نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

علی موحد

#نقد 

جزر مد شبانه ی اقیانوس

یا لشکر مقابله با شورش...

-موی تو را مقایسه میکردم

با چند استعاره ی بی ارزش 


تا اینکه بست راه نگاهم را

دشتی پر از بنفشه پر از مریم

آن لحظه ای که شال حریرت داد

ابریشم سیاه تو را پوشش


می آمدی قدم به قدم تا من 

میریخت اشتیاق تو از چشمم

میافت هر تپش تپش تپشِ قلبم

با گام گام کفش تو افزایش


یکرنگ بود لاک تو با لبهات 

من نیز مثل آینه بودم مات 

هرچند خونِ شاهرگم میبرد

بی وقفه سمت ناخن تو یورش


چشمم، به هر طرف که سرت چرخید 

ابلیس را میان هیاهو دید

من آدم نگاه توام یا او؟...

افتاده بود در سرم این پرسش..


شب بوق بوق بوق سگی میزد

مترو رسیده بود به تهرانپارس

تو رفته بودی و غزلی قرمز 

میکرد از نگاه ترم جوشش 


#علی_فرزانه_موحد 

#انجمن_ادبے_شعر_باران

maryam rad:

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی در انتخاب و چیدمان کلمات، جایگزینی آنها، ترکیب سازی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان تا حدودی موفق عمل کرده. 

زبان یکدستی لازم را در خود دارد.  

ترکیب سازی ها متناسب با مضمون و محتوای اثر است.  

( جزر شبانه ی اقیانوس،  

ابریشم سیاه،  تپش قلبم،  و...)  

اثر ارائه شده به لحاظ نقد فنی با توجه به اینکه صرفا در بند اول قوافی مطابق با قوانین چهارپاره اجرا شده و در بند های بعدی به این صورت نیست، پس  قاعده ی قالب چارپاره نقض می شود و با توجه به اینکه در این اثر وزن مشخص و یکسانی وجود ندارد وارد به لحاظ وزنی دچار آشفتگی ست، پس اثر یک شعر آزاد است که اگر ملودی روی آن قرار بگیرد، یک ترانه خواهد بود که پتانسیل خوبی دارد.  

از طرف دیگر این شعر آزاد مضمونی تغزلی _روایی را در خود دارد. 

روایت در اثر ارائه شده تمام ویژگی های موجود در یک اثر روایی را به لحاظ مقدمه، تنه و نتیجه گیری دارا می باشد و به لحاظ روایی کاملا موفق است.  


به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه و استعاره موفق بوده. و به زیبایی اثر کمک کرده است.  

( آن لحظه که  شال حریرت داد

ابریشم سیاه تو را پوشش)  

یا ( هرچند خون شاهرگم میبرد بی وقفه به سمت ناخن تو یورش)  

یا ( جزرمدشبانه ی اقیانوس 

یا لشکر مقابله با شورش)  

کاملا مشخص است که تشبیهات و استعاره های موجود علاوه بر زیبایی شناسی سبب تصویر سازی هم در اثر شده است.  بنابراین شاعر در ایجاد تصاویر هم به اعتقاد من موفق عمل کرده.  

( تا اینکه بست راه نگاهم را 

دشتی پر از بنفشه پر از مریم)  

( می آمدم قدم به قدم تا من 

میریخت اشتیاق تو از چشمم)  

( یکرنگ بود لاک تو با لبهات 

من نیز  مثل آیینه بودم مات)  


این اثر در حالت کلی یکپارچگی لازم را به لحاظ درک روایی در خود دارد و این مسئله سبب انسجام آن خواهد بود.  

از طرف دیگر از آنجایی که اثر زبان عاطفی خوبی دارد، زیبایی و فصاحت در خود تایید کرده است.  

( چشم به هر طرف که سرت چرخید 

ابلیس را میان هیاهو دید 

من آدم نگاه تو ام یا او 

افتاده بود در سرم این پرسش)


به لحاظ composition اثر ارائه شده خوب اتفاق افتاده هم به لحاظ زیبایی و خم محتوایی و هم موسیقیایی، 

چون اثر روایت خوبی را در خود جای داده 

( جزرمدشبانه ی اقیانوس / 

یا لشکر مقابله با شورش 

موی تو را مقایسه می کردم 

با چند استعاره ی بی ارزش)  

اثر ارائه شده پایان بندی تقریباً مناسبی دارد اما به قدرت شروع آن نیست و صرفاً برای جمع بندی آورده شده.  

( شب بوق بوق بوق سگی می زد 

مترو رسیده بود به تهران پارس

توریسم رفته بودی و غزلی قرمز

میکند از نگاه ترم جوشش) 

عناصر موجود در بند آخر از آنجایی که  خیلی همخوان با عناصر دیگر این  روایت نیستند،   سبب شده قدری زیبایی اثر به مخاطره بیوفتد.  

 

به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه دچار آشفتگی وزنی ست و قوافی هم آنطور که باید رعایت نشده پس موسیقی آن در گرو زنجیره ی گفتار است یعنی موسیقی درونی ست، اما اثر ارائه موسیقی معنوی نیز بی بهره نیست.  همین مسئله سبب خوش آهنگ بودن آن شده واگر مولودی روی آن قرار. بگیرد پتانسیل لازم را برای یک ترانه خوب در خود دارد.  

بنابراین اثر به لحاظ موسیقیایی نیز موفق است.  


به لحاظ محتوایی با توجه به اینکه اثر یکپارچگی لازم را برای درک روایی در بند های موجود در خود دارد و نیز با توجه به اینکه درونمایه اثر تغزلی _روایی ست، دارایی حرکت می ب اشد و این حرکت علاوه بر اینکه در بازی های زبانی موجود در آن دیده می شود، سبب زیبایی و جذابیت محتوایی نیز شده است.  


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم 

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد 

@ashenayeeshgh

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی