست
در میان این همه اندوه تنها مانده ام
در میان باور یک داغ و سیمایی که نیست
#لیلا_سادات_کباری_قطبی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
❄️به نام خداوند مهر و مهربانی . ❄️
☑️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ، چیدمان، جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان( در حالت کلی) می توانست موفق تر عمل کند .
استفاده از کلماتی که در جایگاه ردیف قرار گرفته اند و علاوه بر پر کردن وزن در معنای اثر در برخی و مصارع اثر منفی گذاشتن و معنای اثر و دچار خلل می کنند .
زبان در حالت کلی ، یک دست است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که ساختار ذهنی و زبانی شاعر به سمت زبان کهن متمایل است و این مسئله در انتخاب کلمات هم نقش دارد و از طرف دیگر در کلماتی مثل محنت سرا ، هجران ، داغ سیما و .... خود را پررنگ تر نشان می دهد .
قواعد و قوانین تقریباً مطابق با انتظاری است که از یک شعر میرود . خصوصاً اینکه اتمام هر بیت با یک ردیف فعلی، سبب می شود که تمایل زبان به سمت زبان هنجار هدایت شود و در واقع ساختار زبانی به یک ساختار یکدست تری تبدیل شود .
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ، ترکیبات توصیفی و ترکیبات اضافی هستند و ترکیباتی که به ملموس بودن روایت اثر کمک کردند و تا حدودی هم به زیبایی اثر افزودند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن و بهره رمل مثمن محذوف .
ردیف فعلی ست و قافیه ها در آن مناسب است .
(البته به لحاظ ساختار عروضی ).
به لحاظ بررسی و ساختار روایی اثر ارائه شده با توجه به شیوه بیان اثر یک روایت کامل ندارد اگرچه . شاعر از مقدمه و تنه و نتیجه گیری بهره گرفته . اما نتوانسته اثر خود را در نتیجه گیری به پایان برساند و همچنین در تنه روایت نیز به لحاظ منطق روایی دچار ضعف شده .
این مسئله میتواند روی زیبایی اثر هم تاثیر بگذارد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات تقریباً مناسب و عمل کرده البته به این معنا نیست که بی نقص است.
بلکه می توانست بهتر از این هم باشد .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت اثر کمک کردند .مثل بیت سوم و پنجم .
ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی و آنطور که باید برقرار نیست واثر ارائه شده علاوه بر این که در درک روایی دچار آسیب میشود این مسئله روی ساختار روایی اثر هم تاثیر گذاشته .
🔺در اثر ارائه شده خلاقیتی چه به لحاظ استفاده از توصیفات و تشبیهات و چه به لحاظ تصویرسازی دیده نمی شود .
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند اما در پایان بندی نتوانسته به خوبی شروع خود عمل کند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقیای اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده و اگر چه تمام ابیات با یک هجای کشیده تمام شدند و اما این روی موسیقی اثر تاثیر بدی نگذاشته و از موسیقی بیرونی و کناری و درونی و معنوی البته بهره خوبی گرفته .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر را شده یک غزل شکوایی است.
در واقع غزلی است که شاعر در آن به شکوه و شکایت پرداخت .
در واقع شاعر در این اثر به دنیای درون خود پرداخته و البته این دنیای درون بیتأثیر از محیط پیرامون نیست بنابراین با استفاده از کلمات و با استفاده از تصاویر و تشبیهات به بیان اهداف درونی خود پرداخته.
معتقدم در حالت کلی شاعر می توانست موفقتر عمل کند.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
- ۰۰/۰۴/۲۰