آتشکده 6
- جمعه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۰۹:۵۰ ق.ظ
*آتشـــــکده* یاسمن بخشی:
نقد شماره ۲۵
تو را قسم به نگاهت ، ز قلب من نگذر
میان غصه و دردم ، هوای تو در سر
خدا کند که بیایی به چشم دل یک دم
مران مرا ز خودت ، هان ! دلم مکن پرپر
نفس نفس به هوایت دلم طپش دارد
تو را قسم به خدایت ، شرر نزن یکسر
چه کهکشان وسیعی نگاه تو دارد !
تنت تمام بهشت و لبت چنان کوثر
بیا تو جلوه گری کن مقابل چشمم
از آن شراب لبانت مرا دهی ساغر؟
شدی پناه دل من ، نهایت مأمن
به خلوتی ز حریمت مرا بکش در بر
#آتشــــکده
maryam rad:
#نقد
بنام خداوند عشق و مهر
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.
🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان، جایگزینی کلمات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان (در حالت کلی) می توانست بهتر از این اتفاق بیوفتد.
اثر ارائه شده در استفاده از شبه جمله در بیت دوم مصرع دوم
به درستی و متناسب با زیبایی اتفاق نیوفتاده درواقع لزومی به استفاده آن نبوده. زیبایی اثر را به مخاطره انداخته.
ترکیب سازی ها می توانست بهتر از این باشد. ترکیب سازی هایی مثل (روح قلب من، میان غصه و دردم، شرر نزن یکسر، شراب لبانت و..... دچار عدم همسانی بافت کلمات شده اند.
به سبب همین بافت کلمات زبان اثر دچار دوگانگی شده.
🔸
بهم لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده در وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن بحر مجتث مثمن محذوف سروده شده، قافیه ها مناسب هستند به لحاظ قواعد قافیه در عروض.
بررسی ساختار روایت ، اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت (مقدمه، تنه، نتیجه گیری) را در خود دارد و نشان دهنده انسجام روایی اثر و چفت و بست کلام است.
🔸به لحاظ نقد زیبایی شناسی. اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات خوب عمل کرده
مثل بیت 3 __ بیت 4
تصاویر در اثر عینی و انتزاعی هستند و.سبب ملموس بودن و همچنین درک روایت اثر می شود.
مثل بیت 4
نکته حائز اهمیت عدم فصاحت اثر است که از زیبایی اثر می کاهد.
به لحاظ composition اثر ارائه شده شروع خوبی ندارد
و پایان بندی در مقایسه با شروع بهتر اتفاق افتاد.
🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته
🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است و هیچ خلاقیتی در روایت و در زیبایی شناسی اثر دیده نمی شود.
در پایان از شاعر محترم تشکر میکنم
با تشکر
مریم راد"واژه
#واژه
@ashensyeeshgh
نقد شماره ۲۵
تو را قسم به نگاهت ، ز قلب من نگذر
میان غصه و دردم ، هوای تو در سر
خدا کند که بیایی به چشم دل یک دم
مران مرا ز خودت ، هان ! دلم مکن پرپر
نفس نفس به هوایت دلم طپش دارد
تو را قسم به خدایت ، شرر نزن یکسر
چه کهکشان وسیعی نگاه تو دارد !
تنت تمام بهشت و لبت چنان کوثر
بیا تو جلوه گری کن مقابل چشمم
از آن شراب لبانت مرا دهی ساغر؟
شدی پناه دل من ، نهایت مأمن
به خلوتی ز حریمت مرا بکش در بر
#آتشــــکده
maryam rad:
#نقد
بنام خداوند عشق و مهر
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.
🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان، جایگزینی کلمات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان (در حالت کلی) می توانست بهتر از این اتفاق بیوفتد.
اثر ارائه شده در استفاده از شبه جمله در بیت دوم مصرع دوم
به درستی و متناسب با زیبایی اتفاق نیوفتاده درواقع لزومی به استفاده آن نبوده. زیبایی اثر را به مخاطره انداخته.
ترکیب سازی ها می توانست بهتر از این باشد. ترکیب سازی هایی مثل (روح قلب من، میان غصه و دردم، شرر نزن یکسر، شراب لبانت و..... دچار عدم همسانی بافت کلمات شده اند.
به سبب همین بافت کلمات زبان اثر دچار دوگانگی شده.
🔸
بهم لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده در وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن بحر مجتث مثمن محذوف سروده شده، قافیه ها مناسب هستند به لحاظ قواعد قافیه در عروض.
بررسی ساختار روایت ، اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت (مقدمه، تنه، نتیجه گیری) را در خود دارد و نشان دهنده انسجام روایی اثر و چفت و بست کلام است.
🔸به لحاظ نقد زیبایی شناسی. اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات خوب عمل کرده
مثل بیت 3 __ بیت 4
تصاویر در اثر عینی و انتزاعی هستند و.سبب ملموس بودن و همچنین درک روایت اثر می شود.
مثل بیت 4
نکته حائز اهمیت عدم فصاحت اثر است که از زیبایی اثر می کاهد.
به لحاظ composition اثر ارائه شده شروع خوبی ندارد
و پایان بندی در مقایسه با شروع بهتر اتفاق افتاد.
🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته
🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است و هیچ خلاقیتی در روایت و در زیبایی شناسی اثر دیده نمی شود.
در پایان از شاعر محترم تشکر میکنم
با تشکر
مریم راد"واژه
#واژه
@ashensyeeshgh
- ۹۷/۱۱/۱۹