نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

فائزه دیوارگر۲

‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۹/۲/۱۴یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱:۳۰🕤)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

کنارم چای مینوشی و حرف از شعر و شاعر هاست
غروب سرخ آرامیده در گهواره ی دریاست

برایت یک غزل از شاعری گمنام میخوانم
که از عشق زمینی سیر ودر اندیشه ی حوراست

نگاهم میکنی با شیطنت آهسته میگویی
”تو میخندی و جنات نعیم من همین دنیاست”

من ِ در قاب با تو چای مینوشد هنوز اما
تمام سهم اکنونم تماشای تو در رویاست

چنان ماندی به یادم بعد مدت های طولانی
که حتی خال روی گونه ات در ذهن من پیداست

به اشک بی صدا و آه سرد نیمه شب سوگند
به رسم یادبودت دختر ویرانه ای اینجاست

#فاٸزه_دیوارگر
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
به لحاظ بررسی و نقد لغوی؛ اثر ارائه شده ؛ در انتخاب ؛چیدمان؛ جایگزینی لغات؛ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان؛ ترکیب سازی و نهایتاً؛ کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کند .
این اثر هم مانند خیلی از آثار خالی از ضعف نیست، استفاده از کلماتی مثل آرامیده و کلمات این قبیل با توجه به اینکه روند موسیقیایی را دچار خلل می کنند و یا کلماتی که صرفاً وزن را پوشش می‌دهند ، به ساختار اثر به لحاظ موسیقیایی آسیب می زنند ‌ به اعتقاد من می‌توانست انتخاب بهتری جایگزین کلمه باشد .
🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری است که از یک شعر داریم در واقع زبان شاعر در این اثر روند طبیعی را طی کرده و هیچ ناهنجاری به لحاظ لغوی و نحوی دیده نمی شود .
🔺ترکیب سازی ها تا حدودی در خدمت روایت اثر است و صرفاً به مضمون و محتوای اثر کمک کرده اند ‌ اما چیزی به زیبایی اثر اضافه نکردند .

🔺زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارا می باشد و این مسئله نکته مثبت اثر است .

🔸 به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده؛ بنا به تعاریف موجود در ادبیات با توجه به روندی که در درون خود به لحاظ ساختاری طی کرده نمایانگر یک اثر در قالب قطعه است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن و در بحر هزج مثمن سالم .
قافیه ها متناسب است .
به لحاظ بررسی‌ ساختار روایت در اثر ارائه شده با توجه به اینکه سه خصیصه مهم مقدمه؛ تنه و نتیجه گیری را در خود دارد به لحاظ ساختار روایت قابل قبول است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده؛ در درون خود برای خلق مضمون و زیبایی با تکیه بر تشبیه بنا شده و چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده؛ از یک شعر توصیفی انتظار داریم که علاوه بر خلاقیت و زیبایی در آن به یک شکل خاص و یک شکل متفاوت اتفاقی افتاده
کشف و شهود تازه را نیز شاهد باشیم.
🔺به لحاظ زیبایی‌ شناسی ؛ خلاقیتی در اثر دیده نمی شود

🔺تصاویر در اثر ارائه‌شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردند مانند بیت سوم .
🔺ارتباط عمودی و افقی با توجه به محورهای جانشینی و همنشینی تقریباً در اثر ارائه شده برقرار است .
به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده با توجه به یک قطعه است و بخشی از مقدمه یک روایت را به خود اختصاص داده می توانست موفق‌تر از این عمل کند .
در پایان بندی اما شاعر به اعتقاد من کاملاً موفق عمل کرده و علاوه بر این که زنگ پایان اثر را به صدا در آورده توانسته اثر را به یک روایت بسته تبدیل کند .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اگرچه شاعر از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته و موسیقی معنوی هم بی بهره نیست اما در برخی ابیات به لحاظ توالی آوایی ،می توانست موفق تر عمل کند . خصوصاً اینکه وزن مورد نظر از اوزان خوش آهنگ زبان فارسی ست .

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده و شعری است که شاعر در آن به شکوه و شکایت پرداخته . به روایتی شاعر از دغدغه های درونی خود که ناشی از محیط پیرامونش از آغاز کرده و به یک سرانجام رسیده .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

شیرجزی

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۲/۷یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰🕤)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

هوایی دحشت امیزاست پشت کوه تنهایی
چرا باران نمی آید که برچیند غم مارا

به سکوی تعادل هم زمین گویا نمی تابد
چنین سرگیجه شد حاصل که برهم ریخت دنیارا

تعابیر کدامین خواب به این صورت به ما گفتند
که بعد از چند قرن امروز جهان دیداست رویارا

تواریخ بشر گویا همه مسدود و بی رنگ است
شده منسوخ و بی مایه ندیده صبح فردارا

تمام دفتر گیتی پرازنقش ونگار ماست
هزاران رنگ سردرگم که بُبریده تماشارا

نمی بیند دگر هستی به خود روز نکومندی
ازاینرو خاطرش دارد ز ماهااین تمنارا

به جای صرف وقت خود میان مردم نادان
بگیریدراه خوبان و مرام مرد دانارا


سراسرپر زمهر حق تمام فکر خود سازید
ودربندید افسون وید طولای رسوارا

#شیرجزی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی 🍃
📌از آنجایی که معتقدم، اثر ارائه شده ،گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر، نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده؛ در انتخاب؛ چیدمان؛ جایگزینی لغات؛ استفاده از قواعد و قوانین دستورزبان؛ ترکیب سازی و( در حالت کلی) کاربرد زبان می توانست موفق تر عمل کند .

🔺از آنجایی که زبان در اثر ارائه شده ،معلق است، بین زبان معیار و زبان کهن ؛ تا حدودی تلفیق شده با زبان محاوره بنابراین شاعر در انتخاب و چیدمان لغات دقت کافی را به کار نگرفته ؛ از طرف دیگر عدم ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی به طور مثال در بیت دوم اثر ، نشان دهنده عدم دقت و توجه شاعر به محور همنشینی و چیدمان لغات می باشد .

🔺عدم ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی نیز خصوصاً در ابیاتی مثل بیت سوم و چهارم نشان‌دهنده عدم دقت شاعر در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات و همچنین عدم توجه به شاعر به روایت اثرش می باشد .

🔺ترکیب سازی، در اثر ارائه شده در خدمت تفسیر و توضیح روایت قراردارد به لحاظ زیبایی چیزی به اثر اضافه نکرده .

🔺قواعد و قوانین دستور زبان در اثر ارائه شده مطابق با انتظاری است که از شعر داریم در واقع شاعر تا حدودی از ناهنجاری های زبانی بهره گرفته اما به سبب به عدم دقت کافی در ایجاد ناهنجاری‌هایی که در زبان اثر موجود است ؛ سبب ایجاد تزلزل در ارتباط افقی ابیات شده و تا حدودی درک معنایی را به مخاطره انداخته .این مسئله یکی از ضعف های اثر است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده ؛یک قطعه است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن بحر هزج مثمن سالم و قافیه ها و ردیف متناسب هستند.

🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت از آنجایی که اثر ارائه شده ؛ در قالب یک قطعه سروده شده و شاعر سه خصیصه مهم روایت را در آن جای داده, اما به سبب عدم دقت کافی در انتخاب و چیدمان لغات ؛ قدری در تنه روایت دچار مشکل شده بنابراین علاوه بر اینکه از زیبایی روایت کاسته تا حدودی درک روایی را هم به مخاطره انداخته است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده؛ در استفاده از تشبیه و اغراق تا حدودی خوب عمل کرده و مختصری به زیبایی اثر کمک کرده.
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند . البته نگفته نماند که عدم ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی تا حدودی درک معنایی را دچار خلل کرده و به زیبایی اثر آسیب رسانده .

🔸به لحاظ بررسی و نقد و composition اثر ارائه شده با توجه به اینکه در قالب قطعه سروده شده ; شروع خوبی را به لحاظ درک روایی به خود اختصاص داده . یعنی توانایی آن را دارد که ذهن مخاطب را برای شروع یک روایت آماده کند. اما در پایان‌بندی نتوانست چندان موفق عمل کند. خصوصاً اینکه در بیت پایانی نیز به لحاظ ارتباط افقی دچار تزلزل است و تا حدودی درک معنایی را به مخاطره انداخته .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده؛ از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی درونی هم بی بهره نیست . اما می‌توانست بهره بهتری بگیرد و این در واقع به سبب عدم انتخاب درست کلمات اتفاق افتاده.
در بررسی آوایی ؛ چیدمان آواها به صورتی است که به گوش خوش می نشیند نشان دهنده سیال و روان بودن بعد موسیقیایی اثر است . می توان گفت ؛ اثر ارائه شده؛ با توجه به این که در بحر هزج سروده شده موسیقی خوب و خوش آهنگ را در خود جای داده .

🔸به لحاظ بررسی در بعد زیبایی شناسی ؛ در بعد( انتخاب کلمات ؛ چیدمان و جایگزینی آنها) و در بعد معنایی و مضمون سازی ؛ خلاقیت در اثر ارائه شده دیده نمی شود .

با توجه به اینکه در آثار و توصیفی انتظار داریم که شاعر به سبب ایجاد زیبایی دست به خلاقیت بزنند اما عدم خلاقیت در این اثر کاملا مشهود است .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔺🔺🔺🔺🔺🔺

به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده و با توجه به عدم ارتباط افقی ابیات ؛ دچار تزلزل است و این مسئله در انسجام روایی هم بی تاثیر نیست در واقع مخاطب در اثر ارائه شده با یک سوال بزرگ مواجه است هدف شاعر از سرودن و چیدمان این ابیات چه بود و در واقع شاعر در بیان رسالت و هدف خود ناموفق عمل کرده .
این مسئله به سبب عدم توجه کافی شاعر به انتخاب و چیدمان لغات می باشد در واقع مخاطب از درک و دریافت مضمون اثر با توجه به اینکه ابیات در اثر ارائه شده قدری مستقل عمل می‌کنند عاجز می‌شود و این مسئله در زیبایی شناسی در ذهن مخاطب تاثیر منفی می گذارد .
در پایان برای شاعر آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

جناب علی مظفر

‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱/۳۱یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱🕘)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹


دیگر مگو تو وضع و هوا را هواشناس
باران گرفته خانه ما را هوا شناس

این نقشه ی مقابلت این گربه خموش
طی کرده روزگار سیا را هواشناس

غم آمده به کوچه و هر خانه سر زده
لطفا ببُر همیشه صدا را هواشناس

آتش میان سینه ما شعله می کشد
این آه ماست تا که خدا را هواشناس ـ

یکدم به خود بیاورد اینجا هوا پس است
تا بنگرد که دست دعا را هواشناس

بگذر که ابر روی سر ما مصیبت است
گویا تو هم گرفته یی ما را هواشناس

#علی_مظفر

🔻🔻🔻🔻🔻🔻
#نقد_شعر
🍃به نام خداوند مهر و مهربانی 🍃

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده ؛در انتخاب؛ چیدمان و جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ؛ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی تقریباً خوب عمل کرده. اگرچه انتظار ما قدری بیشتر از این بود .
ناگفته نماند که شاعر در انتخاب و چیدمان لغات کاملاً آگاهانه عمل کرده یعنی در ارتباط با انتخاب کلماتی که تمایل زبان را به سمت زبان کهن هدایت می کنند ؛ کاملا آگاهانه عمل کرده ‌.
به اعتقاد من انتخاب این قبیل کلمات صرفاً جهت ایجاد حالتی طنزگونه در اثر است . در واقع شاعر با ایجاد کنایه و رسیدن به طنز با توجه به روایتی که انتخاب کرده و با توجه به موضوعی که در نظر گرفته به بیان اهداف خود پرداخته .
(اگرچه در حالت کلی از یک شاعر خوب انتظار داریم که زبان در اثرش کاملاً یکدست باشد )

🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان می توانست بهتر از این صورت بگیرد . شاعر با انتخاب کلمات و حروف اضافه جهت پر کردن وزن ؛ تا حدودی به ساختار زبان آسیب رسانده .
( ضعف تالیف)
🔺 ترکیب سازی در اثر ارائه شده در خدمت روایت ؛ توضیح و تفسیر روایت است . اگرچه این ترکیب سازی ها کمک چندانی به زیبایی اثر نکردند اما روایات اثر را شکل دادند و به بیان اهداف شاعر کمک کردند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی؛ اثر ارائه شده; غزلی است در شش بیت سروده شده.
در وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف؛
و برخی از قافیه ها تا حدودی وزن پرکن شده ؛ ایرادات کوچکی هم دارد اما چون به ساختار موسیقیایی اثر آسیبی نرسانده من ضعف نمیگیرم. زیرا آسیب چندانی به موسیقی وارد نکرده. ردیف تا حدودی تازه است و در ساخت مضمون تاثیر گذاشته .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت در اثر ارائه شده؛ اگرچه سه خصیصه مهم( مقدمه؛ تنه و نتیجه گیری) وجود دارد اما شاعر اثرش را با مقدمه‌ای بسیار کوتاه در حد یک مصرع آغاز کرده وسپس به تنه روایت پرداخت . با ایجاد کنایه در اثر حالتی طنز گونه را سبب شده . در واقع با پناه بردن به کنایه ؛ ذهن مخاطب را برای قضاوت آماده کرده و در نتیجه گیری نیز روایت همچنان در ذهن مخاطب ادامه دارد . به نظر می رسد که شاعر کاملاً تعمداً روایت اثر را به یک روایت باز تبدیل کرده (اگرچه ما در بررسی ساختار روایت در آثار معتقدیم که بهتر از یک روایت بست موجود باشد)
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی ؛اثر ارائه شده ؛ در استفاده از کنایه/ تشبیه/ استعاره و ... در حالت کلی صناعات ادبی ؛ تقریباً خوب اتفاق افتاده .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردن مانند بیت دوم و بیت ششم اثر
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در مطلع ؛ خود شروع خوبی را به خود اختصاص داده . اگرچه کاملاً شفاف و نمایان به موضوع پرداخته اما به حدی هست که ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند .
🔺در پایان بندی و نتیجه گیری؛ اثر کاملا به پایان نرسیده و با توجه به روایت و شیوه بیان شاعر می توانست موفق‌تر عمل کند .
🔸به لحاظ بررسی موسیقی هایی اثر ارائه شده در بحر مضارع سروده شده ؛وزن سنگینی را برای سرودن این موضوع انتخاب کرده به لحاظ موسیقیایی قدری سکوت موسیقیایی موجود است ؛ که در اثر هم کاملاً نمایان است و این مسئله سبب می‌شود که تا حدودی سیال بودن موسیقیایی اثر به مخاطره بیفتد که خود ناشی از وزن منتخب اثر است و در حالت کلی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته از موسیقی معنوی هم بی بهره نیست .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔺🔺🔺🔺🔺🔺

🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل سیاسی اجتماعی است که نشان از گله و شکایت شاعر دارد شاعر سعی کرده که تمام اهداف خود و خط مشی فکری خود را به زبان بیاورد و تا حدودی هم دچار خودسانسوری شده که البته دور از انتظار نیست.
در حالت کلی معتقدم شاعر در بیان اهداف خود با توجه به موضوع و دیدگاه مورد نظر قدری خساست به خرج داده و می‌توانست به شکل بهتری به بیان اهداف خود بپردازد در واقع شاعر در رسالت خود ؛ قدری دچار کاستی شده .
به نظر می رسد که شاعر با توجه به حالت طنز گونه و کنایه هایی که در اثر وجود دارد؛ سعی دارد که ذهن مخاطب را وادار به تفکر کند .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

جناب علی امین زاده۲

#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

چشمم امشب نگران است به در می آئی؟
گل لبخند به لبان است اگر می آئی؟
بغض باران شده تا صبح به دادم نرسید
ناله در من فوران است مگر می آئی؟!
شور گل در بغل باغچه ها خاک شدند
خاک عالم شده این بار به سر می ائی؟
ای غزالم غزلی ساز کن امشب با من
سحر، این بار به بالین سحر می آئی؟
مانده ام در وسط ماندن و زین جا رفتن
چمدان است به دستان سفر می آئی؟
مردم از بس که در آغوش خودم خواب شدم
حرف در سینه شده است خون جگر می آئی؟
صورت آینه در نوبت دیدار شکست
قاب عکسی است به دستان قمر می آئی؟
دردم اینجاست مرا فرصت فردائی نیست
عمر چون رود روان است گذر می آئی؟

#علی_امین_زاده
🔻🔻🔻🔻🔻🔻

☘به نام خداوند مهر و مهربانی ☘.

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده؛ در انتخاب ؛ چیدمان؛ جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و( در حالت کلی) کاربرد زبان می توانست موفق تر عمل کند .
🔺وقتی صحبت از انتخاب لغات و جایگزینی ان به میان می اید یعنی شاعر با توجه به مضمون و با در نظر گرفتن جنبه های زیبایی شناسی اقدام به ساخت مضمونی با محتوای خاص می کند . پس انتخاب لغات در ابتدای امر حائز اهمیت است . به طور مثال اگر شاعر به جای کلمه ردیف کلمه ای دیگر را جایگزین می کرد علاوه بر زیبایی از تکرار مضمون هم جلوگیری می کرد .
🔺از طرف دیگر به سبب همین انتخاب لغات ؛ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی نیز دچار خلل شده . این مسئله می تواند در درک روایی اثر ؛قدری خلل ایجاد کند .
🔺 استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری ست که از یک شعر؛ منطبق بر قواعد و قوانین خاص ان داریم. البته این خالی از ضعف تالیف نیست. ( این مسئله به عدم کاربرد درست زبان برمی گردد)
🔺ترکیبات در اثر ارائه؛ بیشتر ترکیبات توصیفی هستند و در خدمت توضیح و تفسیر روایت قرار دارند . به طور مثال [( شور گل )در (بغل باغچه ها) ]و یا....
🔺زبان تا حدودی تحت تاثیر عروض از روند طبیعی خود خارج شده و گرایش به زبان کهن دارد . که البته یکی از مسائل پر تکرار، در اشعار عروضی ست .
🔸 به لحاظ بررسی و نقد فنی ؛ اثر ارائه شده ؛ غزلی ست در وزن فعلاتن ( فاعلاتن) فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف
قافیه متناسب با قواعد قافیه است اما انتخاب کلمه مورد نظر در جایگاه ردیف نتوانسته به زیبایی و مضمون سازی اثر کمک کند و به اعتقاد من خوش ننشسته .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت ؛ اثر ارائه شده سه خیصصه مهم روایت را در خود دارا می باشد . یعنی مقدمه؛ تنه؛ نتیجه گیری در اثر ساخته و پرداخته شده و روایت اثر را به یک روایت بسته تبدیل کرده.
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده ؛ در استفاده از تشبیهات موفق بوده مثل بیت سوم .
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کرده اند . مثل بیت ۷
🔺در حالت کلی انسجام روایی در اثر ارائه شده برقرار است ؛ اگر چه خالی از ضعف نیست اما انقدر دچار خلل نشده که درک روایی دچار خلل و از هم گسیختگی شود .
🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در مطلع خود شروع نسبتا خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند ( ناگفته نماند که مضمون اثر کاملا تکراری ست و از خلاقیت هم بدور است و این مسئله می تواند روی نگاه مخاطب تاثیر بگذارد )
در پایان بندی شاعر با ایجاد سوال سعی دارد در ذهن مخاطب ایجاد تاویل کند که البته کاملا مشهود است که بعد روایت نسبتا بسته ی اثر ؛ روایت در ذهن مخاطب ادامه می یابد. این مسئله می تواند نکته مثبت اثر باشد .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده در بخر رمل سروده شده که از بحر های خوش اهنگ شعر فارسی ست . تا حدودی سیال و روان است . اما برخی مصرع ها دچار سکوت موسیقیایی شده که از سیال بودن موسیقی اثر می کاهد. ( هر نکته و مسئله ای که در یک شعر بوجود می اید تحت تاثیر زبان است و زبان جدا از کلمات نیست. پس انتخاب کلمات نقش اساسی و تعیین کننده دارد . از موسیقی بیرونی و کناری و معنوی بهره گرفته . و می توان فراز و فرود موسیقیایی را در اثر به وضوح پیدا کرد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده ؛ یک غزل عاشقانه است . مصمون اثر با رویکرد وصال در اختیار مخاطب قرار گرفته .
اما معتقدم شاعر اگر قدری دقت بیشتری در انتخاب لغات بکار می گرفت می توانست ؛ علاوه بر ایجاد یک اثر خلاق از تکراری بودن مضمون و محتوا نیز جلوگیری کند .
در پایان برایرشاعر محترم ارزوی موفقیت وسلامتی دارم
باتشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran