سید مسعود محبتی۲
- چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴ ق.ظ
خودش هم خسته شد از داغ این عشق آفرینی ها
نوشته روی عرشش وای از دست زمینی ها
چنان حظ کرد از خلق تو که با خود نشست و گفت :
بنازم چشم هایت را، خدایی بهترینی ها...
تو را هر روز می بیند وَ باران می شود چشمش
چه دردی می کشد بیچاره از این بازبینی ها
شبی یک تار مویت را نگه می دارد و تا صبح...
ولی تا کِی دلش خوش باشد از این خوشه چینی ها؟
من از چشم تو فهمیدم خدا هم عاشقت بوده
و تاوان می دهد اکنون بدین گوشه نشینی ها
#سیدمسعود_محبّتی
♋️☯♋️☯♋️☯
#نقد_شعر
🍀بنام یگانه ی مهربان🍀
🌀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان در حالت کلی تقریباً خوب کرد .
🔻انتخاب ،جایگزینی و چیدمان لغات، در ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی بر قرار است و این مسئله می تواند عامل ایجاد مضمونهای درست در هر بیت شود .
🔻ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی نیز برقرار است و این مسئله میتواند عامل انسجام روایت شود .
🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان به خوبی اتفاق افتاده و متناسب با انتظاری که از یک شعر داریم .
🔻ترکیب سازی ها در این اثر بیشتر ترکیبات توصیفی هستند و متاسفانه نتوانستند کمک چندانی به پیشبرد اهداف روایت کنند .
🔻زبان در این اثر یکدستی لازم را در خود دارد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزل است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم سروده شده
قافیهها در این اثر دچار ضعف شده و بیشتر شاعر در این اثر حروف الحاقی را با هم هم قافیه کرده است که این با قواعد و قوانین ساخت قافیه قدری مغایرت دارد .اگرچه بزرگترین وظیفه قافیه ایجاد جنبه ی موسیقایی اثر است.
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده با توجه به کوتاهی روایت خود ،دارای سه خصیصه مهم روایت است اما نقطه ضعفش اینجاست که بدون ایجاد تأویل ، یک روایت باز دارد . در واقع روایت اثر همچنان ادامه دارد .و ذهن مخاطب به دنبال ادامه ی اثر است .
🔸به لحاظ بررسی زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و کنایه و ... در حالت کلی صناعات ادبی در اثر خوب اتفاق افتاده مانند بیت سوم و چهارم .
🔻تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند مانند بیت دوم و چهارم .
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع به خود شروع خوبی دارد اما در پایان بندی نتوانسته مانند شروع به خوبی عمل کند و روایت به یک روایت باز تبدیل شده و این نقطه ضعف این اثر است .
در واقع در نقطه شروع اثر ذهن مخاطب برای ادامه روایت آماده می کند اما در پایان بندی ذهن مخاطب به دنبال زنگ پایان اثر در کندوکاو است .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر خوش آهنگ هزج سروده شده از موسیقی بیرونی و تا حدودی از موسیقی کناری بهره گرفته از موسیقی درونی هم تا حدودی بی بهره نیست .
اما قرارگیری آواها یا صداها در اثر ارائه شده با توجه به چیدمان لغات و همچنین بحث عروض در چند جای اثر، سکوت موسیقی وجود دارد که این میتواند عامل ایجاد .
سکته های خفیف در اثر باشد و سیال بودن و روان بودن موسیقی اثر را تا حدودی به مخاطره انداخته .
🔻در اثر ارائه شده خلاقیت دیده نمی شود .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که بیشتر شاعر در آن درگیر آزمون و خطای عروض قرار گرفته تا ایجاد مضمون سازی .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
خودش هم خسته شد از داغ این عشق آفرینی ها
نوشته روی عرشش وای از دست زمینی ها
چنان حظ کرد از خلق تو که با خود نشست و گفت :
بنازم چشم هایت را، خدایی بهترینی ها...
تو را هر روز می بیند وَ باران می شود چشمش
چه دردی می کشد بیچاره از این بازبینی ها
شبی یک تار مویت را نگه می دارد و تا صبح...
ولی تا کِی دلش خوش باشد از این خوشه چینی ها؟
من از چشم تو فهمیدم خدا هم عاشقت بوده
و تاوان می دهد اکنون بدین گوشه نشینی ها
#سیدمسعود_محبّتی
♋️☯♋️☯♋️☯
#نقد_شعر
🍀بنام یگانه ی مهربان🍀
🌀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان در حالت کلی تقریباً خوب کرد .
🔻انتخاب ،جایگزینی و چیدمان لغات، در ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی بر قرار است و این مسئله می تواند عامل ایجاد مضمونهای درست در هر بیت شود .
🔻ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی نیز برقرار است و این مسئله میتواند عامل انسجام روایت شود .
🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان به خوبی اتفاق افتاده و متناسب با انتظاری که از یک شعر داریم .
🔻ترکیب سازی ها در این اثر بیشتر ترکیبات توصیفی هستند و متاسفانه نتوانستند کمک چندانی به پیشبرد اهداف روایت کنند .
🔻زبان در این اثر یکدستی لازم را در خود دارد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده غزل است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن در بحر هزج مثمن سالم سروده شده
قافیهها در این اثر دچار ضعف شده و بیشتر شاعر در این اثر حروف الحاقی را با هم هم قافیه کرده است که این با قواعد و قوانین ساخت قافیه قدری مغایرت دارد .اگرچه بزرگترین وظیفه قافیه ایجاد جنبه ی موسیقایی اثر است.
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده با توجه به کوتاهی روایت خود ،دارای سه خصیصه مهم روایت است اما نقطه ضعفش اینجاست که بدون ایجاد تأویل ، یک روایت باز دارد . در واقع روایت اثر همچنان ادامه دارد .و ذهن مخاطب به دنبال ادامه ی اثر است .
🔸به لحاظ بررسی زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و کنایه و ... در حالت کلی صناعات ادبی در اثر خوب اتفاق افتاده مانند بیت سوم و چهارم .
🔻تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند مانند بیت دوم و چهارم .
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع به خود شروع خوبی دارد اما در پایان بندی نتوانسته مانند شروع به خوبی عمل کند و روایت به یک روایت باز تبدیل شده و این نقطه ضعف این اثر است .
در واقع در نقطه شروع اثر ذهن مخاطب برای ادامه روایت آماده می کند اما در پایان بندی ذهن مخاطب به دنبال زنگ پایان اثر در کندوکاو است .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر خوش آهنگ هزج سروده شده از موسیقی بیرونی و تا حدودی از موسیقی کناری بهره گرفته از موسیقی درونی هم تا حدودی بی بهره نیست .
اما قرارگیری آواها یا صداها در اثر ارائه شده با توجه به چیدمان لغات و همچنین بحث عروض در چند جای اثر، سکوت موسیقی وجود دارد که این میتواند عامل ایجاد .
سکته های خفیف در اثر باشد و سیال بودن و روان بودن موسیقی اثر را تا حدودی به مخاطره انداخته .
🔻در اثر ارائه شده خلاقیت دیده نمی شود .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که بیشتر شاعر در آن درگیر آزمون و خطای عروض قرار گرفته تا ایجاد مضمون سازی .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
- ۹۸/۱۰/۱۱