نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

بانو پروانه

#نقد_شعر
💜ⓜⓐⓡⓨ:
درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انـجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۷/۱۱/۳۰سه شنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣
*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣

‍ ‍ ‍ ‍
‍ امشب دوباره یاد تو و گریه های من
هرگز نبوده آن چه تو کردی سزای من

هر لحظه با نگاه تو پیوند می خورَد
این قلب رنج دیده ی درد آشنای من

باید ببینمت که بپرسم دلیل چیست
کاینسان بریده ای ز دل ِ با وفای من

ای آنکه همچو جان منی دوست دارمت
ای مهربان تر از همه عالم برای من..!

دل کندن از دلم که مرام ِ وفا نبود!
دارم امید بگذری از هر خطای من..

#پروانه
maryam rad:
بنام خداوند مهر و مهربانی
▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
🔸به لحاظ نقد لغوی، اثر ارائه شده در استفاده از کلمات، چیدمان و جایگزینی آنها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی، کاربرد لغات (در حالت کلی) می توانست بهتر و موفق تر عمل کند.
بافت کلمات با استفاده از،انتخاب، جایگزینی وجود چیدمان کلمات حاصل می شود. وجود کلمه ای مثل ( کاینسان) اگرچه به ضرورت وزن و عدم گستردگی دایره لغات شاعر اتفاق افتاده اما سبب دوگانگی در بافت کلمات شده است. نه تنها زیبایی را به مخاطره می اندازد بلکه کمکی به بعد محتوایی اثر نیز نمی کند.
ترکیب سازی ها نیز چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده. با اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی ست. قاعدتا از آثار توصیفی انظار ترکیب سازی های بهتر و قوی تری داریم که متاسفانه حاصل نشده.

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل عام است بر وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن در بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف.
از ردیف منفصل اول شخص مفرد استفاده کرده. معتقدم در پرداختن قوافی باید دقت بیشتری به خرج می داد.
🔸به لحاظ ساختار روایت اثر ارائه شده خوب ساخته و پرداخته شده، سه خصیصه مهم روایت که شامل مقدمه، تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می باشد. و نشان دهنده سلامت روایی اثر است.

🔸به لحاظ نقد زیبایی شناسی با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک اثر توصیفی ست، انتظار داریم که خلاقیت را در توصیف ها ببینیم. اما متاسفانه این اثر خالی از توصیفات خلاقانه است.
شاعر در استفاده از تشبیهات تقریبا خوب عمل کرده
(هر لحظه با نگاه تو پیوند می خورد
این قلب رنج دیده ی درد آشنای من)
تصاویر در اثر ارائه شده تماماً انتزاعی ست. انتزاعی بودن تصاویر تا این اندازه نشان دهنده ی کلی نگری محتوایی اثر است.
( هر لحظه با نگاه تو پیوند می خورد
این قلب رنج دیده ی درد آشنای من)

🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است اما در محتوای اثر هم هیچ خلاقیتی دیده نمیشود. از طرف دیگر شاعر در نتیجه گیری روایت اثر سعی کرده که رسالت خود را به جای آورد و در این مورد موفق بوده.

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.
با تشکر
مریم راد"واژه
#واژه
@ashenayeeshgh
  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی