نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۲ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

جناب حمیدرضا سعیدی

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر 
#انجمن_ادبی_شعر_باران 
#مدیریت_برنامه ؛
#جناب_فریدون_شایان_نیا
#مورخ؛۹۸/۱۰/۲۵چهارشنبه
این روزها ، تمامیِ من  بر مدار توست
شعرم، ردیف و قافیه را وامدار توست
در چشمهای خویش در آیینه خیره ام
این سبزهای غم زده چشم انتظار توست*
صبحی ، کنار پنجره گل داد، مریمی
هر گل که صبح جامه دراند نثار توست
حالاسخن به حجب ونجابت رسیده است
گل بوته های مریم من ، شرمسار توست
با یک نگاه مسخ نمایی،  کنی شکار
این نوعِ صید، جان دلم ابتکار توست
بردی قرار از من و پرسی  ، قرار کو؟
اسرار  بی قراری من در قرار توست
بی آشیانه ام چو ز مهرت کنی دریغ
امید من به لانه ی در شاخسار توست
هر کس سوار اسب مراد است تاخته ست
حالا بِران که وقت تو و روزگار توست
ما هم حدیث درد ، بگوییم با خدا
پنداشتی فقط که خداوندگار توست؟
عشق مرا قباله و مهرت قرار ده
این عشق صادقانه گلم ، اعتبار توست
مادر به شانه زد که حواست کجاست؟های!
جسمم کنار اوست حواسم کنار توست
دکتر به خنده گفت که نبضت زند چه تند؟
 "تنها منم که باخبرم کار کار توست"
#حمیدرضا سعیدی
🍃به نام یگانه عاشق . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون نام صاحبش نقد و بررسی می کنم . 
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب،  چیدمان،  جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان،  ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان( در حالت کلی) کاملاً موفق عمل کرده . 
🔺انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات در اثر ارائه شده متناسب با بافت اندیشگانی شاعر است و کلمات در خدمت روایت اثر قرار دارند . 
🔺ارتباط عمودی و افقی ابیات با توجه به چیدمان و انتخاب کلمات روی محور جانشینی و همنشینی کاملاً برقرار است و عامل انسجام روایی اثر شده است . 
🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان، با توجه به کلمات انتخاب شده ؛ متناسب با انتظاری که از یک شعر داریم و این نکته مثبت اثر است . 
🔺ترکیب سازی ها  در خدمت روایت و  در جهت توضیح و تفسیر آن قرار دارند و علاوه بر آن ؛  به زبان عاطفی اثر کمک کردند بنابراین ترکیب سازی ها عامل زیبایی اثر شدند . 
🔺زبان اثر در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و این یکی از نقاط قوت اثر می باشد .
 
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده ؛ یک غزل است  در  ۱۲ بیت بر وزن مفعول  فاعلآت  مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف . 
قافیه و ردیف متناسب با قواعد و قوانین عروضی و متناسب با قواعد قافیه در اثر ساخته شده است . 
🔸به لحاظ بررسی و ساختار روایت ؛ اثر ارائه شده با مقدمه آغاز شده.  مقدمه  نسبتا بلندی را به خود اختصاص داده و سپس وارد؛ تنه روایت شده و پس از آن به نتیجه گیری روایت پرداخت نهایتاً ساخته و پرداختن روایت در اثر ارائه شده منطبق با تعاریفی است که از یک روایت انتظار داریم و یکی از وجوه موفق این اثر است . 
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده؛  در استفاده از تشبیهات و نهایتاً استفاده از صناعات موجود در اثر ارائه شده کاملاً موفق عمل کرده . مانند بیت ۷ . 
🔺تصاویر در اثر عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردند در واقع تصاویر عامل درک روایت اثر شده اند . مانندبیت ۸ . 
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition در اثر ارائه شده همانطور که کاملاً مشخص است؛  مطلع اثر  یک مطلع خوب باتوجه به روایت اثر است.  یعنی می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند و از طرف دیگر ساختار قالب اثر  به جای آورده و در پایان بندی هم؛  با توجه به اینکه نتیجه گیری روایت را در خود جای داده . در واقع مقطع غزل را کاملاً مشخص کرده .  بنابراین ساختار روایت را کاملاً به جای آورده و از طرف دیگر ذهن مخاطب را به سمت زنگ پایان روایت هدایت کرده.  در واقع روایت این اثر با توجه به شروع و پایان بندی آن؛  به یک روایت بسته تبدیل شده که یکی دیگر از نقاط قوت اثر است . 
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده؛ از موسیقی بیرونی ،درونی ،کناری بهره خوبی گرفته و از موسیقی معنوی نیز بی بهره نیست . 
قرار گیری آواها در این اثر عروضی علاوه بر اینکه منطبق با ساختار عروضی ست ؛ به خوش آهنگ بودن اثر نیز کمک کرده . 
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده؛ یک غزل عاشقانه است و در وصف معشوق سروده شده . دارای زبانی لطیف بیانی شیوا ست .  شاعر در آن توانست رسالت خود را با توجه به نوع نگاه و زاویه دیدی که در روایت اثر به خود اختصاص داده به جایی بیاورد  . 
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم
 با تشکر 
#مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh

اطلاع رسانی۲

سلام و عرض احترام  و ارادت خدمت همراهان عزیز این صفحه

بعد مدت ها فرصتی شد تا سه منو به این صفحه اضافه کنم . 

که منوی اول:  در خصوص زبان شناسی و تاریخچه آن همراه با تطور کلمات است 

منوی دوم:  مربوط به جستارهای ادبی ست که انتشار یافته اند 

منوی سوم : شعر و نثرهایی ست که افتخار آن را دارم در منوی حرف آب و آینه ها 

احساسم را با شما به اشتراک بگذارم . 

برای همراهان بهتر از برگ کلم 

عشق را همراه با سلامتی و برکت از خدا می خواهم ‌ . 

با عشق و احترام 

مریم راد «واژه» 

زهرا رضا زاده۲

#نقد_شعر
هان!!!؟
پرنده های سرگردان...
چه خبر شده
کجا پل دوستی شکسته
کدامین دریای شور یا شیرین خشکیده
کدام احساس را موجهای سرکش بلعیده
چراغ کدام نگاه از سوسو افتاده
که این گونه نا متعادل بال می زنید؟

صفحات روزنامه های امروزم پر است
باقی وقایع بماند برای وقتی دیگر

#زهرا_رضازاده
🍃🍃به نام یگانه عشق . 🍃🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

قبل از اینکه بخواهم به نقد و بررسی اثر بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم .
۱/شعر ثبت احساس, در یک لحظه از زمان گذر و در جوار اندیشه و تخیل است ، بنابراین شاعر با به کارگیری کلمات و همچنین بافت واژگانی به رسالت خود می‌پردازد و نهایتاً زیر سایه چیدمان کلمات ساختاری را ارائه می‌کند که در قالب مورد نظر مورد تایید می شود .
۲/در یک در شعر سپید (به فرض پذیرفته شدن اثر و منطبق بودنش با تعاریف شعری .) هیچ کلمه‌ای بدون هدف رها نمی شود و این نکته یکی از ویژگی‌های شعر سپید است .یعنی شاعر از انتخاب و چیدمان کلمات جهت ساخت گزاره های موجود در اثر هدفی دارد .
۳/طرح معما گونه در اثر وقتی پذیرفته میشود که جواب درستی برای معمای مطرح شده وجود داشته باشد. در غیر این صورت به زیبایی اثر آسیب می رساند و درک معنایی را دچار خلل می کند .
۴/روایت در یک شعر سپید با توجه به بیان و چیدمان کلمات جهت رسیدن به هدفی خاص و منطبق بر ویژگی های ساختار روایت شکل می گیرد .
۵/دال و مدلول ها در انسجام روایی یک اثر سپید نقش دارند .
۶/ایجاد زیبایی متناسب با ساخت مضمون و محتوا در کنار ساختار آن به ارزش و اعتبار یک اثر می افزاید .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان جایگزینی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی می‌توانست موفق‌تر عمل کند .
🔺اثرارائه شده با یک شبه جمله آغاز شده به پرندگان رسیده و سپس از خبر صحبت می کند و بعد به دوستی می رسد و نهایتاً توصیفاتی که می‌بینیم . نتیجه اینکه دال و مدلول ها ،یکدیگر را پوشش نمی‌دهند و این ناشی از عدم انتخاب درست کلمات می باشد . یا بهتر عرض کنم . در واقع عناصر موجود در این اثر یکدیگر را پوشش نمی‌دهند و این می‌تواند عامل گسستگی یا عدم انسجام روایی شود که می تواند به زیبایی اثر آسیب برساند زیبایی یکی از عوامل مهم و تعیین کننده به خصوص در آثار کوتاه است.
🔺انتخاب کلمات در این اثر عامل اصلی دوگانگی زبان محسوب می‌شود وقتی که شاعر از وازه «کدامین» به جای «کدام» استفاده می‌کند یا کلماتی که بافت اندیشگانی شاعر را نمی توانند به خوبی نشان دهند . در واقع شاعر در انتقال مفاهیم و ساخت مضمون و محتوا نتوانسته موفق عمل کند .
🔺ترکیب سازی هایی که بتواند عامل زیبایی یا ساخت مضمون باشد در این اثر دیده نمی شود اندکی ترکیب سازی در حد چند ترکیب کوچک مثل ( موج های سرکش ، دریای شور و ...) ترکیب سازی توصیفی است که صرفاً در جهت توصیف و تفسیر روایتی نیمه‌کاره ساخته شده .
چندان به زیبایی اثر کمک نکرده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده و با توجه به ترتیب عناصر جمله و همچنین عدم استفاده از فعل در اکثر ابیات ،جهت ایجاد فاصله
برای رسیدن به فاصله موجود در حلقه‌های زنجیره روایی ؛ به لحاظ ساختاری به یک شعر سپید دست پیدا کرده است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده از صناعات می‌توانست کمک بهتری بگیرد برای رسیدن به رسالت خود .
صناعات ادبی کمک می کنند تا لایه های زبانی خود را بهتر و پر رنگ تر جلوه دهند . علاوه بر آن به زیبایی اثر هم کمک شایانی می شود.

🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تا حدودی به ملموس بودن روایت کمک کردند .

🔺به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده شروع خوبی را ندارد به سبب اینکه نمی تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده و کند . در واقع نشان دهنده عدم بکارگیری درست کلمات یا عدم انتخاب درست کلمات می باشد که روی بافت کلمات تاثیر گذاشته . در پایان بندی هم به همین صورت؛ یک پایان بندی که با روایت داستان چندان همخوان نیست و شاعر نتوانست رسالت خود را به جای آورد در واقع بزرگترین ضعف این اثر این است که شاعر در بیان اهداف خود موفق نبوده .زیرا نتوانسته کلمات را آنطور که باید به خدمت خود آورد .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
#واژه
@ashenayeeshgh

جناب علی امین زاده

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۱۰/۲۲ یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱🕘)

🔸🔹🔶🔷🔸🔹



یک بغل تنهائی ام ازخود کنار
افتاده ام
بر سراب بوسه ای در انتظار
افتاده ام

گیسوان شعله ام از التهاب دردِ
خود
در دل خاکسترِ خون بی قرار
افتاده ام

در تنور شیونم انگار می خوابی
به ناز
از خودم تنگ آمدم از تو فرار
افتاده ام

آنچنان آلوده ی درد تو هستم
در خودم
نغمه ای محزون که از زلفِ دوتار
افتاده ام
.
بوی سرد شانه ها در باد ، خنجر
می کشند
شاخه ای زرد از نفس های بهار
افتاده ام

درتَه فنجان من یک فالِ خط خط
خورده ای
ردّ پای یک نگَه در کنجِ غار
افتاده ام


شانه هایت لرزشِ اشکمرا
بوئیده اند
دردِ بارانی که از چشم غبار
افتاده ام

#علی_امین_زاده

🔸🔹🔶🔷🔸🔹

🍃به نام یگانه عالم عشق . 🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ،جایگزینی لغات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و همچنین ترکیب سازی ، کاربرد زبان در حالت کلی می تواند موفق تر عمل کند .

🔺انتخاب کلمات چه در جای قافیه و در جهت ساخت روایت در درون اثر می توانست بهتر اتفاق بیفتد .

🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده ترکیبات وصفی و در جهت توصیف روایت هستند در واقع این ترکیبات به خدمت روایت آمده اند تا به تفسیر و توضیح آن بپردازند و چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده اند.

🔺اثر ارائه شده یکدستی لازم را به لحاظ بکارگیری واژگان در خود دارد، البته ناگفته نماند که انتخاب برخی کلمات مثل( فرار افتاده‌ام) ذهن مخاطب را به سمت زبان کهن هدایت می‌کند بنابراین می‌توان معتقد بود که اثر قدری در ساختار زبانی دچار خلل شده .
این مسئله ناشی از عدم استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان هم می باشد در واقع شاعر جهت ساخت یک فعل مرکب،مثل ( فرار افتاده ام ) مناسب و موفق عمل نکرد .
🔺عدم ارتباط افقی ابیات روی محور جانشینی ناشی از همین عدم انتخاب درست کلمات می باشد که نشان دهنده عدم دقت و شاعر در چیدمان کلمات است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک قطعه است در ۷ بیت و بر طبق تعاریف( غزلی که مصرع نباشد قطعه نامیده می شود) از طرف دیگر وزن اثر فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن ، در بحر رمل مثمن محذوف است .
قافیه و ردیف تقریبا مناسب هستند . اما خلاقیتی در بکارگیری آنها دیده نمی شود .

🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت، اثر ارائه شده در درون روایت خود( مقدمه ,تنه و نتیجه گیری) را دارد بنابراین به لحاظ بررسی‌ روایت موفق عمل کرد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه ها موفق بوده .
( بوی سرد شانه ها در باد خنجر می کشند
شاخه ی زرد از نقش های بهار افتاده ام )

🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت اثر کمک کرده .
مثل بیت ۶

به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در مطلع خود می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند، سپس وارد تنه ی روایت می‌شود و در نهایت نتیجه گیری روایت می رسد .
نتیجه گیری روایت تا حدودی ذهن مخاطب را به سمت هدف و رسالت خود هدایت کرده است .
اما شاعر می تواند در بیان هدف و رسالت خود موفق تر عمل کند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده که یکی از بحر های خوش آهنگ زبان فارسی است .از موسیقی بیرونی ، موسیقی کناری و موسیقی درونی بهره خوبی گرفته .
اما در چیدمان هجا ها، در کل اثر، با تکیه برعلم عروض می توانست موفق تر عمل کند .

🔸به لحاظ بررسی خلاقیت اثر ارائه شده چه در بیان روایت و چه بحث زیبایی شناسی وساخت مضمون و محتوا خلاقیتی دیده نمی شود.

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر شده یک قطعه عاشقانه است با رویکرد جدایی ست که شاعر با هدف بیان یک روایت عاشقانه دست به سرایش اثر زده است .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم ‌
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

جناب اسماعیل حضرتی

#نقد_شعر
هرکه را هست یکی اهل جفا بسم ا...
بی وفا کشت مرا، اهل وفا! بسم ا...
عزم بستان نکنم هیچ که دیوان دارم
هرکه خواهدچو من آرام و بلا بسم ا...
خواهشی بود ازاین صیدنظرگاه شما
که بگویید پس از اشهدنا بسم ا...
من که دی رانده شدم از ملکوتش امروز
سائلی بیش نیم ، در بگشا بسم ا...
حضرت از عمر ندارد هوسی جز نظری
وه چه سودای نکویی صنما بسم ا...
#اسماعیل_حضرتی

🍂🍃به نام یگانه عالم عشق .🍂🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده، گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ،جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و همچنین استفاده و کاربرد زبان در حالت کلی کاملاً مناسب و عمل کرده اما خالی از ضعف نیست.
🔺استفاده از کلمات قدری زبان اثر را به سمت زبان کهن هدایت می‌کنند و می‌توانند تداعی دوگانگی زبان در ذهن مخاطب شود اگر چه شاعر در همین شیوه نیز کاملاً زبان را به صورت یکدست در اختیار خود گرفته و دست به سرایش زده .
🔺ترکیبات در اثر ارائه شده ترکیبات اضافی و وصفی هستند در جهت توضیح و تفسیر روایت .
🔺استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری است که از یک شعر داریم .
🔺زبان در حالت کلی همان طور که عرض کردم یک دستی لازم را در خود دارد و این نکته مثبت اثر است .
🔺ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی قدری دچار خلل شده البته از نظر معنایی خللی در روایت اثر ایجاد نمی‌کند اما این عدم ارتباط عمودی ابیاد یا ضعف در آن ، سبب شده که ابیات قدری مستقل به نظر برسند این مسئله با توجه به کوتاهی روایت پررنگ تر دیده می شود .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است در پنج بیت .در وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن . ( دو هجایی بلند فع لن) در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
🔺قافیه و ردیف در آن کاملاً مناسب با قواعد و قوانین عروضی ساخته و پرداخته شده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک روایت کوتاه پنج بیتی را در خود جای داده و دارای مقدمه و تنه و نتیجه گیری است .بنابراین اثر ارائه شده به لحاظ ساختار روایت کاملا موفق عمل کرده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه تا حدودی موفق عمل کرده .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت اثر کمک کردند .
مانند بیت دوم اثر .
به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در مطلع خود کاملا موفق عمل کرده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند .
در پایان بندی هم با توجه به استفاده از ردیف و قافیه های که در جای درست قرار گرفته و عامل مضمون سازی درست شده بنابراین پایان‌بندی اثر هم توانست نتیجه خوبی را به لحاظ روایت در اختیار مخاطب قرار دهد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقی اثر ارائه شده با توجه به اینکه از قواعد و قوانین عروضی استفاده کرده و کاملاً آهنگین است از طرف دیگر از موسیقی بیرونی و درونی و کناری و البته از موسیقی معنوی نیز بی‌بهره نیست و در کنار این مسائل به کارگیری هر هجایی که عامل ساخت آهنگین بودن اثرشده کاملاً مناسب و منطبق با آهنگی ست که در بحر رمل در یک شعر عروضی انتظار داریم .

🔺به لحاظ بررسی و نقد و خلاقیت در ساخت مضمون و چه در استفاده از صناعات و حتی در تصویرسازی خلاقیتی در اثر دیده نمی‌شود .

به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عرفانی با رویکرد عاشقانه است یک غزل سنتی یا عام است که در آن شاعر به نوعی هم به عشق ازلی و هم عشق زمینی توأمان پرداخته .
در این مقوله موفق عمل کرد .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh

طبیعی افشاری

‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۱۰/۱۵یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱:۳۰🕤)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️


میخواهم یلدا را بفروشم
تا دهان پسته ها بسته نماند
تا هندوانه ها
ڪه تو زرد از آب در آمدند
خون انارها را نمڪند
میخواهم یلدا را بفروشم
تا پدرم از گونه هایش لبو را برداشت ڪند
و برادرم
صدای پچ پچ تخمه ها را بشنود
مادرم ماهی ها را بخواباند
در سبزی های معطر
و سیر
_برای خواهرم لالایی بخواند
میخواهم
یلدا را بفروشم
یلدا در موهای من است

#طیبه_افشاری

🔹🔻🔹🔻🔹🔻🔹


🍀بنام یگانه عاشق🍀

🌀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸 به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه‌شده
در انتخاب،چیدمان و جایگزین لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان،ترکیب سازی و نهایت کاربرد زبان در حالت کلی خوب عمل کرده . البته به معنای خالی از ضعف بودن نیست .
به نظر می رسد شاعر از اشاره به هندوانه ی تو زرد قصد ساخت کنایه با تکیه بر ضرب المثل را دارد . اما همانطور که می دانید هندوانه تو زرد نمی تواند گویای کنایه مورد نظر شاعر باشد . ( هندوانه تو زرد خاصیت دارویی دارد ) و حال آنکه شاعر قصد استخراج معنای منفی با تکیه بر جنبه ی کنایی را دارد ، که به اعتقاد من نادرست است.
عناصر موجود در اثر گویای شب یلدا ست البته شاعر جناس هم بکار برده . یلدا هم نام زن است و هم نام سنت و آیینی دیرینه است .
بافت کلمات در اثر ارائه شده نشان دهنده بعد اندیشگانی شاعر است . در واقع شاعر به کمک بافت کلمات و انتخاب و چیدمان آنها دست به ساخت یک روایت موفق زده است .
ترکیب سازی که به مضمون سازی و زیبایی اثر کمک کند در اثر دیده نمی شود .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده
با توجه به فاصله حلقه های زنجیره ی روایی
به ساختار شعر سپید دست پیدا کرده .
اما چیزی که تا حدودی ذهن مخاطب را به سمت داستان هدایت می کند ،شیوه روایت اثر است .
شاعر با پرداختن به جزییات با بیان ساده ، روایت داستان را به سمت یک روایت داستانی هدایت کرده . از طرف دیگر این شیوه ی روایت سبب شده که موسیقی اثر یک موسیقی یکنواخت شود . عدم فراز و فرود موسیقایی در یک شعر می تواند ضعف محسوب شود . ( یکنواختی موسیقایی از ویژگی های نثر است )

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه‌شده در استفاده از تشبیهات ،کنایه، جناس و .. موفق عمل کرده .
در واقع شاعر از لایه های زبانی بهره خوبی گرفته و این مسئله عامل ساخت زبان عاطفی اثر و عامل ساخت مضمون در اثر شده است.
در واقع می توان معتقد بود که این اثر پتانسیل تاثیر گذاری روی مخاطب را در خود ایجاد کرده است .

تصاویر در اثر عینی و انتزاعی هستند و به درک روایی اثر کمک کرده است .

در بررسی composition شروع و پایان بندی خوبی دارد . روایت این اثر یک روایت بسته و کاملا منسجم است .
درک روایی در آن به خوبی اتفاق افتاده که نشان دهنده توانایی شاعر در انتقال هدف خود است . از طرف دیگر روایت اثر انسجام لازم را در خود دارد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده.
یک اثر اجتماعی ست که به مقوله فقر پرداخته و شاعر با تکیه بر زیبایی شناسی روایت اثر را خوب ساخته و پرداخته کرده .

در حالت کلی با یک اثر سپید خوب روبه رو هستیم .که شاعر در آن به خوبی رسالت خود را به جای آورده .
برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

اردشیر شکر اللهی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۱۰/۸یکــشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰🕤)

♋️☯♋️☯♋️☯

نسل کشی

درامتداد رودخانه ای می جنگم

که سربازانش ریشه از درخت جدا میکنند

شاید این نسل کشی باشد!

شاید...

شاید آفت زده باشد!

شاید...

آفتی از خرافات

آفتی ازمنافات

گونه هایی از سیاه و سفید

از دوردستها پوششی یکرنگ دارد

هرقبیله ای

پاسخی با نیزه و سنگ دارد

به کدامین گناه محکومیم؟

چرا ابرها خشک و خسیس شده اند

صدای خنده های اشک آلود

چشم های خون آلود

غرق باروت

دیگرجواب نمیدهد

فال چوب وفال تاروت

وبارها
وبارها

پیاله ای رویا سرکشیدم

که آخرین برگ پائیزی نباشم

#اردشیر_شکر_الهی

♋️♋️☯♋️☯♋️
🍀به نام یگانه عاشق . 🍀
🔸از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🌀قبل از اینکه به بررسی و نقد اثر بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم .
۱_وقتی تعریف شعر به یک اثر الحاق می‌شود که ویژگی‌های شعر را منطبق با تعاریف شعری با خود حمل کند .
۲_تصاویر و روایت از ویژگی‌های بارز شعر امروز است بنابراین ساخته و پرداخته کردن شعر باید منطبق بر تصاویر و با همراهی منطق روایی درست و قابل قبول باشد .
۳_ دال و مدلول ها باید به خوبی در کنار یکدیگر چیده شده باشند به گونه ای که درک روایی اثر دچار خلل نباشد .
۴_ زیبایی شناسی باید در جهت خلق یک اثر هنری اتفاق بیفتد به طور مثال زبان عاطفی از ویژگی های بارز یک اثر خوب می باشد .
۵_ شاعر باید در ابتدا دغدغه ی خود را خوب بشناسد و سپس دست به سرایش در موضوع مورد نظر بزند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان و جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان در حالت کلی می توانست بهتر عمل کند .
🔻بافت کلمات در اثر ارائه شده یک بافت کاملاً یکدست است اما می توانست بهتر از این اتفاق بیفتد به گونه ای که بتواند نشان دهنده بعد اندیشگانی شاعر در اثر مورد نظر باشد .
🔻ارتباط عمودی ابیات در محور جانشینی دچار تزلزل است در واقع در این اثر قدری پراکندگی معنایی وجود دارد که می‌تواند ناشی از عدم انتخاب درست کلمات باشد و روایت اثر را به مخاطره انداخته است . ذهن مخاطب درگیر یک سوال بی جواب می شود هدف شاعر یا صاحب اثر چه بوده ؟

🔻ترکیب سازی که حکایت از خلق زیبایی یا مضمون سازی اثر، داشته باشد در اثر دیده نمی شود .
🔻زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در اثر حفظ کرده و این مسئله نکته مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر شده با توجه به ترتیب عناصر جمله و یا حلقه‌های زنجیره روایی که بسیار محکم و منسجم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند . و همچنین با تقطیع نادرست هم بین حلقه‌های زنجیره روایی که بین آنها هیچ فاصله ای به لحاظ دستوری قرار نگرفته، نتوانسته به ساختار شعر سپید باشد .
تکرار های موجود در این اثر ناشی از انتخاب و چیدمان نادرست کلمات است و نه تنها ساختار اثر را به سمت شعر سپید هدایت نکرده بلکه ضعف هم محسوب می شود .

🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده به جنبه‌های هنری و زیبایی اثر دقت و توجه نشده .
🔻استفاده از تشبیهات و در حالت کلی صناعات ادبی در اثر در اثر ارائه شده قدری کم رنگ است و سبب می شود که جنبه هنری اثر به میزان لازم نرسد .
🔻عدم استفاده از صناعات ادبی عامل کمرنگ شدن زبان عاطفی این اثر است هر چقدر زبان یک اثر عاطفی باشد تاثیرگذاری بیشتری را خواهد داشت . این اثر با انتخاب درست کلمات می توانست تأثیرگذار تر باشد .

🔻تصاویر در این اثر عینی و انتزاعی هستند اما آنطور که باید به مضمون و ساخت روایت کمک نکردند و این مسئله ناشی از عدم انتخاب درست کلمات است .

🔻معتقدم برای توضیح و تفسیر روایت بهتر بود که شاعر نوع نگاه و دیدگاه خود را نسبت به موضوع و مضمون موردنظر تغییر دهد .

🔻عدم استفاده از لایه های زبانی یکی دیگر از موارد مورد بررسی و ضعیف این اثر است که در واقع از جنبه زیبایی شناسی اثر می کاهد
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع نسبتاً خوبی را با خود به همراه دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه‌ی اثر آماده کند . اما در ادامه نتوانست آنطور که باید اثر را ساخت و پرداخته کند .
در پایان بندی هم به همین صورت شاعر می توانست پایان بندی قوی‌تری را برای این موضوع رقم بزند .
تا گفته نماند که شاعر در انتهای موضوع موفق بوده اما نتوانسته آنطور که باید ساخته و پرداخته کند .

🔻🔻🔻🔻🔻

🔺🔺🔺🔺🔺

🔸موسیقی اثرباتوجه به انتظاری که از یک اثر سپید داریم ،موسیقی درونی است که در گروه حلقه های زنجیره روایی است وهمانطورکه از آن انتظار میرود این حلقه ها آنقدر به هم پیوسته هستند که در آن از فراز و نشیب موسیقی های خبری نیست .
یکنواختی موسیقی یکی دیگر از ویژگی های بارز نثر است . این مسئله دلیل دیگری بر نثر بودن اثر است ‌.
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده با اشاره به یک موضوع و دیدگاه اجتماعی _مدنی به شرح و بیان روایت خود پرداخته و در واقع دغدغه شاعر دغدغه ای اجتماعی است که به آن پرداخته اما در ساخته و پرداخته کردن مضمون نتوانست موفق عمل کند .
در حالت کلی مهم ترین ضعف های این اثر عدم ساختار یاstructure ،عدم بکارگیری لایه های زبانی و عدم ساخته و پرداختن روایت است.
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

سید مسعود محبتی۲

‍ ‍


خودش هم خسته شد از داغ این عشق آفرینی ها
نوشته روی عرشش وای از دست زمینی ها

چنان حظ کرد از خلق تو که با خود نشست و گفت :
بنازم چشم هایت را، خدایی بهترینی ها...

تو را هر روز می بیند وَ باران می شود چشمش
چه دردی می کشد بیچاره از این بازبینی ها

شبی یک تار مویت را نگه می دارد و تا صبح...
ولی تا کِی دلش خوش باشد از این خوشه چینی ها؟

من از چشم تو فهمیدم خدا هم عاشقت بوده
و تاوان می دهد اکنون بدین گوشه نشینی ها


#سیدمسعود_محبّتی

♋️☯♋️☯♋️☯

#نقد_شعر
🍀بنام یگانه ی مهربان🍀

🌀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان در حالت کلی تقریباً خوب کرد .

🔻انتخاب ،جایگزینی و چیدمان لغات، در ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی بر قرار است و این مسئله می تواند عامل ایجاد مضمون‌های درست در هر بیت شود .
🔻ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی نیز برقرار است و این مسئله می‌تواند عامل انسجام روایت شود .
🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان به خوبی اتفاق افتاده و متناسب با انتظاری که از یک شعر داریم .
🔻ترکیب سازی ها در این اثر بیشتر ترکیبات توصیفی هستند و متاسفانه نتوانستند کمک چندانی به پیشبرد اهداف روایت کنند .
🔻زبان در این اثر یکدستی لازم را در خود دارد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزل است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم سروده شده
قافیه‌ها در این اثر دچار ضعف شده و بیشتر شاعر در این اثر حروف الحاقی را با هم هم قافیه کرده است که این با قواعد و قوانین ساخت قافیه قدری مغایرت دارد .اگرچه بزرگ‌ترین وظیفه قافیه ایجاد جنبه ی موسیقایی اثر است.
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده با توجه به کوتاهی روایت خود ،دارای سه خصیصه مهم روایت است اما نقطه ضعفش اینجاست که بدون ایجاد تأویل ، یک روایت باز دارد . در واقع روایت اثر همچنان ادامه دارد .و ذهن مخاطب به دنبال ادامه ی اثر است .

🔸به لحاظ بررسی زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و کنایه و ... در حالت کلی صناعات ادبی در اثر خوب اتفاق افتاده مانند بیت سوم و چهارم .
🔻تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند مانند بیت دوم و چهارم .
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع به خود شروع خوبی دارد اما در پایان بندی نتوانسته مانند شروع به خوبی عمل کند و روایت به یک روایت باز تبدیل شده و این نقطه ضعف این اثر است .
در واقع در نقطه شروع اثر ذهن مخاطب برای ادامه روایت آماده می کند اما در پایان بندی ذهن مخاطب به دنبال زنگ پایان اثر در کندوکاو است .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر خوش آهنگ هزج سروده شده از موسیقی بیرونی و تا حدودی از موسیقی کناری بهره گرفته از موسیقی درونی هم تا حدودی بی بهره نیست .
اما قرارگیری آواها یا صداها در اثر ارائه شده با توجه به چیدمان لغات و همچنین بحث عروض در چند جای اثر، سکوت موسیقی وجود دارد که این می‌تواند عامل ایجاد .
سکته های خفیف در اثر باشد و سیال بودن و روان بودن موسیقی اثر را تا حدودی به مخاطره انداخته .
🔻در اثر ارائه شده خلاقیت دیده نمی شود .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که بیشتر شاعر در آن درگیر آزمون و خطای عروض قرار گرفته تا ایجاد مضمون سازی .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
با تشکر

#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

زهرا رضا زاده

#نقد_شعر
ردپای خاطرت
بر قالی نخ نمای باورم
جا مانده
سکوت انعکاس آزادی از مرز بودن هاست
چمدانت را باز کن
و چترت را سایه بان چشمانم
تا زمان هست
بگذار در نگاهت
شناور شوم
جوانه بزنم
برویَم
و نگاهت را
بر تن زمین یخ زده ببینم

#زهرا_رضــازاده
بنام یگانه ی مهربان
🌀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویا ی تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
لازم می دانم قبل از نقد به چند نکته بپردازم .
۱/اولین قدم در یک شعر اثبات شعریت اثر است که با توجه به لایه های سه گانه زبانی حادث می شود . ۲/منطبق بودن شعر با توجه به وجوه ساختاری و زیبایی شناسی با تعریف شعر . ۳/ارتباط و انسجام لازم عناصر موجود جهت ساخت روایت یکپارچه به لحاظ معنایی است . ۴/ایجاد و خلق تصاویر ۵/استفاده و کاربرد عنصر خیال در یک اثر .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب،چیدمان ،جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می توانست مناسب تر عمل کند. . چرا که هر اتفاقی که در یک اثر حادث می شود در زبان معنا می گیرد ‌ .

🔻بافت کلمات متناسب با بافت اندیشگانی شاعر است و نشان دهنده‌ی اینکه کلمات با توجه به روایت و در خدمت روایت قرار دارند .
ترکیب سازی ها بیشتر توصیفی هستند و با توجه به چیدمان و انتخاب کلمات و در خدمت روایت اثر اما چیزی به زیبایی آن اضافه نکرده اند .

🔻شاعر در اثر ارائه شده از زبان هنجار بهره گرفته و از آن طرف حلقه های زنجیره ی روایی اثر چنان به هم محکم و منسجم هستند که اگر شاعر در زبان ناهنجاری نحوی ایجاد می کرد هم به زیبایی اثر افزوده می شد و هم می توانست در ذهن مخاطب ایجاد تاویل کند . زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و این نکته مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه‌شده با توجه به ترتیب عناصر جمله و حلقه های زنجیره ی روایی که متاسفانه بدون ایجاد فاصله در هر جمله یا بدون ایجاد شکاف نحوی در کنار هم چیده شده اند نتوانسته به ساختار سپید دست پیدا کند . در واقع اگر تقطیع را از اثر برداریم به نثری ادبی _شاعرانه می رسیم که تمام ویژگی های بیانی و زیبایی شناسی نثر را با خود حمل می کند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و لایه های زبانی می توانست بهتر اتفاق بیوفتد .
🔻استفاده از عناصری که به لحاظ زیبایی شناسی تاثیری در روند کلی اثر ندارند . مثل ( باور در قالی نخ نمای باورم )سکوت /چمدان /دیدن /چتر ... در واقع بافت کلمات به یک بافت ناهمگون تبدیل شده ،اگرچه در خدمت روایتی ست که به انسجام لازم معنایی نرسیده.
🔻 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تا حدودی به ملموس بودن روایت کمک کرده اند .( چمدانت را باز کن ....)
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده می توانست با ایجاد ناهنجاری نحوی در زبان هم به زیبایی و هم به لحاظ معنایی به تکامل و پختگی برسد . از طرف دیگر می توانست ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
ناگفته نماند گاهی اوقات ایجاد ناهنجاری نحوی در زبان علاوه بر ایجاد زیبایی می تواند عامل ایجاد تاویل در ذهن مخاطب باشد .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه با چیدمان آواها و یا صدا ها به یک موسیقی درونی رسیده مورد تایید در سبک نثر و در سبک شعر سپید می باشد .
🔸به لحاظ بررسی‌ و نقد محتوایی اثر ارائه شده دارای بعد اجتماعی _عاشقانه است که می توانست در بخش مضمون سازی بهتر عمل کند و نهایتا روایت قوی تری را در اختیار مخاطب قرار دهد. ‌

در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و بهروزی در تمام مراحل زندگی را دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh

ماریا خدایاری

#نقد_شعر


در گلوی داغ فریادم
دق کرده آواز کودکیم
دردهای ته نشین شده
زیر چنارهای به دار آویخته
میان تصویر سیاه خاطرات
و پیله های پروانگی ام که هنوز
وانشده
یکی یکی مرده اند
آه..........
زنی زانوزده
در آینه ی وارونه ی اتاقم
دانه های به رشک کشیده اش را
روی دستهای یخ بسته اش
اعدام می کرد.😔

#ماریاخدایاری
98/9/13
#نقد_شعر
🍀به نام یگانه عاشق . 🍀
🔸از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می‌توانست موفق‌تر عمل کند .
🔻بافت کلمات که نشان دهنده بعد اندیشگانی شاعر است در اثر ارائه شده با توجه به انتخاب و چیدمان لغات ،نتوانسته گویای روایت اثر، آن طور که باید، باشد . در واقع درک و دریافت و یکپارچگی معنایی در اثر با توجه به موارد مذکور دچار خلل شده .

🔻ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده عمدتاً ترکیبات وصفی هستند و در جهت توصیف روایت قرار دارند اما ترکیبات حشو موجود در اثر به زیبایی آن آسیب برساند .
مثل ( در گلوی داغ فریادم ) یا ( در آینه ی وارونه ی اتاقم) یا ( دانه های به رشک کشیده)

زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود حفظ کرده و این مسئله نکته مثبت اثر است .


🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به فاصله ای که در حلقه‌های زنجیره روایی خود ایجاد کرده به یک شعر سپید تبدیل شده .
از طرف دیگر تقطیع segmentation یا پلکانی نوشتن در اثر ارائه شده با توجه به گزاره های موجود به موسیقی درونی لازم که از ویژگی های مورد تایید در شعر سپید است رسیده بنابراین به لحاظ ساختاری اثر ارائه شده یک شعر سپید خوب است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه به خوب عمل کرده . مثل (دردهای ته نشین شده ) یا (چنارهای به دار آویخته )

🔻تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردند مثل .
(پیله های پروانه گی) یا( چنارهای به دار آویخته )یا ( دق کرده آواز کودکی‌ام) .

🔻ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی می توانست بهتر اتفاق بیفتد در واقع اثر ارائه شده پر است از عناصری که یکدیگر را پوشش نمی‌دهند این مسئله در ایجاد دال و مدلول ها در روایت اثر نقش دارند .
آواز کودکی /چنار /, آینه ی وارونه/ رشک کشیده/دست های یخ بسته/اعدام

🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده نتوانسته شروع خوبی را به خود اختصاص دهد با یک ترکیب حشو شروع شده و در واقع اثر ارائه شده را تا حدودی به انتزاعی بودن روایت پیش برده . شروع یک روایت بسیار حائز اهمیت است و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه‌ی روایت آماده کند .
این انتزاعی بودند درک و دریافت روایت اثر آسیب می رساند در واقع می تواند اثر را قدری دچار پراکندگی معنایی کند .

پایان‌بندی هم متاسفانه به خوبی اتفاق نیفتاده و نشان دهنده عدم چیدمان درست کلمات است که به روایت اثر آسیب رسانده در واقع شاعر در انتقال مفاهیم به مخاطب نتوانست موفق عمل کند .
عناصر موجود در روایت اثر آنطور که باید یکدیگر را حمایت نمی کنند و این مسئله اگرچه ناشی از عدم انتخاب درست کلمات است اما تا حدودی به زیبایی و ساخت معنا و مضمون آسیب رسانده .

🔸بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده به یک بوطیقای زنانه تبدیل شده که در آن شاعر به بیان حالات، افکار و عقاید خود پرداخته و متعاقباً سعی به بیان یک روایت دارد .
اما در بیان آنچه که در ذهن خود داشته و انتقال آن به مخاطب نتوانسته موفق عمل کند .
بنابراین اثر ارائه شده در بند نخست به مراتب موفق تر از بنده پایانی اثر قرار دارد .

🔸در حالت کلی اثر ارائه شده پر از گزاره هایی است که می توانست یک اثر کامل‌تری را ارائه کند در واقع گاهی اوقات بی هدف رها شدن برخی گزاره‌ها به روایت اثر آسیب می رساند
.
بزرگترین سوالی که ذهن مخاطب را به خود معطوف می سازد این است که هدف شاعر از بیان بند دوم اثر چه چیزی میتواند باشد .
آن هم وقتی که عناصر موجود خصوصاً در بند دوم یکدیگر را پوشش نمی دهند .

در حالت کلی شاعر در انتقال مفاهیم به مخاطب نتوانسته موفق عمل کند .
در پایان از شاعران محترم تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
http://nasrenovin.blog.ir