نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

حمید حسینی

درود همراهان گرامی

#نقد_شعر 

#انجمن_ادبی_شعر_باران 

#مدیریت_برنامه :

#بانو_مریم_راد 

#مورخ:۹۷/۱۱/9سه شنبه

#ساعت_شروع ؛2⃣2⃣


*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣



به روح مرده ی شعرم دوباره جان می داد

کسی که عشق خودش را به من نشان می داد


غزل اجاق خودش را دوباره برپا کرد

نسیم شعله ی ابیات را تکان می داد


ستاره هم به هوای غزل پریشان بود

و ماه، عشق خودش را به آسمان می داد


دوباره برکه ی خالی پر از تبسم شد

و آب بازی ماهی به ماه جان می داد


نگاه دختر شعرم دوباره تیر کشید

غزل به چله ی ابروی او کمان می داد


و شانه های من از عشق او نمی لرزید

دو چشم در پی قلبم، اگر امان می داد


دوباره پنجره ها را به عشق وا کردم 

هنوز، عشق خودش را به من نشان می داد


#حمید_حسینی

ــــــــــــــــــــــــــــــ

#نقد 

بنام خداوند عشق 


▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده، گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات. جایگزینی، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان در (حالت کلی) خوب عمل کرده.  استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان با توجه به ردیف فعلی و شیوه موسیقایی اثر با توجه به چیدمان کلمات بر مبنای زبان هنجار اتفاق افتاده.  

زبان در این اثر یکدستی لازم را در خود دارد و نشان دهنده آشنایی شاعر با زبان روز است.  

ترکیب سازی هایی مثل ( روح مرده ی شعر، نسیم شعله ی ابیات.  هوای غزل.  برکه خاکی پر از تبسم، نگاه دختر شعرم و.....)  

در این اثر انتخاب لغات بر مبنای اهداف شاعر مبتی بر وزن قافیه و ردیف اتفاق افتاده.  

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است (عزل عاشقانه)  بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن بحر  مجتث  مثمن محذوف سروده شده 

از ردیف فعلی کمک گرفته. قافیه ها تقریباً مناسب هستند اگرچه معتقدم شاعر می توانست انتخاب های بهتری در قافیه  هم داشته باشد.  


🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده از سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه، تنه، نتیجه گیری)  دو مورد را در خود جای داده.  آن دو مورد سبب خلل  در ساختار روایت شده.  شاعر در این اثر بعد یک مقدمه بلند به نتیجه گیری رسیده یعنی در ساخت تنه روایت موفق نبوده.

  این مسئله سبب شده که هر بیت در این ساختار روایی مستقل عمل کند.  درواقع شاعر در این اثر به بازی با کلمات و ایجاد موسیقی به ساخت شعر اقدام کرده.  روایت اثر آنطور که باید خوب  ساخته و پرداخته نشده.  


🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده  از تشبیهات به خوبی بهره گرفته و علاوه بر محتوا به زیبایی اثر کمک کرده.  مثل ابیات 2_5_6 

( غزل اجاق خودش را دوباره بر پا کرد

نسیم شعله ابیات را تکان می داد

یا 

نگاه دختر شعرم دوباره تیر کشید 

غزل به چله ابروی  او کمان می داد 

و شانه های من از عشق او.نمی لرزید 

دو چشم در پی قلبم اگر امان می داد)  


تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و.سبب ملموس بودن هر بیت شده است.  

(ستاره هم به هوای غزل پریشان بود 

و ماه عشق خودش را به آسمان می داد 

دوباره برکه ی خالی پر از تبسم شد 

و آب  بازی ماهی به ماه جان می داد) 

نکته حائز اهمیت عدم ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی است و نشان دهند ی آن است که ابیات مستقل عمل می کنند.  این مسئله سبب  عدم انسجام ابیات تا حدودی به جفت و بست کلام و انسجام روایی اثر آسیب می رساند.  


🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده در بیت اول (به روح مرده ی شعرم دوباره جان می داد 

کسی که عشق خودش را به من نشان می داد)  اگر فقط،این بیت را به عنوان مقدمه در نظر بگیریم می تواند جوابگوی نیاز مخاطب باشد اما با بررسی ابیات بعدی اثر کاملا نمایان است که هر بیت به تنهایی می تواند در جایگاه مقدمه قرار بگیرد و این مسئله ناشی از ضعف در ساختار روایی اثر است.  

در پایان بندی نیز ( دوباره پنجره را به عشق وا کردم 

هنوز عشق خودش را به من نشان می داد)  شاعر سعی کرده اثر را به خطر پایان نزدیک کند اما می توانست موفق تر باشد.  


🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده در  ابیات دچار سکوت موسیقایی شده یعنی اثر به لحاظ بررسی وزن در صحت و سلامت  است اما به لحاظ بررسی موسیقایی دارای سکوت است  دو سکوت خفیف که در پی هم آمده.  و همین مسئله قدری سبب ناخوشایندی موسیقایی در برخی ابیات این اثر است.  مثل بیت 4 

در مصرع دوم.  

دوباره برکه خالی پر از تبسم شد

و آب بازی ماهی به ماه جان می داد) 


🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده، هیچ خلاقیتی در روایت و در زیبایی اثر دیده نمی شود.  

یک غزل عاشقانه است. 

 

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.  

مریم راد "واژه " 

#واژه 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی