نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

بهاره_طلایی

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۵/۱۹یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۲)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

مثل روح سرگران
در حصار خاموشی
و عریانی درد،
تکیه داده ام به ابرها

دل میکَنَم
،از زمینی ها
که دیو هایی
از پلیدِی و دورویی هستند
با نقابِ امید و روشنی،
میفریبند...

دل میکنَم از زمین
می نشینم در میان
ابرهای خاموش
و در سکوت،
می نگرم
خاطراتِ
بگور خفته را....

#بهاره_طلایی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔹بنام خداوند مهر و مهربانی 🔹

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش به نقد و بررسی می کنم .

🔺به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ، جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی .
در حالت کلی کاربرد زبان می توانست موفق‌تر از این عمل کند .

عدم همپوشانی دال و مدلول ها در این اثر می تواند قدری در روایت اثر و درک روایی آن ایجاد پراکندگی کند . این مسئله یکی از بزرگترین ضعف های این اثر است .

در واقع در این اثر هدف شاعر از بیان حالات درونی و افکار و اندیشه شاعر به‌روشنی برای مخاطب مشخص نیست .

استفاده از ترکیباتی که خوش نشسته در زیبایی اثر تاثیر می گذارد مثل ابر خاموش .

ترکیبات علاوه بر اینکه روی زیبایی اثر تأثیر می گذارند می تواند در درک روایی نیز تاثیرگذار باشد و همه اینها سبب می‌شود که مخاطب به اهداف شاعر نتواند پی ببرد .

زبان در حالت کلی در این اثر یک دست یکی از نکات مثبت این اثر است .

🔺به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده و با توجه به ویژگیهای ساختاری که در خود دارد مثل Segmentation یا تقطیع که در زبان هنجار اتفاق افتاده و عامل ایجاد فاصله بین عناصر جمله ، می‌تواند نشان دهنده ساختار شعر سپید باشد .

🔺به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت ، اثر ارائه شده ، می توانست بهتر از این حرکت کند اثر ارائه شده در شروع خود می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند در واقع این روایت در درون خود مقدمه خوبی را به خود اختصاص داده و تا حدودی به تنه هم پرداخته اما در نتیجه‌گیری خود نتوانست موفق باشد .

🔺به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و حتی کنایه موفق عمل کرده و تا حدودی به زیبایی اثر افزوده

🔺تصاویر در اثر ارائه شده تا حدودی عینی و انتزاعی هستند و عامل به وجود آمدن یک روایت کاملا انتزاعی، در ذهن مخاطب .
این انتزاعی بودند ناشی از کلی نگری در ساختار ذهنی شاعر است در واقع شاعر با کلی نگری
اهداف خود را پنهان کرده و به بیان تمام مختصات درونی و ذهنی خود نپرداخته و کمکی هم به مخاطب برای درک و دریافت مختصات درونی و ذهنی خود نکرده بنابراین انتزاعی بودن روایت اثر تا حدودی می تواند ضعف محسوب شود .

🔺بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع خود می‌تواند ذهن مخاطب را برای ادامه کار آماده کند امام در پایان بندی نتوانسته به خوبی ابتدای روایت و شروع روایت عمل کند و در پایان بندی دچار ضعف است .

🔺به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده با ساختاری که در خود به لحاظ فنی و به لحاظ روایی جای داده دارای یک موسیقی درونی است که خاصه سبک و سیاق شعر سپید است و کاملا هم پذیرفته شده است بنابراین موسیقی اثر موسیقی درونی است و مطابق و معیارهایی که برای شعر سپید قائلیم .

🔺به لحاظ بررسی و نقد محتوایی با توجه به اینکه شاعر در روایت اثر کاملاً انتزاعی به موضوع پرداخته نتوانسته هدف و رسالت خود را به جای آورد در واقع قرار نیست که ما با بیان یا دیدگاهی کلی در درک روایی اثر دچار خلل بشویم .

🔺معتقدم که شاعر ، اثر ارائه شده را با تعجیل آغاز و با تعجیل هم به پایان رسانده بنابراین حق مطلب ادا نشده .
در پایان از شاعران محترم تشکر می کنم و برای او آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی