وحید رضا اکبر نژاد
- پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۰۵:۲۴ ق.ظ
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه:
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۶/۱۰چهارشنبه
#ساعت_شروع:(۲۲)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
تصویرِ شکسته بر خاک
بویِ نمناکِ کوچه بود وقتِ هبوطِ ابر
سایهها
این سایههای مهاجر
که دل به هیچکس
به هیچچیز نمیبندند
حسرتهای ابدیاند
سایهها این سایههای بیگانهی بیاندازه
حیرتِ محضِ پر سکوتاند
کاش کوچه را آن زمان
که معنیِ کوچِ موقّت خورشید و ماه را
نمیدانستم
رها کرده بودم
کاش آغوشِ مادر را
پیش از نشخوارِ حیات و تعبیر خوابهای قابله
ترک کرده بودم
سایهها
این روانیهای بیدردسر
عجیباند و غریب
و فکر کردن به خطهای سایهدارِ پیشانی
ترکِ مکرّرِ اتاق است و حیات
ایکاش پیش از وقوعِ حادثه
پیش از غرورِ قابله ترکِ ماجرا کرده بودم .
#وحیدرضا_اکبرنژاد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
به نام خداوند مهربانی
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش را نقد و بررسی می کنم .
به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان، جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و کاربرد زبان (در حالت کلی) میتوانست موافق تر و بهتر عمل کند .
بارزترین نکته در این بخش ; استفاده از دال و مدلول هایی است که چندان در خدمت روایت اثر نیستند و سبب ساخت روایتی بیش از حد انتزاعی شده اند که درک روایی را برای مخاطب دشوار ساختند .
از طرف دیگر وجود گزارههایی که بی هدف رها شده و هیچ ارتباطی با گزاره های بعدی ندارند; نشان دهنده آن است که صاحب اثر از دال و مدلول ها; جهت ساخت منطق روایی استفاده نکرده. این مسئله سبب شده انسجام روایی تا حدودی به مخاطره بیوفتد و همانطور که عرض کردم مخاطب را در درک روایی اثر دچار سردرد می کند .
استفاده از ترکیب سازی هایی که شاعرانه نیستند. وجود صفاتی که نه تنها به زیبایی اثر کمکی نکردن، بلکه سبب شدند قدری از ارزش ادبی اثر کاسته شود مثل" سایه های بیگانه بی اندازه " . این ترکیب کمکی به درک روایی و معنای روایت اثر که نمی کند که هیچ ; سبب ساخت ترکیب حشو شده است . استفاده از صفاتی مثل اندازه برای سایه مناسب نیست .
زبان در این اثر تقریباً یک دست است اما شاعر بهتر بود که در بافت زبانی خود دقت بیشتری را به کار گیرد .
به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده; ساختار را که در خود ارائه کرده ساختار شعر سپید است در واقع شاعر برای رسیدن به اهداف خود زبان از زبان هنجاری استفاده کرده که حذف عناصر جمله در آن متناسب با ساخت شعر سپید اتفاق افتاده . یعنی ایجاد فاصله در عناصر جمله جهت رسیدن به بافت ساختاری و موسیقایی مناسب با شعر سپید .
از طرف دیگر ایجاد موسیقی که متناسب با این ساختار زبانی در این اثر اتفاق افتاده گویای شعر سپید است
به لحاظ بررسی و زیبایی شناسی معتقدم که اولین تعریف یک شعر ساخت زیبایی است این زیبایی در گروی آرایه های ادبی و همچنین به کارگیری و ساخت لایه های زبانی اتفاق میافتد این اثر چندان از لایه های زبانی کمک نگرفته و بیشتر به سطح زبان معطوف شده و کاربرد لایه های پنهانی زبان در سطح معنا و ایجاد معنای ثانوی در زبان اتفاق افتاده و به دور از کاربرد آرایه های زبانی جهت خلق زیبایی .
تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند اما کمک چندانی به درک و دریافت روایت اثر نکردند .
بخش از این عدم دریافت مربوط به انتخاب واژگان می شود که در بالا توضیح دادم .
به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده می توانست شروع و پایان بندی بهتری را به خود اختصاص بدهد . بخشی از این عدم نارضایتی در این اثر مربوط میشود به گزاره هایی که آن ارتباط عمودی محکم را با یکدیگر برقرار نکردند و علاوه بر ایجاد عدم انسجام روایی; زیبایی اثر را هم تحت تاثیر قرار داده اند .
به لحاظ بررسی و نقد محتوایی به نظر می رسد که شاعر در صدد است تصویری پر از ابهام از یک مرگ را در ذهن مخاطب توصیف کند اما این تصاویر آن قدر ابهام آمیز و انتزاعی هستند که در هاله ای از تناقضات و فضای خاکستری پر ابهام یک ذهن پر از سوال بدون پاسخگویی پنهان شده .
موجب سردرگمی مخاطب شده است .
در پایان برای شاعر آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.
با تشکر .
#مریم_راد
#واژه
🆔@naghde_shearbaran
@ashenayeeshgh
- ۰۰/۰۶/۲۵