ماریا خدایاری
- سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۳ ب.ظ
#نقد_شعر
در گلوی داغ فریادم
دق کرده آواز کودکیم
دردهای ته نشین شده
زیر چنارهای به دار آویخته
میان تصویر سیاه خاطرات
و پیله های پروانگی ام که هنوز
وانشده
یکی یکی مرده اند
آه..........
زنی زانوزده
در آینه ی وارونه ی اتاقم
دانه های به رشک کشیده اش را
روی دستهای یخ بسته اش
اعدام می کرد.😔
#ماریاخدایاری
98/9/13
#نقد_شعر
🍀به نام یگانه عاشق . 🍀
🔸از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان میتوانست موفقتر عمل کند .
🔻بافت کلمات که نشان دهنده بعد اندیشگانی شاعر است در اثر ارائه شده با توجه به انتخاب و چیدمان لغات ،نتوانسته گویای روایت اثر، آن طور که باید، باشد . در واقع درک و دریافت و یکپارچگی معنایی در اثر با توجه به موارد مذکور دچار خلل شده .
🔻ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده عمدتاً ترکیبات وصفی هستند و در جهت توصیف روایت قرار دارند اما ترکیبات حشو موجود در اثر به زیبایی آن آسیب برساند .
مثل ( در گلوی داغ فریادم ) یا ( در آینه ی وارونه ی اتاقم) یا ( دانه های به رشک کشیده)
زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود حفظ کرده و این مسئله نکته مثبت اثر است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به فاصله ای که در حلقههای زنجیره روایی خود ایجاد کرده به یک شعر سپید تبدیل شده .
از طرف دیگر تقطیع segmentation یا پلکانی نوشتن در اثر ارائه شده با توجه به گزاره های موجود به موسیقی درونی لازم که از ویژگی های مورد تایید در شعر سپید است رسیده بنابراین به لحاظ ساختاری اثر ارائه شده یک شعر سپید خوب است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه به خوب عمل کرده . مثل (دردهای ته نشین شده ) یا (چنارهای به دار آویخته )
🔻تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردند مثل .
(پیله های پروانه گی) یا( چنارهای به دار آویخته )یا ( دق کرده آواز کودکیام) .
🔻ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی می توانست بهتر اتفاق بیفتد در واقع اثر ارائه شده پر است از عناصری که یکدیگر را پوشش نمیدهند این مسئله در ایجاد دال و مدلول ها در روایت اثر نقش دارند .
آواز کودکی /چنار /, آینه ی وارونه/ رشک کشیده/دست های یخ بسته/اعدام
🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده نتوانسته شروع خوبی را به خود اختصاص دهد با یک ترکیب حشو شروع شده و در واقع اثر ارائه شده را تا حدودی به انتزاعی بودن روایت پیش برده . شروع یک روایت بسیار حائز اهمیت است و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامهی روایت آماده کند .
این انتزاعی بودند درک و دریافت روایت اثر آسیب می رساند در واقع می تواند اثر را قدری دچار پراکندگی معنایی کند .
پایانبندی هم متاسفانه به خوبی اتفاق نیفتاده و نشان دهنده عدم چیدمان درست کلمات است که به روایت اثر آسیب رسانده در واقع شاعر در انتقال مفاهیم به مخاطب نتوانست موفق عمل کند .
عناصر موجود در روایت اثر آنطور که باید یکدیگر را حمایت نمی کنند و این مسئله اگرچه ناشی از عدم انتخاب درست کلمات است اما تا حدودی به زیبایی و ساخت معنا و مضمون آسیب رسانده .
🔸بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده به یک بوطیقای زنانه تبدیل شده که در آن شاعر به بیان حالات، افکار و عقاید خود پرداخته و متعاقباً سعی به بیان یک روایت دارد .
اما در بیان آنچه که در ذهن خود داشته و انتقال آن به مخاطب نتوانسته موفق عمل کند .
بنابراین اثر ارائه شده در بند نخست به مراتب موفق تر از بنده پایانی اثر قرار دارد .
🔸در حالت کلی اثر ارائه شده پر از گزاره هایی است که می توانست یک اثر کاملتری را ارائه کند در واقع گاهی اوقات بی هدف رها شدن برخی گزارهها به روایت اثر آسیب می رساند
.
بزرگترین سوالی که ذهن مخاطب را به خود معطوف می سازد این است که هدف شاعر از بیان بند دوم اثر چه چیزی میتواند باشد .
آن هم وقتی که عناصر موجود خصوصاً در بند دوم یکدیگر را پوشش نمی دهند .
در حالت کلی شاعر در انتقال مفاهیم به مخاطب نتوانسته موفق عمل کند .
در پایان از شاعران محترم تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
http://nasrenovin.blog.ir
در گلوی داغ فریادم
دق کرده آواز کودکیم
دردهای ته نشین شده
زیر چنارهای به دار آویخته
میان تصویر سیاه خاطرات
و پیله های پروانگی ام که هنوز
وانشده
یکی یکی مرده اند
آه..........
زنی زانوزده
در آینه ی وارونه ی اتاقم
دانه های به رشک کشیده اش را
روی دستهای یخ بسته اش
اعدام می کرد.😔
#ماریاخدایاری
98/9/13
#نقد_شعر
🍀به نام یگانه عاشق . 🍀
🔸از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان میتوانست موفقتر عمل کند .
🔻بافت کلمات که نشان دهنده بعد اندیشگانی شاعر است در اثر ارائه شده با توجه به انتخاب و چیدمان لغات ،نتوانسته گویای روایت اثر، آن طور که باید، باشد . در واقع درک و دریافت و یکپارچگی معنایی در اثر با توجه به موارد مذکور دچار خلل شده .
🔻ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده عمدتاً ترکیبات وصفی هستند و در جهت توصیف روایت قرار دارند اما ترکیبات حشو موجود در اثر به زیبایی آن آسیب برساند .
مثل ( در گلوی داغ فریادم ) یا ( در آینه ی وارونه ی اتاقم) یا ( دانه های به رشک کشیده)
زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود حفظ کرده و این مسئله نکته مثبت اثر است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به فاصله ای که در حلقههای زنجیره روایی خود ایجاد کرده به یک شعر سپید تبدیل شده .
از طرف دیگر تقطیع segmentation یا پلکانی نوشتن در اثر ارائه شده با توجه به گزاره های موجود به موسیقی درونی لازم که از ویژگی های مورد تایید در شعر سپید است رسیده بنابراین به لحاظ ساختاری اثر ارائه شده یک شعر سپید خوب است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه به خوب عمل کرده . مثل (دردهای ته نشین شده ) یا (چنارهای به دار آویخته )
🔻تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردند مثل .
(پیله های پروانه گی) یا( چنارهای به دار آویخته )یا ( دق کرده آواز کودکیام) .
🔻ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی می توانست بهتر اتفاق بیفتد در واقع اثر ارائه شده پر است از عناصری که یکدیگر را پوشش نمیدهند این مسئله در ایجاد دال و مدلول ها در روایت اثر نقش دارند .
آواز کودکی /چنار /, آینه ی وارونه/ رشک کشیده/دست های یخ بسته/اعدام
🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده نتوانسته شروع خوبی را به خود اختصاص دهد با یک ترکیب حشو شروع شده و در واقع اثر ارائه شده را تا حدودی به انتزاعی بودن روایت پیش برده . شروع یک روایت بسیار حائز اهمیت است و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامهی روایت آماده کند .
این انتزاعی بودند درک و دریافت روایت اثر آسیب می رساند در واقع می تواند اثر را قدری دچار پراکندگی معنایی کند .
پایانبندی هم متاسفانه به خوبی اتفاق نیفتاده و نشان دهنده عدم چیدمان درست کلمات است که به روایت اثر آسیب رسانده در واقع شاعر در انتقال مفاهیم به مخاطب نتوانست موفق عمل کند .
عناصر موجود در روایت اثر آنطور که باید یکدیگر را حمایت نمی کنند و این مسئله اگرچه ناشی از عدم انتخاب درست کلمات است اما تا حدودی به زیبایی و ساخت معنا و مضمون آسیب رسانده .
🔸بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده به یک بوطیقای زنانه تبدیل شده که در آن شاعر به بیان حالات، افکار و عقاید خود پرداخته و متعاقباً سعی به بیان یک روایت دارد .
اما در بیان آنچه که در ذهن خود داشته و انتقال آن به مخاطب نتوانسته موفق عمل کند .
بنابراین اثر ارائه شده در بند نخست به مراتب موفق تر از بنده پایانی اثر قرار دارد .
🔸در حالت کلی اثر ارائه شده پر از گزاره هایی است که می توانست یک اثر کاملتری را ارائه کند در واقع گاهی اوقات بی هدف رها شدن برخی گزارهها به روایت اثر آسیب می رساند
.
بزرگترین سوالی که ذهن مخاطب را به خود معطوف می سازد این است که هدف شاعر از بیان بند دوم اثر چه چیزی میتواند باشد .
آن هم وقتی که عناصر موجود خصوصاً در بند دوم یکدیگر را پوشش نمی دهند .
در حالت کلی شاعر در انتقال مفاهیم به مخاطب نتوانسته موفق عمل کند .
در پایان از شاعران محترم تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
http://nasrenovin.blog.ir
- ۹۸/۱۰/۰۳