نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

مسعود کیایی

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#بانو_مریم_راد 
#مورخ:۱۴۰۰/۶/۲۲دوشنبه
#ساعت_شروع:(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
تو با آن ساعت خوابیده در مچ دیر خواهی کرد
مرا هم با قرار باطل خود پیر خواهی کرد
برای لغو یک امروز دیگر نقشه‌ات عالی است
مرا در چارراه تازه‌ای تصویر خواهی کرد
برای تو دلم تنگ است این هم جمله‌ای زیبا است
تو حتی یک طلوع تازه را دلگیر خواهی کرد
فرستادم برایت نامه‌ای را خالی از لکنت
اگر خواندیش چندین بار در آن گیر خواهی کرد
اگر این قدر در این دوستت دارم تو مشکوکی
چرا نام مرا بر سینه‌ات زنجیر خواهی کرد
ولی فردا کمی دیگر میان خواب می‌مانم
برای آنکه می‌دانم تو هم تأخیر خواهی کرد
#مسعود_کیانی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🍀به نام خداوند مهر و مهربانی . 
🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود و بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم  . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب /چیدمان /جایگزینی لغات/ استفاده از قواعد قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان خوب عمل کرده . 
 استفاده از کلمات مطابق و انتظاری که از شعر داریم. 
 ترکیب سازی ها اگرچه در آنها کشف شهود  تازه ای اتفاق نیوفتاده به لحاظ  دستوری عمدتا  ترکیبات;  ترکیبات  اضافی هستند . 
 زبان تقریباً یک دست می باشد. 
 ارتباط افقی و عمودی کلمات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است بنابراین انسجام روایی در این اثر برقرار است . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن بحر هزج مثمن سالم  ردیف فعلی مستقبل یا آینده است و قافیه ها مناسب هستند و به لحاظ . 
اما ردیف در برخی ابیات با تمام عناصر جمله تناسب زمانی ندارد . 
🔻بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده در درون خود مقدمه;  تنه و نتیجه گیری را دارا می باشد و نشان دهنده ساختار ذهنی منظم شاعر است . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات اغراق و آرایه‌های ادبی( در حالت کلی)  خوب عمل کرده و به زیبایی اثر افزوده است.  اگرچه زبان شعر زبان ساده است اما زیبایی خاص خودش را دارد . 
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی . 
به درک روایی اثر کمک کرده . 
🔻به لحاظ بررسی composition  اثر ارائه شده در شروع خود می‌تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند و این شروع به گونه‌ای نیست که مخاطب بتواند همه این روایت را از ابتدای ان  حدس بزند و در پایان‌بندی هم شاعر توانسته با زیرکی زنگ پایان اثر را به صدا در بیاورد و مخاطب متوجه پایان اثر بکند . 
🔻به لحاظ بررسی موسیقی اثر ارائه شده یک موسیقی تقریباً سیالی دارد . روان بودن اثر به خوانش ان کمک می کند . 
🔻به لحاظ  بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده  
یک حکایت عاشقانه است . در واقع شاعر تجربه شخصی خود را جهت رسیدن به اهداف خود بیان کرده و این اثر بازتابی از یک زندگی شخصی است 
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

مسعود محبتی ۲

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#بانو_مریم_راد 
#مورخ:۱۴۰۰/۶/۱۵دوشنبه
#ساعت_شروع:(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
لشکری پشت سرت مُرد، نمی‌دانی که!
شیوَنی در دل یک کُرد... نمی‌دانی که!
باز هنجار کم آورد در اندیشه‌ی عشق
سنگ را آینه آزُرد، نمی‌دانی که!
دل که از عشق تو چندی‌ست حکومت می‌کرد
بی تو هر ثانیه خون خورد، نمی‌دانی که!
آنچه از مسجد و از گریه بدست آوردم
رفتنت زد همه را بُرد، نمی‌دانی که!
گوش شیطان که برای همه کر بود این بار
از بد حادثه پِی برد، نمی‌دانی که!
#سید_مسعود_محبتی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به نام خداوند مهر و مهربانی . 
🍀از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ، چیدمان ، جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان،  خصوصاً ترکیب سازی و در حالت کلی زبان کاربرد زبان تقریباً خوب عمل کرده . 
🔻در این اثر ; کلمات در خدمت روایت هستند و ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است برابراین  درک روایی و  انسجام روایی برقرار است . 
ترکیب سازی خاصی که نشان دهنده کشف و شهود تازه‌ای باشد دیده نمی شود اما معتقدم بیت دوم اثر می‌تواند شاه‌بیت این اثر باشد . 
🔻قواعد و قوانین دستور زبان در این اثر مطابق با انتظار و معیاری است که از یک شعر در نظر داریم بنابراین کاملا مورد تایید است و شاعر اشراف کامل به کاربرد زبان دارد . 
🔻زبان در این اثر تقریباً یک دست است اما در بیت اول مصراع دوم آن طور که باید گویا نیست و نشان دهنده آن است که شاعر در استفاده از کلمات قدری خساست به خرج داده بنابراین اگرچه در فرمت کلی روایت ; مخاطب،  منظور این شاعر را درک می کند اما این مسئله نشان دهنده ضعف در دایره لغات شاعر نیست بلکه نشان دهنده ضعف و در محدودیت‌هایی است که وزن به  شعر شاعر اعمال می‌کند . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است در وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن   در بحر رمل مثمن مخبون 
 قافیه ها مناسب هستند در ردیف "نمی دانی که"  این اثر سروده شده . 
🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت این اثر سه خصیصه مهم روایت را در خود جای داده و دارا می باشد اما نکته حائز اهمیت در این روایت دیدگاه و نگاه شاعر به ساخت این روایت است که در بخش محتوای اثر توضیح خواهم داد . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از اغراق/ تشبیه/  تضاد/  استعاره و در حالت کلی آرایه های ادبی جهت ساخت لایه های زبانی به خوبی کمک گرفته و به زیبایی اثر افزوده است . 
در این اثر ; ابیات تاحدودی مستقل عمل می‌کنند اما انسجام روایی و درک روایی  را به مخاطره نیانداختند . 
تصاویر در این اثر عینی و انتزاعی هستند و به درک روایت اثر کمک کردند . 
🔻به لحاظ بررسی و نقد composition  اثر ارائه شده در شروع خود می توانست موفق‌تر عمل کند . در این شروع;  شاعر ترجیح داده که حالتی معماگونه را در ذهن مخاطب ایجاد کند . 
در پایان بندی اگرچه شاعر می توانست زنگ پایان اثر را محکم‌تر به صدا در بیاورد . شاید هدف شاعر این بود که در ذهن مخاطب ایجاد تاویل  کند اما چندان در این حرکت موفق نبوده .
 و می توانست پایان بندی بهتری را برای این اثر رقم بزند . 
🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده به لحاظ موسیقی تقریبا سیال و روان است و  از سکوت های موسیقیایی کوتاه و  نامساعد دوری کرده . 
در واقع موسیقی بیرونی اثر  تحت تاثیر وزن قرار گرفته و کاملا مساعد است . 
🔻به لحاظ  بررسی و نقد محتوایی ; شاعر  با تکیه بر کلماتی که جنبه تاکیدی دارند سعی در تاثیرگذاری روایت خود و ایجاد قضاوت در ذهن مخاطب دارد . بنابراین شاعر هرلحظه مخاطب را به قضاوت وادار می کند تا زمینه را برای قضاوت  بعدی  آماده  کند . 
🔻در حالت کلی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه است و شاعر به وضوح از تجربیات درونی خود برای ساخت یک روایت بهره گرفته . 
در پایان برای  این شاعر خوب آرزوی سلامتی و موفقیت دارم . 
با تشکر 
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

وحید رضا اکبر نژاد

‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۶/۱۰چهارشنبه
#ساعت_شروع:(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
تصویرِ شکسته بر خاک 
بویِ نمناکِ کوچه بود وقتِ هبوطِ ابر
سایه‌ها 
این سایه‌های مهاجر 
که دل به هیچ‌کس 
به هیچ‌چیز نمی‌بندند
حسرت‌های ابدی‌اند
سایه‌ها این سایه‌های بیگانه‌ی بی‌اندازه
حیرتِ محضِ پر سکوت‌اند
کاش کوچه را آن زمان
که معنیِ کوچِ موقّت خورشید و ماه را
نمی‌دانستم 
رها کرده بودم 
کاش آغوشِ مادر را 
پیش از نشخوارِ حیات و تعبیر خواب‌های قابله
ترک کرده بودم 
سایه‌ها 
این روانی‌های بی‌دردسر
عجیب‌اند و غریب 
و فکر کردن به خط‌های سایه‌دارِ پیشانی
ترکِ مکرّرِ اتاق است و حیات
ای‌کاش پیش از وقوعِ حادثه 
پیش از غرورِ قابله ترکِ ماجرا کرده بودم .
#وحیدرضا_اکبرنژاد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به نام خداوند مهربانی 
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش را نقد و بررسی می کنم . 
به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان،  جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و کاربرد زبان (در حالت  کلی)  می‌توانست موافق تر و بهتر عمل کند . 
بارزترین نکته در این بخش ; استفاده از دال و مدلول هایی است که چندان در خدمت روایت اثر نیستند و سبب ساخت روایتی بیش از حد انتزاعی شده اند   که درک روایی  را برای مخاطب دشوار ساختند . 
از طرف دیگر وجود گزاره‌هایی که بی هدف رها شده و هیچ ارتباطی با گزاره های بعدی ندارند;  نشان دهنده آن است که صاحب اثر از دال و مدلول ها;  جهت ساخت منطق روایی استفاده نکرده.  این مسئله سبب شده انسجام روایی تا حدودی به مخاطره بیوفتد و همانطور که عرض کردم مخاطب را در درک روایی اثر دچار سردرد می کند  . 
استفاده از ترکیب سازی هایی که شاعرانه نیستند.  وجود صفاتی که نه تنها به زیبایی اثر کمکی نکردن،  بلکه سبب شدند  قدری از ارزش ادبی اثر کاسته شود مثل" سایه های بیگانه بی اندازه " . این ترکیب کمکی به درک روایی و معنای روایت اثر که نمی کند که هیچ ;  سبب ساخت ترکیب حشو  شده است . استفاده از صفاتی مثل اندازه برای سایه مناسب نیست . 
زبان در این اثر تقریباً یک دست  است اما شاعر بهتر بود که در بافت زبانی خود دقت بیشتری را به کار گیرد . 
به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده;  ساختار  را که در خود ارائه کرده  ساختار شعر سپید است در واقع شاعر برای رسیدن به اهداف خود زبان از زبان هنجاری استفاده کرده که حذف عناصر جمله در آن متناسب با ساخت شعر سپید اتفاق افتاده . یعنی ایجاد فاصله در عناصر جمله جهت رسیدن به بافت  ساختاری و موسیقایی مناسب با شعر سپید . 
از طرف  دیگر ایجاد موسیقی که متناسب با این ساختار زبانی در این اثر اتفاق افتاده گویای شعر سپید است  
به لحاظ  بررسی و زیبایی شناسی معتقدم که اولین تعریف یک شعر ساخت زیبایی است این زیبایی در گروی آرایه های ادبی و همچنین به کارگیری و ساخت لایه های زبانی اتفاق می‌افتد این اثر چندان از لایه های زبانی کمک نگرفته و بیشتر به سطح زبان معطوف شده و کاربرد لایه های پنهانی زبان در سطح معنا و ایجاد معنای ثانوی در زبان اتفاق افتاده و به دور از کاربرد آرایه های زبانی  جهت خلق زیبایی . 
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند اما کمک چندانی به درک و دریافت روایت اثر  نکردند . 
بخش از این عدم دریافت مربوط به انتخاب واژگان می شود که در بالا توضیح دادم . 
به لحاظ بررسی و نقد composition  اثر ارائه شده می توانست  شروع و پایان بندی بهتری را به خود اختصاص بدهد . بخشی از این عدم نارضایتی در این اثر مربوط می‌شود به گزاره هایی که آن ارتباط عمودی محکم را با یکدیگر برقرار نکردند و علاوه بر ایجاد عدم انسجام روایی;  زیبایی اثر را  هم تحت تاثیر قرار داده اند . 
 
به لحاظ بررسی و نقد محتوایی به نظر می رسد که شاعر در صدد است تصویری پر از ابهام از یک مرگ را در ذهن مخاطب توصیف کند اما این تصاویر آن قدر ابهام آمیز و انتزاعی هستند که در هاله ای  از تناقضات و فضای خاکستری پر ابهام یک ذهن پر از سوال بدون پاسخگویی  پنهان شده . 
موجب سردرگمی مخاطب شده است . 
در پایان برای شاعر آرزوی موفقیت و سلامتی دارم. 
 با تشکر . 
#مریم_راد
#واژه
🆔@naghde_shearbaran
@ashenayeeshgh