زهرا رضا زاده
- چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳ ق.ظ
#نقد_شعر
ردپای خاطرت
بر قالی نخ نمای باورم
جا مانده
سکوت انعکاس آزادی از مرز بودن هاست
چمدانت را باز کن
و چترت را سایه بان چشمانم
تا زمان هست
بگذار در نگاهت
شناور شوم
جوانه بزنم
برویَم
و نگاهت را
بر تن زمین یخ زده ببینم
#زهرا_رضــازاده
بنام یگانه ی مهربان
🌀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویا ی تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
لازم می دانم قبل از نقد به چند نکته بپردازم .
۱/اولین قدم در یک شعر اثبات شعریت اثر است که با توجه به لایه های سه گانه زبانی حادث می شود . ۲/منطبق بودن شعر با توجه به وجوه ساختاری و زیبایی شناسی با تعریف شعر . ۳/ارتباط و انسجام لازم عناصر موجود جهت ساخت روایت یکپارچه به لحاظ معنایی است . ۴/ایجاد و خلق تصاویر ۵/استفاده و کاربرد عنصر خیال در یک اثر .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب،چیدمان ،جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می توانست مناسب تر عمل کند. . چرا که هر اتفاقی که در یک اثر حادث می شود در زبان معنا می گیرد .
🔻بافت کلمات متناسب با بافت اندیشگانی شاعر است و نشان دهندهی اینکه کلمات با توجه به روایت و در خدمت روایت قرار دارند .
ترکیب سازی ها بیشتر توصیفی هستند و با توجه به چیدمان و انتخاب کلمات و در خدمت روایت اثر اما چیزی به زیبایی آن اضافه نکرده اند .
🔻شاعر در اثر ارائه شده از زبان هنجار بهره گرفته و از آن طرف حلقه های زنجیره ی روایی اثر چنان به هم محکم و منسجم هستند که اگر شاعر در زبان ناهنجاری نحوی ایجاد می کرد هم به زیبایی اثر افزوده می شد و هم می توانست در ذهن مخاطب ایجاد تاویل کند . زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و این نکته مثبت اثر است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائهشده با توجه به ترتیب عناصر جمله و حلقه های زنجیره ی روایی که متاسفانه بدون ایجاد فاصله در هر جمله یا بدون ایجاد شکاف نحوی در کنار هم چیده شده اند نتوانسته به ساختار سپید دست پیدا کند . در واقع اگر تقطیع را از اثر برداریم به نثری ادبی _شاعرانه می رسیم که تمام ویژگی های بیانی و زیبایی شناسی نثر را با خود حمل می کند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و لایه های زبانی می توانست بهتر اتفاق بیوفتد .
🔻استفاده از عناصری که به لحاظ زیبایی شناسی تاثیری در روند کلی اثر ندارند . مثل ( باور در قالی نخ نمای باورم )سکوت /چمدان /دیدن /چتر ... در واقع بافت کلمات به یک بافت ناهمگون تبدیل شده ،اگرچه در خدمت روایتی ست که به انسجام لازم معنایی نرسیده.
🔻 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تا حدودی به ملموس بودن روایت کمک کرده اند .( چمدانت را باز کن ....)
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده می توانست با ایجاد ناهنجاری نحوی در زبان هم به زیبایی و هم به لحاظ معنایی به تکامل و پختگی برسد . از طرف دیگر می توانست ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
ناگفته نماند گاهی اوقات ایجاد ناهنجاری نحوی در زبان علاوه بر ایجاد زیبایی می تواند عامل ایجاد تاویل در ذهن مخاطب باشد .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه با چیدمان آواها و یا صدا ها به یک موسیقی درونی رسیده مورد تایید در سبک نثر و در سبک شعر سپید می باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده دارای بعد اجتماعی _عاشقانه است که می توانست در بخش مضمون سازی بهتر عمل کند و نهایتا روایت قوی تری را در اختیار مخاطب قرار دهد.
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و بهروزی در تمام مراحل زندگی را دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
ردپای خاطرت
بر قالی نخ نمای باورم
جا مانده
سکوت انعکاس آزادی از مرز بودن هاست
چمدانت را باز کن
و چترت را سایه بان چشمانم
تا زمان هست
بگذار در نگاهت
شناور شوم
جوانه بزنم
برویَم
و نگاهت را
بر تن زمین یخ زده ببینم
#زهرا_رضــازاده
بنام یگانه ی مهربان
🌀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویا ی تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
لازم می دانم قبل از نقد به چند نکته بپردازم .
۱/اولین قدم در یک شعر اثبات شعریت اثر است که با توجه به لایه های سه گانه زبانی حادث می شود . ۲/منطبق بودن شعر با توجه به وجوه ساختاری و زیبایی شناسی با تعریف شعر . ۳/ارتباط و انسجام لازم عناصر موجود جهت ساخت روایت یکپارچه به لحاظ معنایی است . ۴/ایجاد و خلق تصاویر ۵/استفاده و کاربرد عنصر خیال در یک اثر .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب،چیدمان ،جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می توانست مناسب تر عمل کند. . چرا که هر اتفاقی که در یک اثر حادث می شود در زبان معنا می گیرد .
🔻بافت کلمات متناسب با بافت اندیشگانی شاعر است و نشان دهندهی اینکه کلمات با توجه به روایت و در خدمت روایت قرار دارند .
ترکیب سازی ها بیشتر توصیفی هستند و با توجه به چیدمان و انتخاب کلمات و در خدمت روایت اثر اما چیزی به زیبایی آن اضافه نکرده اند .
🔻شاعر در اثر ارائه شده از زبان هنجار بهره گرفته و از آن طرف حلقه های زنجیره ی روایی اثر چنان به هم محکم و منسجم هستند که اگر شاعر در زبان ناهنجاری نحوی ایجاد می کرد هم به زیبایی اثر افزوده می شد و هم می توانست در ذهن مخاطب ایجاد تاویل کند . زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و این نکته مثبت اثر است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائهشده با توجه به ترتیب عناصر جمله و حلقه های زنجیره ی روایی که متاسفانه بدون ایجاد فاصله در هر جمله یا بدون ایجاد شکاف نحوی در کنار هم چیده شده اند نتوانسته به ساختار سپید دست پیدا کند . در واقع اگر تقطیع را از اثر برداریم به نثری ادبی _شاعرانه می رسیم که تمام ویژگی های بیانی و زیبایی شناسی نثر را با خود حمل می کند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و لایه های زبانی می توانست بهتر اتفاق بیوفتد .
🔻استفاده از عناصری که به لحاظ زیبایی شناسی تاثیری در روند کلی اثر ندارند . مثل ( باور در قالی نخ نمای باورم )سکوت /چمدان /دیدن /چتر ... در واقع بافت کلمات به یک بافت ناهمگون تبدیل شده ،اگرچه در خدمت روایتی ست که به انسجام لازم معنایی نرسیده.
🔻 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تا حدودی به ملموس بودن روایت کمک کرده اند .( چمدانت را باز کن ....)
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده می توانست با ایجاد ناهنجاری نحوی در زبان هم به زیبایی و هم به لحاظ معنایی به تکامل و پختگی برسد . از طرف دیگر می توانست ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
ناگفته نماند گاهی اوقات ایجاد ناهنجاری نحوی در زبان علاوه بر ایجاد زیبایی می تواند عامل ایجاد تاویل در ذهن مخاطب باشد .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه با چیدمان آواها و یا صدا ها به یک موسیقی درونی رسیده مورد تایید در سبک نثر و در سبک شعر سپید می باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده دارای بعد اجتماعی _عاشقانه است که می توانست در بخش مضمون سازی بهتر عمل کند و نهایتا روایت قوی تری را در اختیار مخاطب قرار دهد.
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و بهروزی در تمام مراحل زندگی را دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
- ۹۸/۱۰/۱۱