جناب رجایی فرد ۳
- سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲ ب.ظ
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۹/۲۴یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱🕘)
♋️☯♋️☯♋️☯
اینجا هنر به میل دلش دف نمیزند
در گوشه های مرده مردف نمیزند
شادی مگر به دعوت تکلیف ممکن است ؟
جیغ شعف که نای مکلف نمیزند
دست قریحه عاشق موسیقی دل است
چنگی به ساز توصیه ی رف نمیزند
باران که بوسه بر لب هر خاک پا زده است
سر را به پای خاک مسقف نمیزند
پای هنر که بسته به وارسته بودن است
کف هم به سقف حضرت اشرف نمیزند
قطعا به درد ظلمت حاکم نمیخورد
در مجلس عزا که کسی کف نمیزند
#مهدی_رجایی_فرد
☯♋️☯♋️☯♋️
بنام خداوند مهر و مهربانی
🔶از آنجایی که معتقدم اثر ارائهشده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته ی خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائهشده در انتخاب/چیدمان/جایگزینی لغات و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی ، و کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کند .
انتخاب و چیدمان می توانست بهتر اتفاق بیوفتد . چرا که درک روایی اثر در گرو انتخاب لغات است . و روایت در این اثر دچار پیچیده گویی شده . از طرف دیگر زبان یکدستی لازم را در خود دارد . ترکیب سازی ها عمدتا در جهت توصیف روایت هستند و توصیفات استعاری و اضافی هستند . در جهت ایجاد زیبایی و مضمون سازی اثر .
ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی دچار تزلزل است زیرا ابیات قدری مستقل عمل می کنند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائهشده یک غزل است بر وزنمفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف است . قافیه و ردیف مناسب هستند .
🔻به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائهشده. سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائهشده در تشبیه و استعاره و .... صناعات ادبی موفق عمل کرده.
«شادی مگر به دعوت تکلیف ممکن است
جیغ شعف که نای مکلف نمی زند » یا
«پای هنر بسته به وارسته بودن است
کف هم به سقف حضرت اشرف نمی زند »
تصاویر در اثر ارائهشده عینی و انتزاعی هستند و به مضمون سازی اثر کمک کرده اند .
« باران که بوسه بر لب هر خاک پا زده است
سر را به پای خاک مسقف نمی زند »
🔸به لحاظ بررسی و composition ، اثر ارائه شده شروع خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
اما در پایان بندی شاعر می توانست قوی تر عمل کند . زنگ پایان اثر به صدا در نیامده . در واقع روایت اثر به طور کامل یک روایت بسته نیست .
🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقایی اثر ارائهشده از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته اما به لحاظ بررسی صداها یا هجا ها می توانست بهتر عمل کند . سکوت های موسیقایی موجود در اثر به خوش آهنگی و روان بودن موسیقی اثر اسیب رسانده است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائهشده یک غزل است با محتوای تقریبا اجتماعی از دید هنر .
« پای هنر که بسته به وارسته بودن است
کف هم به سقف حضرت اشرف نمی زند»
در واقع شاعر اجتماع خود را از دید هنر و اخلاق مورد بررسی و نقد قرار داده .
اما با تمام ویژگی های مثبت اثر ارائهشده می توانست موفق تر عمل کند . شاعر در بخش بیان روایت که به سبب انتخاب کلمات و چیدمان لغات اتفاق افتاده می توانست قوی تر عمل کند تا روایت سیال تری را شاهد باشیم .
از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ؛۹۸/۹/۲۴یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱🕘)
♋️☯♋️☯♋️☯
اینجا هنر به میل دلش دف نمیزند
در گوشه های مرده مردف نمیزند
شادی مگر به دعوت تکلیف ممکن است ؟
جیغ شعف که نای مکلف نمیزند
دست قریحه عاشق موسیقی دل است
چنگی به ساز توصیه ی رف نمیزند
باران که بوسه بر لب هر خاک پا زده است
سر را به پای خاک مسقف نمیزند
پای هنر که بسته به وارسته بودن است
کف هم به سقف حضرت اشرف نمیزند
قطعا به درد ظلمت حاکم نمیخورد
در مجلس عزا که کسی کف نمیزند
#مهدی_رجایی_فرد
☯♋️☯♋️☯♋️
بنام خداوند مهر و مهربانی
🔶از آنجایی که معتقدم اثر ارائهشده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته ی خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائهشده در انتخاب/چیدمان/جایگزینی لغات و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی ، و کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کند .
انتخاب و چیدمان می توانست بهتر اتفاق بیوفتد . چرا که درک روایی اثر در گرو انتخاب لغات است . و روایت در این اثر دچار پیچیده گویی شده . از طرف دیگر زبان یکدستی لازم را در خود دارد . ترکیب سازی ها عمدتا در جهت توصیف روایت هستند و توصیفات استعاری و اضافی هستند . در جهت ایجاد زیبایی و مضمون سازی اثر .
ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی دچار تزلزل است زیرا ابیات قدری مستقل عمل می کنند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائهشده یک غزل است بر وزنمفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف است . قافیه و ردیف مناسب هستند .
🔻به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائهشده. سه خصیصه مهم روایت را در خود دارد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائهشده در تشبیه و استعاره و .... صناعات ادبی موفق عمل کرده.
«شادی مگر به دعوت تکلیف ممکن است
جیغ شعف که نای مکلف نمی زند » یا
«پای هنر بسته به وارسته بودن است
کف هم به سقف حضرت اشرف نمی زند »
تصاویر در اثر ارائهشده عینی و انتزاعی هستند و به مضمون سازی اثر کمک کرده اند .
« باران که بوسه بر لب هر خاک پا زده است
سر را به پای خاک مسقف نمی زند »
🔸به لحاظ بررسی و composition ، اثر ارائه شده شروع خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند .
اما در پایان بندی شاعر می توانست قوی تر عمل کند . زنگ پایان اثر به صدا در نیامده . در واقع روایت اثر به طور کامل یک روایت بسته نیست .
🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقایی اثر ارائهشده از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته اما به لحاظ بررسی صداها یا هجا ها می توانست بهتر عمل کند . سکوت های موسیقایی موجود در اثر به خوش آهنگی و روان بودن موسیقی اثر اسیب رسانده است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائهشده یک غزل است با محتوای تقریبا اجتماعی از دید هنر .
« پای هنر که بسته به وارسته بودن است
کف هم به سقف حضرت اشرف نمی زند»
در واقع شاعر اجتماع خود را از دید هنر و اخلاق مورد بررسی و نقد قرار داده .
اما با تمام ویژگی های مثبت اثر ارائهشده می توانست موفق تر عمل کند . شاعر در بخش بیان روایت که به سبب انتخاب کلمات و چیدمان لغات اتفاق افتاده می توانست قوی تر عمل کند تا روایت سیال تری را شاهد باشیم .
از شاعر محترم تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran
- ۹۸/۱۰/۰۳