نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

جناب مهدی رجایی فرد

maryam rad:

درودهمراهان گرامی

#نقد_شعر 

#انجمن_ادبی_شعر_باران 

#مدیریت_برنامه ؛

#بانو_مریم_راد

#مورخ:۹۷/۱۱/۲سه شنبه

#ساعت_شروع :2⃣2⃣


*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣


....و

رویای پروانه شدن 

دلفریب و زیبا بود و

رایگان


بی وقفه پیله تنیدیم 


گفتند پروانه بی آسمان ؟؟


تنیدیم و گستره ی آبی

به ابریشم مرارت خریدیم 

ابریشمت بیشتر

آسمانت وسیعتر 


تنیدیم و تنیدیم و تنیدیم تا

دست از تنیدن ماند و

 پا از خاستن 

نه قدرت پروازی 

نه پر و پروانه و اعجازی


چشم حسرت بر آسمان بود‌ و

 بدن خسته ...

بر زمین نبود¡


زمین را خریده بودند 

فروشندگان آسمان ii


#مهدی رجایی فرد 

maryam rad:

بنام خداوند مهر 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  

🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان و جایگزینی لغات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی، کاربرد زبان ( در حالت کلی)  موفق بوده.  

زبان این اثر،با توجه به اینکه گرایش دارد به زبان ارکاییک اما یکدسته را در خود حفظ کرده.  

بافت کلمات و بافت اندیشگانی. اثر که در گرو زبان آن است سبب زیبایی اثر شده اما نشان دهنده ی ذهنیت کلاسیک شاعر است.  

این مسئله را از بافت ترکیباتی مثل ( چشم حسرت بر آسمان بود.  یا 

به ابریشم مرارت خریدیم و.....)  

نا گفته نماند که قالب شعر سپید با توجه به تعریفی که در خود جای داده، انتظار نوگرایی را به لحاظ تفکر در ذهن مخاطب تداعی می کند، که این اثر نتوانسته تداعی نو گرایی شود.  این مسئله در گرو  بافت اندیشگانی اثر است.  


🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به فاصله موجود در حلقه های زنجیره ی روایی گویای یک اثر سپید خوب است.  

به لحاظ ساختار روایی این اثر توانسته سه خصیصه مهم روایت شامل مقدمه، تنه ونتیجه گیری را در خود جای دهد.  


به لحاظ زیبایی شناسی

اثر ارائه شده در استفاده از،تشبیهات و....  ( صناعات ادبی)  موفق بوده.  

( تنیدیم و تنیدیم و تنیدیم تا 

دست از،تنیدن ماند 

و پا از خاستن 

نه قدرت پروازی 

نه پر و پروانه و اعجازی)  


استفاده از صناعات ادبی که در گرو زبان اتفاق افتاده سبب شده که اثر فصاحت لازم را در خود داشته باشد.  


تصاویر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و عامل زیبایی اثر.  

( بی وقفه پیله تنیدیم 

گفتند پروانه بی آسمان و..  )  


به لحاظ composition اثر ارائه شروع خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند.  

( رویایی پروانه شدن 

دلفریب و زیبا بود 

و رایگان)  

در پایان بندی شاعر توانسته هدف خود را بیان کند، درواقع رسالت خود را به جا آورده.  


موسیقی اثر همانطور که کاملا نمایان است یک موسیقی درونی ست اما فراز و فرود موسیقایی را در خود دارد که همین فراز و فرود عامل زیبایی اثر است.  


🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یک اومانیسم است که با استفاده یا ترکیب ناتورالیسم بیان شده و گویای زندگی اجتماعی سیاسی و مذهبی انسان امروزی ست.  

این اثر،زبان عاطفی خوبی دارد و شاعر در،پیشبرد اهداف خود و بیان رسالت شاعری کاملاً موفق بوده.  

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم و برای،ایشان آرزوی موفقیت دارد.  

با تشکر 

مریم راد "واژه "

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی