نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

ابوالفتح پاشاپوری

✏️#نقد_شعر_کلاسیک 

maryam rad:

آهوی غزلهای منی زبر و زرنگ

افتاده به دام تو دگر باره پلنگ

آیینه دگر مرده چه فرقی دارد

یا سنگ به شیشه خورده یا شیشه به سنگ

دریا به کجای دل خود بگذارد

وقتی که به ساحل بکشد کار نهنگ

آبادی و ویرانی من هر دو یکیست

من شهر پر از خاطره ام پیش کلنگ

عطری که فقط قصد پریدن دارد

باید چه بگوید زغم شیشه ی تنگ

من عاشق شبهای درازم بخدا

انگار که گیسوی تو افتاده به چنگ

از صلح همین بس که دچار است به صلح

ازجنگ همین بس که دچارست به جنگ

#ابوالفتح_پاشاپوری

maryam rad:

✏️#نقد_شعر_کلاسیک 

✏️بنام خداوند مهر 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.  


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و.چیدمان کلمات، جایگزینی آنها، ترکیب سازی و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان در یک نگاه کلی موفق بوده 


🔻ترکیب سازی هایی مثل ( آهوی غزل های منی، زیرا غم شیشه تنگ،  گیسوی نو افتاده به چنگ و... .)  علاوه بر معنا به زیبایی اثر نیز کمک کرده است.  

🔻زبان در این اثر قدری دچار دوگانگی شده، البته این دوگانگی در جهت ایجاد وزن اتفاق افتاده اما چون سبب دگرگونی زبان در مقایسه با زبان امروز است.  


🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است که بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن بحر هرج مثمن اخرب مکفوف محذوف سروده شده.  

از آنجایی که ردیف در ساختار غزل اختیاری ست، این غزل از آن بهره ای ندارد، اما قافیه ها دچار تکرار هستند این تکرار به زیبایی اثر آسیب می رساند.  معتقدم شاعر باید در انتخاب قوافی دقت بیشتری را به خرج می داد.  

🔻به لحاظ بررسی روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارا می باشد، اما به لحاظ منطق روایی دچار ضعف شده و نیاز،به بازنگری و تجدید نظر دارد.  

این غزل بهتر بود که به صورت زیر برف مبنای شماره ابیات شته شود ( 1_ 6_ 2_ 3_ 5_7_4) نوشته می شد.  یعنی در این اثر ترتیب روایی دچار ضعف شده و همچنان نیاز،به تغییر دارد.  


🔸به لحاظ زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات، تضاد،  استعاره، مجاز، و... در زیبایی و زایش معنایی اثر کمک کرده است.  

( دریا به کجایی دل خود بگذارد 

وقتی که به ساحل بکشد کار نهنگ) 

( عطری که فقط،قصد پریدن دارد 

باید چه بگوید زغم شیشه ی تنگ) 

( آیینه دگر مرده چه فرقی دارد 

یا سنگ به  شیشه خورده یا شیشه به سنگ)  

🔻تصاویر ارائه شده در این اثر عینی و انتزاعی هستند که به زیبایی اثر و ایجاد معنا کمک کرده اند.  

( دریا به کجای  دل خود بگذارد

وقتی که به ساحل بکشد کار نهنگ) 

( آهوی غزل های منی زبرو  زرنگ 

افتاده به دام تو دگر،باره پلنگ)  

🔻ابیات در این اثر قدری مستقل عمل می کنند و این استقلال سبب می شود که انسجام روایی اثر دچار تزلزل شود، البته این اثر انقدر دچار کلی نگری شده که هر،بیت حرف خود را می زند و نهایتا مخاطب در شرایطی قرار می گیرد که این ترتیب روایی را درک کند.  از طرف دیگر فاصله ای که در ساخت روایت این اثر وجود دارد سبب وجود تاویل در اثر شده است که خود نکته ای مثبت است.  

🔻به لحاظ composition اثر ارائه شده ( آهوی غزل های منی زبرو زرنگ // افتاده به دام تو دگر باره پلنگ)  به لحاظ شروع یک غزل روایی و مطلع اتفاق خوبی ست. ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده می کند.  

اما به لحاظ پایان بندی این اثر ( از،صلح همین بس که دچار است  به صلح 

از جنگ همین بس که دچار است به جنگ)  نمی تواند پایان بندی خوبی باشد.  زیرا ذهن مخاطب به دنبال ادامه آن است و زنگ پایان اثر به صدا در نیامده.  

در پایان بندی شاعر می توانست بهتر عمل کند.  

🔻به لحاظ بررسی موسیقایی اثر ارائه شده از وزن و موسیقی بیرونی بهره گرفته، البته از موسیقی کناری و معنوی نیز بی بهره نیست.  

🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یک غزل روایی با موتیف عشق است که با رویکردی متفاوت به آن پرداخته شده. 


 

در پایان براى شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeehgh 

http://nadrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی