نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب علی امین زاده۲

#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

چشمم امشب نگران است به در می آئی؟
گل لبخند به لبان است اگر می آئی؟
بغض باران شده تا صبح به دادم نرسید
ناله در من فوران است مگر می آئی؟!
شور گل در بغل باغچه ها خاک شدند
خاک عالم شده این بار به سر می ائی؟
ای غزالم غزلی ساز کن امشب با من
سحر، این بار به بالین سحر می آئی؟
مانده ام در وسط ماندن و زین جا رفتن
چمدان است به دستان سفر می آئی؟
مردم از بس که در آغوش خودم خواب شدم
حرف در سینه شده است خون جگر می آئی؟
صورت آینه در نوبت دیدار شکست
قاب عکسی است به دستان قمر می آئی؟
دردم اینجاست مرا فرصت فردائی نیست
عمر چون رود روان است گذر می آئی؟

#علی_امین_زاده
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

☘به نام خداوند مهر و مهربانی ☘.

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده؛ در انتخاب ؛ چیدمان؛ جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و( در حالت کلی) کاربرد زبان می توانست موفق تر عمل کند .
🔺وقتی صحبت از انتخاب لغات و جایگزینی ان به میان می اید یعنی شاعر با توجه به مضمون و با در نظر گرفتن جنبه های زیبایی شناسی اقدام به ساخت مضمونی با محتوای خاص می کند . پس انتخاب لغات در ابتدای امر حائز اهمیت است . به طور مثال اگر شاعر به جای کلمه ردیف کلمه ای دیگر را جایگزین می کرد علاوه بر زیبایی از تکرار مضمون هم جلوگیری می کرد .
🔺از طرف دیگر به سبب همین انتخاب لغات ؛ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی نیز دچار خلل شده . این مسئله می تواند در درک روایی اثر ؛قدری خلل ایجاد کند .
🔺 استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری ست که از یک شعر؛ منطبق بر قواعد و قوانین خاص ان داریم. البته این خالی از ضعف تالیف نیست. ( این مسئله به عدم کاربرد درست زبان برمی گردد)
🔺ترکیبات در اثر ارائه؛ بیشتر ترکیبات توصیفی هستند و در خدمت توضیح و تفسیر روایت قرار دارند . به طور مثال [( شور گل )در (بغل باغچه ها) ]و یا....
🔺زبان تا حدودی تحت تاثیر عروض از روند طبیعی خود خارج شده و گرایش به زبان کهن دارد . که البته یکی از مسائل پر تکرار، در اشعار عروضی ست .
🔸 به لحاظ بررسی و نقد فنی ؛ اثر ارائه شده ؛ غزلی ست در وزن فعلاتن ( فاعلاتن) فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف
قافیه متناسب با قواعد قافیه است اما انتخاب کلمه مورد نظر در جایگاه ردیف نتوانسته به زیبایی و مضمون سازی اثر کمک کند و به اعتقاد من خوش ننشسته .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت ؛ اثر ارائه شده سه خیصصه مهم روایت را در خود دارا می باشد . یعنی مقدمه؛ تنه؛ نتیجه گیری در اثر ساخته و پرداخته شده و روایت اثر را به یک روایت بسته تبدیل کرده.
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده ؛ در استفاده از تشبیهات موفق بوده مثل بیت سوم .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند . مثل بیت ۷
🔺در حالت کلی انسجام روایی در اثر ارائه شده برقرار است ؛ اگر چه خالی از ضعف نیست اما انقدر دچار خلل نشده که درک روایی دچار خلل و از هم گسیختگی شود .
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در مطلع خود شروع نسبتا خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند ( ناگفته نماند که مضمون اثر کاملا تکراری ست و از خلاقیت هم بدور است و این مسئله می تواند روی نگاه مخاطب تاثیر بگذارد )
در پایان بندی شاعر با ایجاد سوال سعی دارد در ذهن مخاطب ایجاد تاویل کند که البته کاملا مشهود است که بعد روایت نسبتا بسته ی اثر ؛ روایت در ذهن مخاطب ادامه می یابد. این مسئله می تواند نکته مثبت اثر باشد .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بخر رمل سروده شده که از بحر های خوش اهنگ شعر فارسی ست . تا حدودی سیال و روان است . اما برخی مصرع ها دچار سکوت موسیقیایی شده که از سیال بودن موسیقی اثر می کاهد. ( هر نکته و مسئله ای که در یک شعر بوجود می اید تحت تاثیر زبان است و زبان جدا از کلمات نیست. پس انتخاب کلمات نقش اساسی و تعیین کننده دارد . از موسیقی بیرونی و کناری و معنوی بهره گرفته . و می توان فراز و فرود موسیقیایی را در اثر به وضوح پیدا کرد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده ؛ یک غزل عاشقانه است . مصمون اثر با رویکرد وصال در اختیار مخاطب قرار گرفته .
اما معتقدم شاعر اگر قدری دقت بیشتری در انتخاب لغات بکار می گرفت می توانست ؛ علاوه بر ایجاد یک اثر خلاق از تکراری بودن مضمون و محتوا نیز جلوگیری کند .
در پایان برایرشاعر محترم ارزوی موفقیت وسلامتی دارم
باتشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی