نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب علی مظفر

‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱/۳۱یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱🕘)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹


دیگر مگو تو وضع و هوا را هواشناس
باران گرفته خانه ما را هوا شناس

این نقشه ی مقابلت این گربه خموش
طی کرده روزگار سیا را هواشناس

غم آمده به کوچه و هر خانه سر زده
لطفا ببُر همیشه صدا را هواشناس

آتش میان سینه ما شعله می کشد
این آه ماست تا که خدا را هواشناس ـ

یکدم به خود بیاورد اینجا هوا پس است
تا بنگرد که دست دعا را هواشناس

بگذر که ابر روی سر ما مصیبت است
گویا تو هم گرفته یی ما را هواشناس

#علی_مظفر

🔻🔻🔻🔻🔻🔻
#نقد_شعر
🍃به نام خداوند مهر و مهربانی 🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده ؛در انتخاب؛ چیدمان و جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ؛ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی تقریباً خوب عمل کرده. اگرچه انتظار ما قدری بیشتر از این بود .
ناگفته نماند که شاعر در انتخاب و چیدمان لغات کاملاً آگاهانه عمل کرده یعنی در ارتباط با انتخاب کلماتی که تمایل زبان را به سمت زبان کهن هدایت می کنند ؛ کاملا آگاهانه عمل کرده ‌.
به اعتقاد من انتخاب این قبیل کلمات صرفاً جهت ایجاد حالتی طنزگونه در اثر است . در واقع شاعر با ایجاد کنایه و رسیدن به طنز با توجه به روایتی که انتخاب کرده و با توجه به موضوعی که در نظر گرفته به بیان اهداف خود پرداخته .
(اگرچه در حالت کلی از یک شاعر خوب انتظار داریم که زبان در اثرش کاملاً یکدست باشد )

🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان می توانست بهتر از این صورت بگیرد . شاعر با انتخاب کلمات و حروف اضافه جهت پر کردن وزن ؛ تا حدودی به ساختار زبان آسیب رسانده .
( ضعف تالیف)
🔺 ترکیب سازی در اثر ارائه شده در خدمت روایت ؛ توضیح و تفسیر روایت است . اگرچه این ترکیب سازی ها کمک چندانی به زیبایی اثر نکردند اما روایات اثر را شکل دادند و به بیان اهداف شاعر کمک کردند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی؛ اثر ارائه شده; غزلی است در شش بیت سروده شده.
در وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف؛
و برخی از قافیه ها تا حدودی وزن پرکن شده ؛ ایرادات کوچکی هم دارد اما چون به ساختار موسیقیایی اثر آسیبی نرسانده من ضعف نمیگیرم. زیرا آسیب چندانی به موسیقی وارد نکرده. ردیف تا حدودی تازه است و در ساخت مضمون تاثیر گذاشته .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت در اثر ارائه شده؛ اگرچه سه خصیصه مهم( مقدمه؛ تنه و نتیجه گیری) وجود دارد اما شاعر اثرش را با مقدمه‌ای بسیار کوتاه در حد یک مصرع آغاز کرده وسپس به تنه روایت پرداخت . با ایجاد کنایه در اثر حالتی طنز گونه را سبب شده . در واقع با پناه بردن به کنایه ؛ ذهن مخاطب را برای قضاوت آماده کرده و در نتیجه گیری نیز روایت همچنان در ذهن مخاطب ادامه دارد . به نظر می رسد که شاعر کاملاً تعمداً روایت اثر را به یک روایت باز تبدیل کرده (اگرچه ما در بررسی ساختار روایت در آثار معتقدیم که بهتر از یک روایت بست موجود باشد)
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی ؛اثر ارائه شده ؛ در استفاده از کنایه/ تشبیه/ استعاره و ... در حالت کلی صناعات ادبی ؛ تقریباً خوب اتفاق افتاده .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردن مانند بیت دوم و بیت ششم اثر
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع ؛ خود شروع خوبی را به خود اختصاص داده . اگرچه کاملاً شفاف و نمایان به موضوع پرداخته اما به حدی هست که ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند .
🔺در پایان بندی و نتیجه گیری؛ اثر کاملا به پایان نرسیده و با توجه به روایت و شیوه بیان شاعر می توانست موفق‌تر عمل کند .
🔸به لحاظ بررسی موسیقی هایی اثر ارائه شده در بحر مضارع سروده شده ؛وزن سنگینی را برای سرودن این موضوع انتخاب کرده به لحاظ موسیقیایی قدری سکوت موسیقیایی موجود است ؛ که در اثر هم کاملاً نمایان است و این مسئله سبب می‌شود که تا حدودی سیال بودن موسیقیایی اثر به مخاطره بیفتد که خود ناشی از وزن منتخب اثر است و در حالت کلی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بی بهره نیست .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔺🔺🔺🔺🔺🔺

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل سیاسی اجتماعی است که نشان از گله و شکایت شاعر دارد شاعر سعی کرده که تمام اهداف خود و خط مشی فکری خود را به زبان بیاورد و تا حدودی هم دچار خودسانسوری شده که البته دور از انتظار نیست.
در حالت کلی معتقدم شاعر در بیان اهداف خود با توجه به موضوع و دیدگاه مورد نظر قدری خساست به خرج داده و می‌توانست به شکل بهتری به بیان اهداف خود بپردازد در واقع شاعر در رسالت خود ؛ قدری دچار کاستی شده .
به نظر می رسد که شاعر با توجه به حالت طنز گونه و کنایه هایی که در اثر وجود دارد؛ سعی دارد که ذهن مخاطب را وادار به تفکر کند .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی