مجید فخاری
- سه شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹ ب.ظ
بیان نورے:
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#مهربانومریم_راد
#مورخ ٩٧/١١/١۶
#ساعت_شروع :2⃣2⃣
*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
ای جان من دیگر غزل هایم قوی نیست
در این بلندی شبم یک مثنوی نیست
حالی ندارم تا بگویم از غم دل
آن شورها وقتی که تنها می شوی نیست
دستم سپید و اندکی مویم سپید است
موسی شدم اما عصایم موسوی نیست
آه ای قدیمی بس نمی آید سرشکم
دیگر مرا احساس وقتی می روی نیست
در جمع مشغولم ولی دل در سکوت است
بیچاره روحم ؛ گرچه جسمم منزوی نیست
شکل کلامی که در آن بنیاد سست است
زیبا نماید لیک حسش معنوی نیست
با دل بگو دیگر زبان بسته بماند
وقتی که از حرف دل تو پیروی نیست
خاموش باشد؛ گاه بهتر از نفیر است
سرنا که با آثار شوق ثانوی نیست
شطرنج بازی مان اگر گاهی بهم ریخت
نوشیدن و بزم طرب از خسروی نیست
طوطی صفت بنشسته فخاری چه بی مزد
مزد کلامش یک ثواب اخروی نیست
#مجید_فخاری
maryam rad:
#نقد
بنام خداوند مهر
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.
🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان، جایگزینی کلمات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان (در حالت کلی) می توانست بهتر از این اتفاق بیوفتد.
انتخاب کلمات متناسب با مضمون اثر همچنین در جهت تکامل روایت می باشد.
ترکیب سازی هایی مثل بزم طرب، ثواب اخروی شوق ثانوی و... نشان دهنده زبان و ذهنیت کلاسیک شاعر است. این قبیل ترکیب سازی هایی متشکل از چند کلمه به طور مثال بزم و طرب که در زبان امروز مصطلح نیستند سبب می شود که تمایل زبان به سمت زبان کهن و سنتی باشد. بنابراین این قبیل ترکیب سازی ها زبان اثر را دچار دوگانگی می سازد.دوگانگی زبان می تواند از زیبایی زبان بکاهد.
🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده در وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن سروده شده قافیه و ردیف را دارد.
🔸به لحاظ بررسی روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت (مقدمه، تنه، نتیجه گیری) را در خود دارد. نشانه دهنده توجه شاعر به ساختار روایت و جنبه روایی اثر است.
🔸به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات موفق بوده
( دستم سپید و اندکی مویم سپید است /....) یا
( در جمع مشغولم ولی در دل سکوت است /.....)
تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و.سبب ملموس بودن و درک مخاطب می شود.
(شطرنج بازی مان اگر گاهی به هم ریخت /....) یا
( حالی ندارم تا بگویم از غم دل /.....)
🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده ( جان من دیگر غزل هایم قوی نیست /...)
شروع خوبی به لحاظ مقدمه روایت و همچنین آماده سازی ذهن مخاطب برای ادامه روایت است. بنابراین اثر شروع خوبی دارد.
به لحاظ پایان بندی (طوطی صفت بنشسته فخاری چه بی مزد./.....)
توانسته پایان بندی خوبی داشته باشد. شاعر از تخلص خود به خوبی بهره گرفته و زنگ پایان اثر به صدا درآمده.
به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از موسیقی درونی بهره خوبی گرفته البته با توجه به وزن از موسیقی بیرونی نیز استفاده کرده . از موسیقی کناری نیز بی بهره نیست. و به سبب معنا و.مضمون سازی از موسیقی معنوی هم بهره خوبی گرفته.
🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده به یک بوطیقا شباهت دارد، درواقع شاعر با بیان احساسات درونی خود نسبت به مسائل پیرامون، به بیان اهداف خود پرداخته.
در پایان از شاعر محترم تشکر میکنم و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
مریم راد"واژه "
#واژه
@ashenayeeshgh
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#مهربانومریم_راد
#مورخ ٩٧/١١/١۶
#ساعت_شروع :2⃣2⃣
*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
ای جان من دیگر غزل هایم قوی نیست
در این بلندی شبم یک مثنوی نیست
حالی ندارم تا بگویم از غم دل
آن شورها وقتی که تنها می شوی نیست
دستم سپید و اندکی مویم سپید است
موسی شدم اما عصایم موسوی نیست
آه ای قدیمی بس نمی آید سرشکم
دیگر مرا احساس وقتی می روی نیست
در جمع مشغولم ولی دل در سکوت است
بیچاره روحم ؛ گرچه جسمم منزوی نیست
شکل کلامی که در آن بنیاد سست است
زیبا نماید لیک حسش معنوی نیست
با دل بگو دیگر زبان بسته بماند
وقتی که از حرف دل تو پیروی نیست
خاموش باشد؛ گاه بهتر از نفیر است
سرنا که با آثار شوق ثانوی نیست
شطرنج بازی مان اگر گاهی بهم ریخت
نوشیدن و بزم طرب از خسروی نیست
طوطی صفت بنشسته فخاری چه بی مزد
مزد کلامش یک ثواب اخروی نیست
#مجید_فخاری
maryam rad:
#نقد
بنام خداوند مهر
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.
🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان، جایگزینی کلمات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان (در حالت کلی) می توانست بهتر از این اتفاق بیوفتد.
انتخاب کلمات متناسب با مضمون اثر همچنین در جهت تکامل روایت می باشد.
ترکیب سازی هایی مثل بزم طرب، ثواب اخروی شوق ثانوی و... نشان دهنده زبان و ذهنیت کلاسیک شاعر است. این قبیل ترکیب سازی هایی متشکل از چند کلمه به طور مثال بزم و طرب که در زبان امروز مصطلح نیستند سبب می شود که تمایل زبان به سمت زبان کهن و سنتی باشد. بنابراین این قبیل ترکیب سازی ها زبان اثر را دچار دوگانگی می سازد.دوگانگی زبان می تواند از زیبایی زبان بکاهد.
🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده در وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن سروده شده قافیه و ردیف را دارد.
🔸به لحاظ بررسی روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت (مقدمه، تنه، نتیجه گیری) را در خود دارد. نشانه دهنده توجه شاعر به ساختار روایت و جنبه روایی اثر است.
🔸به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات موفق بوده
( دستم سپید و اندکی مویم سپید است /....) یا
( در جمع مشغولم ولی در دل سکوت است /.....)
تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و.سبب ملموس بودن و درک مخاطب می شود.
(شطرنج بازی مان اگر گاهی به هم ریخت /....) یا
( حالی ندارم تا بگویم از غم دل /.....)
🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده ( جان من دیگر غزل هایم قوی نیست /...)
شروع خوبی به لحاظ مقدمه روایت و همچنین آماده سازی ذهن مخاطب برای ادامه روایت است. بنابراین اثر شروع خوبی دارد.
به لحاظ پایان بندی (طوطی صفت بنشسته فخاری چه بی مزد./.....)
توانسته پایان بندی خوبی داشته باشد. شاعر از تخلص خود به خوبی بهره گرفته و زنگ پایان اثر به صدا درآمده.
به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از موسیقی درونی بهره خوبی گرفته البته با توجه به وزن از موسیقی بیرونی نیز استفاده کرده . از موسیقی کناری نیز بی بهره نیست. و به سبب معنا و.مضمون سازی از موسیقی معنوی هم بهره خوبی گرفته.
🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده به یک بوطیقا شباهت دارد، درواقع شاعر با بیان احساسات درونی خود نسبت به مسائل پیرامون، به بیان اهداف خود پرداخته.
در پایان از شاعر محترم تشکر میکنم و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
مریم راد"واژه "
#واژه
@ashenayeeshgh
- ۹۷/۱۱/۱۶