نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

محمد دیلم کتولی

🍀ⓜâřγ🍀:
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۷/۱۲/۲۴"جمعه"
#ساعت_شروع :2⃣2⃣(ده شب)

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣


من همانم که به پای تو چنین حیرانَم
سوخته جانَم و خاکستَر آتشدانَم

می وَزد باد خزان و به تَنم بَرگ نماند
من خِسارت زده از ، آمدن طوفانَم

دَردتنهایی من،سَخت و نفس گیر شُده
داروئی می طَلبم ، وَصل شُما درمانَم

سَروسامان زِ کَفم رفت،در این رَنج فِراق
مُنتظرمانده ام اینجا ، که توئی سامانَم

کورشُدچشم من،ازگریه به بیت الاحزان
تو که در مِصر عزیز و من و این کنعانَم

باتوسّل به تواین ، غُصّه به پایان برسد
کوهی ازغَم به دِلم هست ،ولی خندانَم

جُمعه ای می رِسد از راه که می آیی تو
خاک پای تو در آن روز ، به این مُژگانَم

توئی آن آیه امّید ، که تفسیر نشد
آیه وَصف تو ای دوست ، شُده قرآنَم

شاعِرم ، شِعر من از نام تو مشهور شُده
پُرشُداز وَصف تو این دفتر واین دیوانَم

#محمد دیلم کتولی

بنام خداوند مهر.

از انجایی و که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.


به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان، جایگزینی کلمات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی، کاربرد زبان( در حالت کلی) می توانست موفق تر عمل کند. بافت کلمات در این اثر در گرو وزن می باشد. بنابراین شاعر به بافت کلمات آنطور که باید توجه نکرده.

زبان اثر دچار دوگانگی ست. مثل استفاده از کلمه" بیت الحزن " در مصرع
" کور شده چشم من از گریه به بیت الحزن " به روشنی پیداست که شاعر توجه چندانی به بافت کلمات نداشته. و ارتباط افقی لازم روی محور جانشینی را به مخاطره انداخته. همین مسئله سبب عدم زیبایی و به مخاطره افتادن منطق روایی اثر شده است.
علاوه بر موارد مطرح شده استفاده از کلماتی که در زبان فارسی رایج نیست، به زیبایی اثر آسیب می رساند. از طرف دیگر شاعر خوب شاعری ست که به زبان روز آشنا باشد.
ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده وصفی هستند و در خدمت روایت. اما چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده اند.

در بررسی نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است در وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف
که شاعر در آن از اختیار ابدال بهره گرفته.
استفاده از،قافیه در اثر ارائه شده تقریباً خوب اتفاق افتاده به جز استفاده از کلمه " اتشدانم " زیرا در بررسی قافیه این اثر اگر حروف الحاقی را حذف کنیم، تمام قافیه ها در ردف اصلی مشترک هستند به غیر،از،آتشدان. و شاعر بهتر است آن را تغییر دهد. قطعاً اختلاف در قافیه، در موسیقی اثر تاثیر می گذارد.
به لحاظ نقد و بررسی روایت، معتقدم شاعر دقت لازم را در پرداختن به روایت به خرج نداده. بخشی از بی توجهی به سبب انتخاب نادرست کلمات و بخشی دیگر به سبب بی توجهی به ساختار روایت اتفاق افتاده.
روایت باید سه خصیصه مهم ( مقدمه، تنه، نتیجه گیری) را در خود داشته باشد شاعر در این اثر از نتیجه گیری آغاز کرده و به مقدمه رسیده و سپس در تنه، روایت اثر را به پایان رسانده. این مسئله نه تنها عامل زیبایی و خلاقیت نیست بلکه از ارزش اثر می کاهد.
به لحاظ نقد و بررسی زیبایی شناسی اثر ارائه شده تا حدودی از تشبیهات خوب استفاده کرده
مثل ابیات 3 و 6

تصاویر در اثر ارائه شده می توانست بهتر از این باشد. زیرا ساخت تصاویر در گرو بافت کلمات است. تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند.
مثل ابیات 6 و 8

ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی قدری ضعیف اتفاق افتاده که نشان دهنده عدم توجه کافی شاعر به روایت اثر است. ابیات در این اثر مستقل عمل می کنند. استقلال ابیات سبب عدم انسجام اثر می شود و می تواند درک روایی اثر را به مخاطره بیاندازید.

ارتباط افقی اثر روی محور جانشینی قدری دچار تزلزل شده و سبب می شود منطق روایی اثر به مخاطره بیوفتد
مثل بیت 2 و 5

👇👇ادامه دارد 👇👇
@ashenayeeshgh

👆👆ادامه نقد 👆👆

به لحاظ composition اثر ارائه شده با توجه به دلایلی که در بحث روایت اثر عرض کردم شروع خوبی ندارد.

شاعر همه آنچه را که در ذهن پرورانده به یکباره در اختیار مخاطب قرار داده انگیزه ادامه روایت را از مخاطب سلب کرده. شروع یک روایت حتما و حتما باید با مقدمه روایت باشد.
به لحاظ پایان بندی هم، زنگ پایان اثر به صدا در نیامده بنابراین ذهن مخاطب به دنبال ادامه روایت خواهد بود. این پایان بندی ایجاد تاویل نکرده بلکه به لحاظ روایت ناقص است. بنابراین اثر پایان بندی خوبی ندارد.
به لحاظ بررسی موسیقایی اثر ارائه شده در گرو وزن است یعنی موسیقی اثر موسیقی بیرونی ست. در بحر خوش آهنگ رمل سروده شده و موسیقی کناری نیز تا حدودی به این زیبایی افزوده است.

شاعر در پرداختن اثر چه در بخش روایت و چه توصیفات و زیبایی شناسی خلاقیتی بکار نگرفته.

محتوای اثر یک غزل تلفیقی ست.تلفیقی از مفاهیم عاشقاته و عارفانه. اوج دیدگاه عرفانی این شعر در غزل 7 و 8 می باشد.

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
مریم راد "واژه "
#واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی