جناب افشین اعلا
- دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۳۵ ب.ظ
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۹/۱۰یکشنبه
#ساعت_شروع؛(۲۱🕘)
♋️☯♋️☯♋️☯
دم ظهر، وقت نماز زوال
سگی زخمی و لاغر و خسته حال
به مسجد رسید و کنار درش
نشست از سر اضطرار و ملال
قضارا یکی از بزرگان شهر
می آمد بدان سو به فرّ و جلال
برای نماز و به دنبال او
مریدان پی کسب عنوان و مال
یکی گشت ناگه دوان از پی اش
چو مردان جنگی به قصد قتال
به ناگاه سگ را به سنگی نواخت
به دشنام و نفرین از این احتمال
که از پوزه ی سگ مبادا نجس
شود دامن مرد نیکوخصال
دگر مردمان نیز دنبال او
به سگ حمله ور از جنوب و شمال
سگ بینوا ناله ای کرد و رفت
از آن در ولی در نگاهش سؤال:
مگر من چه کردم که ناگه شدند
به من حمله ور با چنین قیل و قال؟
نه از بانگ من گوشی آزرده شد
نه بر دوش آن جمع بودم وبال
نه نانی بریدم به عمرم ز خلق
نه حقی شد از من ز کس پایمال
اگر لقمه نانی به من داد کس
نبردم ز خاطر به ماه و به سال
نگهبانی از گله ها کرده ام
که نقصان نیابد ز گرگ و شغال
خود آگاهم از حرمت سجده گاه
که بر در نشستم نه جای رجال
اگر بر در مسجدم راه نیست
نجس تر ز من از چه یابد مجال؟
چرا در نبندند بر مکر و جور؟
چرا ره نگیرند بر ابتذال؟
سگان، رانده از در، ولیکن به صدر
چه گرگان و شیران، به کوپال و یال
چه بسیار روباه آدم نما
چه بسیار ماران خوش خط ّو خال
از این مردمان کارها سر زند
که هرگز نگنجد مرا در خیال
نشان ده اگر در صفا چون منند
یکی از همینان برای مثال
ریا و تظاهر کجا کرده ام؟
چه کس دیده از من، دغل تا به حال؟
من و ناسپاسی؟ گمانی بعید
من و بی وفایی؟ خیالی محال
به محشر، بشر خود گواهی دهد
نجس،بیشتر بوده ام یا زلال؟
قضاوت کند بین اینان و من
خداوند بخشنده ی لایزال...
#افشین_اعلإ
♋️☯♋️☯♋️☯♋️
#نقد_شعر
🍀به نام خداوند مهر و مهربانی 🍀
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده ،گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی میکنم .
▪️لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات / استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی ها و همچنین استفاده از زبان در حالت کلی دچار ضعفهایی است که می تواند از ارزش و اعتبار اثر بکاهد .
انتخاب لغات و تا حدودی بافت واژگانی اثر دچار دوگانگی است و عامل دوگانگی زبان اثر است در حالت کلی دچار تزلزل کرده، زبان این اثر تمایل به زبان کهن دارد و این مسئله با اثاری که امروز به واسطه شاعر معاصر سروده میشود در تضاد است .
استفاده از قواعد قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم،مطابقت دارد.
ترکیب سازی ها در این اثر بیشتر ترکیبات وصفی هستند اما خلاقیتی در توصیفات دیده نمی شود در حالت کلی انتظار داریم که در اشعار توصیفی برای جلوگیری از اطناب و ایجاد زیبایی شناسی ،ترکیبات حاصل ترکیباتی خلاقانه باشد نه صرفاً در جهت بیان روایت .
ارتباط افقی کلمات در هر بیت روی محور همنشینی کاملاً برقرار است و نشاندهنده انسجام معنایی اثر است .
▪️لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده در ۲۵ بیت سروده شده در قالب قصیده بر وزن شاهنامه
و قافیه ها کاملاً در آن رعایت شده
▪️ به لحاظ بررسی ساختار روایت از آنجایی که اثر، یک شعر بلند است دارای مقدمه و تنه بسیار بلندی است
بلندی در مقدمه روایت می تواند سبب عدم همراهی مخاطب امروزه شود و علاوه بر ان به زیبایی هم اسیب برساند . در تنه نیز این بلندی وجود دارد و همچنین در نتیجه گیری اثر . در طولانی شدن روایت اثر ،خلاقیت نقش به سزایی را ایفا می کند و در بافت کلمات می تواند عامل ایجاد زیبایی شود و اثر را از یکنواختی و حتی اطناب نجات دهد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و در حالت کلی استفاده از صناعات ادبی تقریباً خوب و مناسب اتفاق افتاده مانند بیت ۵/ ۲۰/ ۱۸ /۲۰/ ۱۹ و ....
▪️تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند در جهت توصیف روایت در واقع تصاویر به ملموس بودن این روایت کمک کردند مثل ۲۰۱۸ و ۱۹ .
▪️ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی با توجه به طولانی بودن روایت اثر برقرار است و این مسئله نشان دهنده آن است که ذهن شاعر از شرح روایت اثر خارج نشده و ذهنی منظم و منسجم دارد.
▪️اثر ارائه شده در طرح روایت خود دچار اطناب شده و طولانیشدن روایت می تواند به زیبایی شناسی آن آسیب برساند.
▪️به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع مقدمهای بسیار بلندی را به خود اختصاص داده و این مسئله میتواند در آمادگی ذهن مخاطب برای ادامه روایت قدری خلل ایجاد کند . می تواند عامل ایجاد خستگی در ذهن مخاطب باشد از طرف دیگر پایان بندی اثر هم یک پایان بندی طولانی ست و در چند بیت .
◾️به لحاظ بررسی ونقد موسیقی اثر اراٸه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته تا حدودی از موسیقی معنوی نیز بیبهره نیست اما در قرارگیری و آواها میتوانست دقت بیشتری به خرج دهد تا ایجاد تنالیته در اثر موفق تر عمل کند .
▪️به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده با نتیجه گیری اخلاقی که در خود جای داده به یک اثر اجتماعی تبدیل شده شاعر این اثر سعی در بیان دوستی با حیوانات از منظر اخلاق با اشاره به مذهب دارد که نکته حائز اهمیت این اثر است .
در پایان برای شاعر محترم ارزوی موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۹/۱۰یکشنبه
#ساعت_شروع؛(۲۱🕘)
♋️☯♋️☯♋️☯
دم ظهر، وقت نماز زوال
سگی زخمی و لاغر و خسته حال
به مسجد رسید و کنار درش
نشست از سر اضطرار و ملال
قضارا یکی از بزرگان شهر
می آمد بدان سو به فرّ و جلال
برای نماز و به دنبال او
مریدان پی کسب عنوان و مال
یکی گشت ناگه دوان از پی اش
چو مردان جنگی به قصد قتال
به ناگاه سگ را به سنگی نواخت
به دشنام و نفرین از این احتمال
که از پوزه ی سگ مبادا نجس
شود دامن مرد نیکوخصال
دگر مردمان نیز دنبال او
به سگ حمله ور از جنوب و شمال
سگ بینوا ناله ای کرد و رفت
از آن در ولی در نگاهش سؤال:
مگر من چه کردم که ناگه شدند
به من حمله ور با چنین قیل و قال؟
نه از بانگ من گوشی آزرده شد
نه بر دوش آن جمع بودم وبال
نه نانی بریدم به عمرم ز خلق
نه حقی شد از من ز کس پایمال
اگر لقمه نانی به من داد کس
نبردم ز خاطر به ماه و به سال
نگهبانی از گله ها کرده ام
که نقصان نیابد ز گرگ و شغال
خود آگاهم از حرمت سجده گاه
که بر در نشستم نه جای رجال
اگر بر در مسجدم راه نیست
نجس تر ز من از چه یابد مجال؟
چرا در نبندند بر مکر و جور؟
چرا ره نگیرند بر ابتذال؟
سگان، رانده از در، ولیکن به صدر
چه گرگان و شیران، به کوپال و یال
چه بسیار روباه آدم نما
چه بسیار ماران خوش خط ّو خال
از این مردمان کارها سر زند
که هرگز نگنجد مرا در خیال
نشان ده اگر در صفا چون منند
یکی از همینان برای مثال
ریا و تظاهر کجا کرده ام؟
چه کس دیده از من، دغل تا به حال؟
من و ناسپاسی؟ گمانی بعید
من و بی وفایی؟ خیالی محال
به محشر، بشر خود گواهی دهد
نجس،بیشتر بوده ام یا زلال؟
قضاوت کند بین اینان و من
خداوند بخشنده ی لایزال...
#افشین_اعلإ
♋️☯♋️☯♋️☯♋️
#نقد_شعر
🍀به نام خداوند مهر و مهربانی 🍀
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده ،گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی میکنم .
▪️لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات / استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی ها و همچنین استفاده از زبان در حالت کلی دچار ضعفهایی است که می تواند از ارزش و اعتبار اثر بکاهد .
انتخاب لغات و تا حدودی بافت واژگانی اثر دچار دوگانگی است و عامل دوگانگی زبان اثر است در حالت کلی دچار تزلزل کرده، زبان این اثر تمایل به زبان کهن دارد و این مسئله با اثاری که امروز به واسطه شاعر معاصر سروده میشود در تضاد است .
استفاده از قواعد قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم،مطابقت دارد.
ترکیب سازی ها در این اثر بیشتر ترکیبات وصفی هستند اما خلاقیتی در توصیفات دیده نمی شود در حالت کلی انتظار داریم که در اشعار توصیفی برای جلوگیری از اطناب و ایجاد زیبایی شناسی ،ترکیبات حاصل ترکیباتی خلاقانه باشد نه صرفاً در جهت بیان روایت .
ارتباط افقی کلمات در هر بیت روی محور همنشینی کاملاً برقرار است و نشاندهنده انسجام معنایی اثر است .
▪️لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده در ۲۵ بیت سروده شده در قالب قصیده بر وزن شاهنامه
و قافیه ها کاملاً در آن رعایت شده
▪️ به لحاظ بررسی ساختار روایت از آنجایی که اثر، یک شعر بلند است دارای مقدمه و تنه بسیار بلندی است
بلندی در مقدمه روایت می تواند سبب عدم همراهی مخاطب امروزه شود و علاوه بر ان به زیبایی هم اسیب برساند . در تنه نیز این بلندی وجود دارد و همچنین در نتیجه گیری اثر . در طولانی شدن روایت اثر ،خلاقیت نقش به سزایی را ایفا می کند و در بافت کلمات می تواند عامل ایجاد زیبایی شود و اثر را از یکنواختی و حتی اطناب نجات دهد .
▪️به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و در حالت کلی استفاده از صناعات ادبی تقریباً خوب و مناسب اتفاق افتاده مانند بیت ۵/ ۲۰/ ۱۸ /۲۰/ ۱۹ و ....
▪️تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند در جهت توصیف روایت در واقع تصاویر به ملموس بودن این روایت کمک کردند مثل ۲۰۱۸ و ۱۹ .
▪️ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی با توجه به طولانی بودن روایت اثر برقرار است و این مسئله نشان دهنده آن است که ذهن شاعر از شرح روایت اثر خارج نشده و ذهنی منظم و منسجم دارد.
▪️اثر ارائه شده در طرح روایت خود دچار اطناب شده و طولانیشدن روایت می تواند به زیبایی شناسی آن آسیب برساند.
▪️به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده در شروع مقدمهای بسیار بلندی را به خود اختصاص داده و این مسئله میتواند در آمادگی ذهن مخاطب برای ادامه روایت قدری خلل ایجاد کند . می تواند عامل ایجاد خستگی در ذهن مخاطب باشد از طرف دیگر پایان بندی اثر هم یک پایان بندی طولانی ست و در چند بیت .
◾️به لحاظ بررسی ونقد موسیقی اثر اراٸه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره گرفته تا حدودی از موسیقی معنوی نیز بیبهره نیست اما در قرارگیری و آواها میتوانست دقت بیشتری به خرج دهد تا ایجاد تنالیته در اثر موفق تر عمل کند .
▪️به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده با نتیجه گیری اخلاقی که در خود جای داده به یک اثر اجتماعی تبدیل شده شاعر این اثر سعی در بیان دوستی با حیوانات از منظر اخلاق با اشاره به مذهب دارد که نکته حائز اهمیت این اثر است .
در پایان برای شاعر محترم ارزوی موفقیت دارم.
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
- ۹۸/۰۹/۱۱
سلام.
آیا می دونید که میشه با وبلاگ پولدار شد؟؟؟
می تونید از سایت https://urlme.ir/on/mohse استفاده کنید و لینکهاتون رو کوتاه کنید و توی وبلاگتون منتشر کنید.
هر کسی روی لینک کوتاه شده شما کلیک کنه، سایت به شما پول میده.
اگر هم زیرمجموعه جذب کنید ، پول بیشتری در میارید.
من ازش دارم استفاده میکنم و تا حالا درآمد خوبی داشتم.