نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

رویا 2

#نقد_شعر_کلاسیک 

باز با طوفان به هم زد آسمان سینه ام

مرغ دریا لانه ای کرده میان سینه ام


کشتیِ مغرور آمد سینه ی دریا شکافت

 وصله های غم زده بر بادبان سینه ام


قامتت را دیدم و غرق تماشایت شدم 

سایه افکن بر تنم ای سایبان سینه ام


قطره ای نوشیدم از دریا به رفع تشنگی

هیزمی افروخته  بر استخوان سینه ام


موج با خشم و هیاهو میکشد هر سو مرا

خواب خوش را می رباید از جهان  سینه ام


#دریا

maryam rad:

#نقد_شعر_کلاسیک 


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و.ناخواسته خود خواهد بود بنابراین تنها راه بدون در نظر گرفتن مامان صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  

قبل از نقد لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.  اول اینکه صرفا سرودن یک شعر خوب در گرو عروض نیست، می توان شعری خلق کرد که در آن فصاحت و.بلاغت به کمال رسیده اما وزن عروضی ندارد، عروض و علم عروضی بخشی از ساختار یا structure اشعار عروضی است. بخشی های دیگر یک شعر خوب مربوط می شود به انتخاب کلمات، به خلق و یا ایجاد خلاقیت.ایجاد تصاویر،  معنا و محتوا و نهایتا ایجاد فصاحت و بلاغت در اثر.  یعنی یک اثر در صورت وجود تمام عوامل موجود همراه با قالب اثر به یک شعر خوب تبدیل می شود.  بنابراین با پرداخت رنگ جلوه دادن یکی از آنها نمی توان موارد دیگر را حذف و کمرنگ جلوه داد. 

نکته دیگر اینکه وزن عمدتا در گرو معنا شکل می گیرد، چراکه همراه با انتخاب کلمات در وزن انتخاب شده صورت می گیرد و نهایتا وزن و معنا  در کنار هم.که عامل بوجود آوردن موسیقی نیز هستند،  عامل زیبایی اثر خواهند بود. 


اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی، انتخاب و چیدمان کلمات و همچنین جایگزینی آنها، استفاده از ترکیبات در اثر ارائه شده موفق عمل نکرده است.  

زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد.  


به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده به لحاظ structure دچار تزلزل است، زیرا اولا طبق قواعد و قوانین غزل تعداد ابیات یک غزل بین 7 تا 14 بیت می باشد و تخطی از آن یعنی بخشی از ساختار دچار تزلزل است.  ( زیرا نشان دهنده آن است که شاعر در بیان اهداف خود با استفاده از تعداد ابیات مورد نیاز، یا دچار تعجیل شده و یا کاستی)  وزن ارائه شده در این اثر فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن بحران رمل مثمن محذوف سروده شده اما بیت دوم اثر به لحاظ وزنی دچار آشفتگی ست.  

قافیه ها در اثر مناسب بودند اما با بکارگیری ردیف مورد نظر موافق نیستم.  زیرا سبب شده که معنا در برخی ابیات دچار تزلزل شود.

به لحاظ نقد زیبایی شناسی در اثر ارائه شده، استفاده از تشبیهات در آن سبب ایجاد تصاویر شده است 

( باز با طوفان به هم زد سینه ام 

یا کشتی مغرور آمد سینه ی دریا شکافت 

یا 

موج با خشم و هیاهو می کشد هر سو مرا)  

عدم ارتباط عمودی بین ابیات عامل ایجاد تزلزل معنایی در اثر شده است.  در این اثر بسیاری ابیات یکدیگر را حمایت نمی کنند.  

( قطره ای نوشیدم از دریا به رفع تشنگی 

هیزمی افروخته بر استخوان سینه ام)  این مسئله در گرو استفاده نامناسب از کلمات است.  

به لحاظ composition اثر ارائه شده 

( باز طوفان به هم زد آسمان سینه ام 

مرغ دریا لانه کرده میان سینه ام)  شروع خوبی نیست زیرا اولا دو.مصرع یکدیگر را حمایت نمی کنند و هر کدام ساز خود را می زنند.  در ثانی تزلزل معنایی سبب پراکندگی ذهن می شود.  

پایان بندی اثر می توانست با دقت بیشتری بکار رود.  

به لحاظ موسقیایی، اثر در گرو موسیقی بیرونی ست و از اوزان خوش آهنگ استفاده شده و همچنین از موسیقی کناری نیز کمک گرفته است.  بنابراین موسیقی اثر یک موسیقی سیال و روان است.  


در حالت کلی این اثر دچار تزلزل معنایی ست زیرا ارتباط لازم بین ابیات یا ضعیف است یا اصلا وجود ندارد. این مسئله سبب شده که از فصاحت و بلاغت اثر کاسته شود.  اما در استفاده از تصاویر موفق بوده.  در استفاده از تشبیهات موفق بوده.

maryam rad:

به لحاظ معناییاثر ارائه شده در بیت اول بین بهم زدن آسمان با طوفان و.لانه یک مرغ دریا در سینه هیچ قرابت معنایی نیست.  

بیت دوم. بین کشتی مغرور و وصله های غم زده بادبان سینه قرابت معنایی احساس نمی شود.  

در بیت سوم،  مصرع دوم به لحاظ دال و مدلول ضعیف است. اگر قرار است سایه افکنده شود پس هنوز،سایه بان نشده.  یعنی درک منطقی دچار ضعف است.  

بیت چهارم بین قطره و رفع تشنگی و هیزم افروخته قرابت معنایی احساس نمی شود.  

در بیت پنجم فضا سازی درست اتفاق نیوفتاده.  

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashensyeeshgh

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی