فائزه دیوارگر۲
- دوشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۹ ق.ظ
درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۹/۲/۱۴یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱:۳۰🕤)
🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹
کنارم چای مینوشی و حرف از شعر و شاعر هاست
غروب سرخ آرامیده در گهواره ی دریاست
برایت یک غزل از شاعری گمنام میخوانم
که از عشق زمینی سیر ودر اندیشه ی حوراست
نگاهم میکنی با شیطنت آهسته میگویی
”تو میخندی و جنات نعیم من همین دنیاست”
من ِ در قاب با تو چای مینوشد هنوز اما
تمام سهم اکنونم تماشای تو در رویاست
چنان ماندی به یادم بعد مدت های طولانی
که حتی خال روی گونه ات در ذهن من پیداست
به اشک بی صدا و آه سرد نیمه شب سوگند
به رسم یادبودت دختر ویرانه ای اینجاست
#فاٸزه_دیوارگر
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍃به نام خداوند مهر . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
به لحاظ بررسی و نقد لغوی؛ اثر ارائه شده ؛ در انتخاب ؛چیدمان؛ جایگزینی لغات؛ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان؛ ترکیب سازی و نهایتاً؛ کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کند .
این اثر هم مانند خیلی از آثار خالی از ضعف نیست، استفاده از کلماتی مثل آرامیده و کلمات این قبیل با توجه به اینکه روند موسیقیایی را دچار خلل می کنند و یا کلماتی که صرفاً وزن را پوشش میدهند ، به ساختار اثر به لحاظ موسیقیایی آسیب می زنند به اعتقاد من میتوانست انتخاب بهتری جایگزین کلمه باشد .
🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری است که از یک شعر داریم در واقع زبان شاعر در این اثر روند طبیعی را طی کرده و هیچ ناهنجاری به لحاظ لغوی و نحوی دیده نمی شود .
🔺ترکیب سازی ها تا حدودی در خدمت روایت اثر است و صرفاً به مضمون و محتوای اثر کمک کرده اند اما چیزی به زیبایی اثر اضافه نکردند .
🔺زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارا می باشد و این مسئله نکته مثبت اثر است .
🔸 به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده؛ بنا به تعاریف موجود در ادبیات با توجه به روندی که در درون خود به لحاظ ساختاری طی کرده نمایانگر یک اثر در قالب قطعه است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن و در بحر هزج مثمن سالم .
قافیه ها متناسب است .
به لحاظ بررسی ساختار روایت در اثر ارائه شده با توجه به اینکه سه خصیصه مهم مقدمه؛ تنه و نتیجه گیری را در خود دارد به لحاظ ساختار روایت قابل قبول است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده؛ در درون خود برای خلق مضمون و زیبایی با تکیه بر تشبیه بنا شده و چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده؛ از یک شعر توصیفی انتظار داریم که علاوه بر خلاقیت و زیبایی در آن به یک شکل خاص و یک شکل متفاوت اتفاقی افتاده
کشف و شهود تازه را نیز شاهد باشیم.
🔺به لحاظ زیبایی شناسی ؛ خلاقیتی در اثر دیده نمی شود
🔺تصاویر در اثر ارائهشده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردند مانند بیت سوم .
🔺ارتباط عمودی و افقی با توجه به محورهای جانشینی و همنشینی تقریباً در اثر ارائه شده برقرار است .
به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده با توجه به یک قطعه است و بخشی از مقدمه یک روایت را به خود اختصاص داده می توانست موفقتر از این عمل کند .
در پایان بندی اما شاعر به اعتقاد من کاملاً موفق عمل کرده و علاوه بر این که زنگ پایان اثر را به صدا در آورده توانسته اثر را به یک روایت بسته تبدیل کند .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اگرچه شاعر از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته و موسیقی معنوی هم بی بهره نیست اما در برخی ابیات به لحاظ توالی آوایی ،می توانست موفق تر عمل کند . خصوصاً اینکه وزن مورد نظر از اوزان خوش آهنگ زبان فارسی ست .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده و شعری است که شاعر در آن به شکوه و شکایت پرداخته . به روایتی شاعر از دغدغه های درونی خود که ناشی از محیط پیرامونش از آغاز کرده و به یک سرانجام رسیده .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۹/۲/۱۴یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱:۳۰🕤)
🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹
کنارم چای مینوشی و حرف از شعر و شاعر هاست
غروب سرخ آرامیده در گهواره ی دریاست
برایت یک غزل از شاعری گمنام میخوانم
که از عشق زمینی سیر ودر اندیشه ی حوراست
نگاهم میکنی با شیطنت آهسته میگویی
”تو میخندی و جنات نعیم من همین دنیاست”
من ِ در قاب با تو چای مینوشد هنوز اما
تمام سهم اکنونم تماشای تو در رویاست
چنان ماندی به یادم بعد مدت های طولانی
که حتی خال روی گونه ات در ذهن من پیداست
به اشک بی صدا و آه سرد نیمه شب سوگند
به رسم یادبودت دختر ویرانه ای اینجاست
#فاٸزه_دیوارگر
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍃به نام خداوند مهر . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
به لحاظ بررسی و نقد لغوی؛ اثر ارائه شده ؛ در انتخاب ؛چیدمان؛ جایگزینی لغات؛ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان؛ ترکیب سازی و نهایتاً؛ کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کند .
این اثر هم مانند خیلی از آثار خالی از ضعف نیست، استفاده از کلماتی مثل آرامیده و کلمات این قبیل با توجه به اینکه روند موسیقیایی را دچار خلل می کنند و یا کلماتی که صرفاً وزن را پوشش میدهند ، به ساختار اثر به لحاظ موسیقیایی آسیب می زنند به اعتقاد من میتوانست انتخاب بهتری جایگزین کلمه باشد .
🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری است که از یک شعر داریم در واقع زبان شاعر در این اثر روند طبیعی را طی کرده و هیچ ناهنجاری به لحاظ لغوی و نحوی دیده نمی شود .
🔺ترکیب سازی ها تا حدودی در خدمت روایت اثر است و صرفاً به مضمون و محتوای اثر کمک کرده اند اما چیزی به زیبایی اثر اضافه نکردند .
🔺زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارا می باشد و این مسئله نکته مثبت اثر است .
🔸 به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده؛ بنا به تعاریف موجود در ادبیات با توجه به روندی که در درون خود به لحاظ ساختاری طی کرده نمایانگر یک اثر در قالب قطعه است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن و در بحر هزج مثمن سالم .
قافیه ها متناسب است .
به لحاظ بررسی ساختار روایت در اثر ارائه شده با توجه به اینکه سه خصیصه مهم مقدمه؛ تنه و نتیجه گیری را در خود دارد به لحاظ ساختار روایت قابل قبول است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده؛ در درون خود برای خلق مضمون و زیبایی با تکیه بر تشبیه بنا شده و چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده؛ از یک شعر توصیفی انتظار داریم که علاوه بر خلاقیت و زیبایی در آن به یک شکل خاص و یک شکل متفاوت اتفاقی افتاده
کشف و شهود تازه را نیز شاهد باشیم.
🔺به لحاظ زیبایی شناسی ؛ خلاقیتی در اثر دیده نمی شود
🔺تصاویر در اثر ارائهشده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت کمک کردند مانند بیت سوم .
🔺ارتباط عمودی و افقی با توجه به محورهای جانشینی و همنشینی تقریباً در اثر ارائه شده برقرار است .
به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده با توجه به یک قطعه است و بخشی از مقدمه یک روایت را به خود اختصاص داده می توانست موفقتر از این عمل کند .
در پایان بندی اما شاعر به اعتقاد من کاملاً موفق عمل کرده و علاوه بر این که زنگ پایان اثر را به صدا در آورده توانسته اثر را به یک روایت بسته تبدیل کند .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اگرچه شاعر از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته و موسیقی معنوی هم بی بهره نیست اما در برخی ابیات به لحاظ توالی آوایی ،می توانست موفق تر عمل کند . خصوصاً اینکه وزن مورد نظر از اوزان خوش آهنگ زبان فارسی ست .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده و شعری است که شاعر در آن به شکوه و شکایت پرداخته . به روایتی شاعر از دغدغه های درونی خود که ناشی از محیط پیرامونش از آغاز کرده و به یک سرانجام رسیده .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran
- ۹۹/۰۲/۱۵