نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب علی حاتمی ۲

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بــانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۹/۱۷یکشنبه
#ساعت_شروع:(۲۱🕘)

♋️☯♋️☯♋️☯♋️

تو هم پیاله ی ماهی تمشک لب هایت
چه خوش نشسته کنار شرابی موها

تبسمی بزن ای همنشینِ خلوتِ ماه
به جای کشتنِ شاعر به اخمِ ابروها

سرم که غیر تواش قصه نیست بگذارش
به رسم خسته نوازی به روی زانو ها

ببین چگونه گره خورده آرزو هایم
به انتهای شبِ بی قرارِ گیسوها

طلسم نازِ نگاهت چنان شدم که هنوز
نشسته ام در باغت به لطف جادوها

مرا که مرغ اسیرم شبی تو مهمان کن
در آستانه ی هجرت به دشت شب بوها

که وصل آخر هر قصه ای نمایان‌است
به لطف گرمی بوسه درون پستوها

#علی_حاتمی

♋️☯♋️☯♋️☯♋️

#نقد_شعر
🌹به نام خداوند مهر و مهربانی . 🌹

🔸از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
قبل از نقد به چند نکته در خصوص همین اثر اشاره می کنم .

نکته اول
شخصه اثر ارائه‌شده را در قالب غزل می پذیرم اگرچه ساختار و صورت اثر به قطعه شباهت دارد
اما در قطعه مضمون حائز اهمیت است .

نکته دوم
ایجاد ناهنجاری در زبان اثر است که به اعتقاد من در برخی ابیات خوش نشسته . در برخی ابیات خیر .
در حالت کلی من ایجاد ناهنجاری را در اثر به عنوان خلاقیت در نظر گرفتم اما ناگفته نماند که شعر خوب شعری ست که مخاطب عام با آن ارتباط برقرار کند .
البته منکر وجود خلل در درک معنایی اثر نیستم .
نکته سوم
پایان بندی اثر هم می توانست قوی تر باشد اما به شکلی نیست که بخواهیم به عنوان ضعف در نظر بگیریم.
نکته چهارم
ضعف تالیف هم در مصرع دوم بیت دوم وجود دارد که اگر شاعر آن را برطرف کند به سیال بودن موسیقی هم در همان مصرع کمک کرده
در مصرع دوم بیت دوم
بهتر است شاعر به جای ابروهات « ابروها » را استفاده کند. همانطور که می دانید در وزن هم بی تاثیر است.

نکته آخر
شاعر برای ساخت قوافی حروف الحاقی را بیشتر مد نظر قرار داده
اما چون در جنبه موسیقایی اثر خللی ایجاد نکرده و مهم ترین هدف قافیه هم همین هارمونی موسیقایی ست . به اعتقاد من قابل پذیرش است
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب /چیدمان/ جایگزینی لغات/ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی /کاربرد زبان در حالت کلی تا حدودی موفق بوده اما خالی از ضعف نیست .
استفاده از کلمات در حالت کلی خوب است اما بافت کلمات ، اگر چه گاهی اوقات نامتعارف و دور از ذهن در نگاه مخاطب به نظر می‌رسد اما به زیبایی اثر آسیب نرسانده از طرف دیگر زبان اثر در برخی از ابیات تا حدودی تمایل به زبان محاوره دارد یعنی زبان اثر معلق است بین زبان محاوره و زبان معیار و این مسئله می‌تواند عامل اصلی دوگانگی زبان در اثر ارائه شده باشد .

🔸استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان با توجه به ایجاد ناهنجاری های نحوی/ لغوی و معنایی به زیبایی اثر کمک شایانی کرده است مثل مصراع اول بیت سوم .

ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیبات وصفی هستند و در جهت توضیح و تفسیر روایت در واقع شاعر با ایجاد ناهنجاری های زبان توانسته هم به زیبایی و هم به مضمون سازی اثر از جهت ترکیب سازی ها کمک کند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است در ۷ بیت بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن در بحر مجتث مثمن مخبون محذوف .
قافیه ها در اثر قدری دچار ضعف هستند در واقع شاعر برای ساخت قوافی به حروف الحاقی روی آورده اما چون در موسیقی خللی ایجاد نکرده و به اعتقاد من قابل پذیرش است .

🔸به لحاظ بررسی و ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه/ تنه و نتیجه گیری را در خود جای داده و بنابراین ساختار روایت در اثر ارائه شده کاملا صحیح می باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و در حالت کلی صناعات ادبی در این اثر در گرو ساخت ترکیبات قرار گرفتند و تا حدودی به مضمون سازی اثر کمک کردند مانند ابیات ۴ و ۵ و ۶ .

تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و در خدمت روایت و به ملموس بودن اثر کمک کردند مثل ابیات ۳ .

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده می تواند شروع بهتری را به خود اختصاص دهد .

به نظر می‌رسد که قرابت معنایی به این دو مصرع نخست اثر قدری کم رنگ میشود .
از طرف دیگر در مصرع نخست این اثر بین دو گزاره های موجود قرابت معنایی کم می‌شود و همچنین ارتباط افقی کلمات روی محور همنشینی ضعیف است .

در پایان بندی زنگ پایان اثر به صدا درآمده و در واقع شاعر پایان روایت خود را اعلام کرد این نکته مثبت اثر است .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔺🔺🔺🔺🔺🔺

🔸به لحاظ موسیقی هایی اثر اراٸه شده در بحر مجتث سروده شده . لحاظ بررسی آواها وجایگزینی هجا ها در برخی از ابیات باتوجه به قواعد وقوانین موجود در ساختار عروضی اثر قدری خلل ایجاد شده یعنی موسیقی اثر یک موسیقی روان و سیال نیست .
یا می توانست یک موسیقی سیال تری را داشته باشد اما از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته . موسیقی معنوی نیز بی بهره نیست .

🔸به لحاظ بررسی خلاقیت در اثر ارائه شده در خلاقیت در این اثر در بکارگیری و بافت کلمات هنگام استفاده از زبان و ایجاد ناهنجاری هاست و که به زیبایی اثر کمک کرد .
به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که شاعر به لطف مهر و ماه در عمق آرزوهایش به نقطه وصل فکر می کند .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارد .
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی