نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب رجایی فرد

‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۲/۱۷سه شنبه
#ساعت_شروع ۲۲:۳۰🕥

‍ سوختم ، نــفرین به پــــیرِ حافظه
آتشم زد من ، منِ آتــــــش پرست
بــــــاز فندک زد که تـــفریحی کند
من برقصد مشتعل ، او دست دست

یادِ بـــاد و رقصِ مو ، چشمه علا
رفتن از دلدرد تـــــا چای و نبات
من کجا غوغای سی سنگان کجا؟
ای بـــــــسوزد خُشکزار خاطرات

مینشینم بـــــا منِ قبل از خودم
دست و پــــایم چوبهای نیمسوز
نم نم بــــــاران مرا خاموش کرد
دل ولی در زیر خاکــستر هنوز...

آه بــــــاران ، قاتــــل زیبـــای من
( این یکی شوخی ندارد با دلم )
آتـــــشم زد قطــــره های لعنتی
وقتِ جاخالی ست، فعلا خوشکلم

ظـــــرفهای دیشبم را شسته ام ؟
نوبت من بـــــود یا بـــانوی یاد ؟
خودزنی ها ، راهکــــار نیمه شب
نیمه شبها ، زخم بـــــعد از انعقاد

بــــــــا کلاف تــــــــارها میبافمش
شاعری ، ماشین نــــــــساجی من
پیله ای دور من و تــصویر اوست
بـــــــاز میخندد بـــــه وراجی من


#مهدی_رجایی_فرد
maryam rad:
🍀بنام خداوند مهربان 🍀
# نقد_چهارپاره
☄از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .


♦️به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات ،جایگزینی آنها و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی ، کاربرد زبان در حالت کلی خوب عمل کرده و دقت شاعر در انتخاب کلمات کاملا روشن است. آنقدر که تداعی یک اثر کوششی ست . استفاده از ضمیر اول شخص مفرد ، جهت تاکید در بند اول گویای این مسئله است.
( سوختم نفرین به پیر حافظه
آتشم زد من منِ آتش پرست )
اما این اثر هم مثل اثر دیگری خالی از ضعف نیست . برای مثال استفاده از کلمه ( جنگل سی سنگان ) اگرچه بخشی از روایت اثر شده .از این جهت اگر عنصر وزن را کنار بگذاریم می بینیم که لزوم استفاده از این کلمه در این بند بسیار کمرنگ است . درواقع با توجه به روایت و همچنین انتخاب لغات و با توجه به کوششی بودن اثر ،می ببنیم که خیلی حرکت هوشمندانه ای نبوده . تا حدودی عامل گسست روایت در بند دوم شده است .
همین انتخاب و چیدمان کلمات رگه هایی از طنز را در بند چهارم اثر ایجاد کرده است که برای مخاطب خالی از لطف نیست .

ترکیب سازی با توجه به انتخاب لغات و روایت اثر و همچنین وزن و موسیقی اثر ،چندان قوی نیست اما آسیبی به اثر وارد نکرده . یعنی ترکیب سازی هایی حاوی کشف جدید به لحاظ معنایی و زیبایی شناسی دیده نمی شود اما ( ترکیباتی مثل غوغای سی سنگان ،خشکزار خاطرات ، قطره های لعنتی ، ظرفهای دیشبم و .....) چیزی از دلنشینی اثر کم نکرده است .
زبان در حالت کلی ، یکدستی لازم را در خود دارد و دوگانگی فاحشی که عامل ضعف در اثر باشد دیده نمی شود .

♦️به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره است که در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مسدس محذوف سروده شده . در ۶ بند و با قافیه هایی در مضارع زوج هر بند

اما معتقدم قافیه ها می توانست با دقت بیشتری انتخاب شود .
♦️به لحاظ بررسی ساختار روایت ، با توجه به اینکه پیوستگی معنایی در هر بند رعایت شده اما در ارتباط بند خا قدری ضعیف عمل کرده است ولی سبب تزلزل معنایی در کل اثر نشده است . در واقع روایت بند ها قدری از هم فاصله دارند .
در هر صورت در نگاه کلی ،اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد .
♦️به لحاظ. زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و ..... ارایه های ادبی در حالت کلی به خوبی اتفاق افتاده
(باز فندک زد که تفریحی کند
من برقصد مشتعل ،او دست دست )
یا ( نم نم باران مرا خاموش کرد
دل ولی در زیر خاکستر هنوز)

♦️به لحاظ بررسی تصاویر ،تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند . البته در گرو کلمات در اثر حادث می شوند و به زیبایی و معنا سازی اثر می افزایند .
(نم نم باران مرا فراموش کرد
دل ولی در زیر خاکستر هنوز)
یا ( ظرف های دیشبم را شسته ام
نوبت من بود یا بانوی یاد)

♦️به لحاظ composition اثر ارائه شده در بند اول شروع خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند .
از طرف دیگر در پایان بندی هم توانسته زنگ پایان اثر را به صدا درآورد
درواقع می توان گفت که چفت و بست کلام در اثر رعایت شده و درک روایی لازم برای مخاطب وجود دارد و قابل فهم است . اما همانطور که در بالا اشاره کردم قدری ارتباط عمودی لازم بین بند ها کمرنگ شده که انسجام لازم را قدری به مخاطره
ادامه دارد👇👇👇

@ahenayeeshgh

ادامه
☝️☝️☝️


♦️ به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده از بحر های خوش اهنگ کمک گرفته و بسیار سیال و روان است . درواقع این اثر با کمک گرفتن از موسیقی بیرونی و کناری به سبب وجود وزن و قافیه به زیبایی خود در ذهن مخاطب کمک کرده . البته از موسیقی معنوی نیز بی بهره نیست .
بنابراین زیبایی موسیقیایی اثر اثبات شده است .
♦️به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده انسجام معنایی را در هر بند دارد بنابراین درک معنایی لازم با توجه به موضوع مطرح شده توسط صاحب اثر به خوبی اتفاق افتاده .
معنا در این اثر در خدمت روایت است و با استفاده از انتخاب کلمات به زیبایی اثر کمک کرده است .
در حالت کلی اثر ارائه شده یک چهارپاره خوب است . بنابراین از شاعر محترم برای این اثر خوب تشکر می کنم.

با تشکر
#مریم_راد " واژه"
@ ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی