نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

زهرا رضا زاده

#نقد_شعر
ردپای خاطرت
بر قالی نخ نمای باورم
جا مانده
سکوت انعکاس آزادی از مرز بودن هاست
چمدانت را باز کن
و چترت را سایه بان چشمانم
تا زمان هست
بگذار در نگاهت
شناور شوم
جوانه بزنم
برویَم
و نگاهت را
بر تن زمین یخ زده ببینم

#زهرا_رضــازاده
بنام یگانه ی مهربان
🌀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویا ی تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
لازم می دانم قبل از نقد به چند نکته بپردازم .
۱/اولین قدم در یک شعر اثبات شعریت اثر است که با توجه به لایه های سه گانه زبانی حادث می شود . ۲/منطبق بودن شعر با توجه به وجوه ساختاری و زیبایی شناسی با تعریف شعر . ۳/ارتباط و انسجام لازم عناصر موجود جهت ساخت روایت یکپارچه به لحاظ معنایی است . ۴/ایجاد و خلق تصاویر ۵/استفاده و کاربرد عنصر خیال در یک اثر .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب،چیدمان ،جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می توانست مناسب تر عمل کند. . چرا که هر اتفاقی که در یک اثر حادث می شود در زبان معنا می گیرد ‌ .

🔻بافت کلمات متناسب با بافت اندیشگانی شاعر است و نشان دهنده‌ی اینکه کلمات با توجه به روایت و در خدمت روایت قرار دارند .
ترکیب سازی ها بیشتر توصیفی هستند و با توجه به چیدمان و انتخاب کلمات و در خدمت روایت اثر اما چیزی به زیبایی آن اضافه نکرده اند .

🔻شاعر در اثر ارائه شده از زبان هنجار بهره گرفته و از آن طرف حلقه های زنجیره ی روایی اثر چنان به هم محکم و منسجم هستند که اگر شاعر در زبان ناهنجاری نحوی ایجاد می کرد هم به زیبایی اثر افزوده می شد و هم می توانست در ذهن مخاطب ایجاد تاویل کند . زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و این نکته مثبت اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه‌شده با توجه به ترتیب عناصر جمله و حلقه های زنجیره ی روایی که متاسفانه بدون ایجاد فاصله در هر جمله یا بدون ایجاد شکاف نحوی در کنار هم چیده شده اند نتوانسته به ساختار سپید دست پیدا کند . در واقع اگر تقطیع را از اثر برداریم به نثری ادبی _شاعرانه می رسیم که تمام ویژگی های بیانی و زیبایی شناسی نثر را با خود حمل می کند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و لایه های زبانی می توانست بهتر اتفاق بیوفتد .
🔻استفاده از عناصری که به لحاظ زیبایی شناسی تاثیری در روند کلی اثر ندارند . مثل ( باور در قالی نخ نمای باورم )سکوت /چمدان /دیدن /چتر ... در واقع بافت کلمات به یک بافت ناهمگون تبدیل شده ،اگرچه در خدمت روایتی ست که به انسجام لازم معنایی نرسیده.
🔻 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و تا حدودی به ملموس بودن روایت کمک کرده اند .( چمدانت را باز کن ....)
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده می توانست با ایجاد ناهنجاری نحوی در زبان هم به زیبایی و هم به لحاظ معنایی به تکامل و پختگی برسد . از طرف دیگر می توانست ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
ناگفته نماند گاهی اوقات ایجاد ناهنجاری نحوی در زبان علاوه بر ایجاد زیبایی می تواند عامل ایجاد تاویل در ذهن مخاطب باشد .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه با چیدمان آواها و یا صدا ها به یک موسیقی درونی رسیده مورد تایید در سبک نثر و در سبک شعر سپید می باشد .
🔸به لحاظ بررسی‌ و نقد محتوایی اثر ارائه شده دارای بعد اجتماعی _عاشقانه است که می توانست در بخش مضمون سازی بهتر عمل کند و نهایتا روایت قوی تری را در اختیار مخاطب قرار دهد. ‌

در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و بهروزی در تمام مراحل زندگی را دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی