نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۳۰ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

ساختار در شعر سپید

مرضیه_شهیدی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۴/۲۸دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

و گیج و مست و کماکان تلوتلو می‌ریخت
شراب از نفس شاخه های مو میریخت

خزان نبود ولی برگ مو به رقص آمد
بهار روی سرم اسکناس نو میریخت

رسیده بودی و از گندمی موهایت
به لطف فاصله ها خوشه های جو می‌ریخت

لبم و حاشیه ی امن و دنج لبهایت
سکوت از لبه ی این پیاده رو میریخت

نگاه زلزله ات قول آمدن می داد
نیامده دل این زن جلو جلو میریخت

نیامده دل این زن شبی به دریا زد
تمام ترس من اصلا کنار تو میریخت

هوای گریه ی بر شانه داشتم،وقتی
صدای هایده از موج رادیو میریخت

#مرضیه_شهیدی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


🍀به نام خداوند مهر و مهربانی☘️
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب چیدمان جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان می توانست موفق تر عمل کند .

🔻چیدمان کلمات می توانست بهتر از این باشد چرا که این چیدمان سبب ساخت روایتی بیش از اندازه انتزاعی شده و انتزاعی بودن این اثر عامل دور از ذهن بودن روایت آن شده بنابراین درک روایی را تا حدودی به مخاطره انداخته .

🔻ارتباط افقی و عمودی ابیات آن طور که باید رعایت نشده و علاوه بر استقلال ابیات انسجام روایی را نیز به مخاطره انداخته .

ترکیب سازی ها در آنها کشف و شهود تازه یافت نمی‌شود و زبان تا حدود یک دستی خود را حفظ کرده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است . بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده مقدمه را در خود جای داده و سپس به تنه پرداخته و در نتیجه گیری نتوانسته اهداف خود را به جای آورد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از آرایه های ادبی خوب عمل کرده .
در واقع در این اثر لایه های زبانی کارایی و کاربرد خود را حفظ کردند .

تصاویر در این اثر عینی و انتزاعی هستند اما کمک چندانی به درک روایی اثر نکرد .

🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی رو به خودش اختصاص داده اما در پایان بندی آن طور که باید موفق عمل نکرده .

🔻به لحاظ موسیقیایی این اثر آن طور که باید سیال و روان نیست و سکوت های موسیقی ای که عامل ایجاد سکته در اثر می‌شود باعث می‌شود که سیال بودن موسیقی اثر را به مخاطره بیاندازد .

در پایان باید عرض کنم که این اثر قابلین آن را دارد که بهتر از این باشد . شاعر توانایی خود را در ساختن شعر به اثبات رسانده و معتقدم توانایی بیشتر از این اثر را دارد .
برای شاعر محترم ارزوی موفقیت و پیروزی دارم .
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔 @naghde_shearbaran

سیدجلیل_سیدهاشمی

‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۴/۲۱دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

عشقی به جان افتاده چون رود ِخروشنده
عشقی که آوار است ، روی سقف ِ ویرانم
عشقی ، پرازاحساس شادی ، عشق جادویی
عشقی که در آن گاه ، پیدا گاه پنهان ام

چشمان ِ او ، معصوم تراز ( برّه آهو )ها
از باد ِ وحشی ، می گریزد موج گیسوها
از شال او جاریست عطر ِ ناب ِ شببو ها
عطری که باخودمی کِشد تاعمق ِطغیانم

او با غرورش ، آمد و کوه ِ بلندم شد
در یک شب ِ خرداد ، کندوی سهندم شد
لبخند ِغمگین داشت ، رویای ژکوندم شد
عاشق شدم ، می میرم ازاین عشق می دانم

چشمان ِاورنگین ترین دنیای یک خواب است
" مونالیزا " یم گونه هایش رنگ مهتاب است
او چشمه ی رویایی ِ یک دشت ِ بی آب است
از دیدن ِ زیبایی اش ، بد جور حیرانم

ای زن ! تو با دست که نقاشی شدی؟ من چی؟
این گونه مشغول ِ عسل پاشی شدی؟ من چی؟
می خواستی شعرخدا ، باشی شدی؟ من چی ؟
دور ازتو ، قربانی ترین ، در کام ِ توفانم

سنجاقک ام، درحسرت ات ، بی تاب می آیم
چون شاپرک ، باشوق ِ شهد ِ ناب می آیم
یک شب ، برای دیدن ات ، در خواب می آیم
در خلسه ی موسیقی ِ چشمی غزل خوانم

تو عاشق شعری و من عاشق ترین قویم
از شرم هر شب می کشم یک لایه بر رویم
تا هیچ وقت اصلن نفهمی من چه می گویم
هر روز شعری می کشد تا مرز ِ هذیانم

یک شعله ی شعر است از تو مانده در دفتر
هر بار خواندم سوختم تا مرز خاکستر
دیگر دروغی را که گفتی از برم ، از بر
اما بگو : شاعر ! که ازمن بشنوی : جانم

#سیدجلیل_سیدهاشمی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔴به نام خداوند مهر و مهربانی .

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود برابری نان را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان، جایگزینی لغات قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کرده .

🔻 این اثر مانند تمام اثار خالی از ضعف نیست چه در بحث زبان و انتخاب و چیدمان کلمات درچه بحث ساخت محتوا .

🔻ترکیب سازی ها در بند اول مصرع اول قدری به لحاظ معنایی دچار تزلزل می‌شوند.
زبان در این اثر قدری در بعضی از مصرع ها مثل بند پنجم مصرع اول دچار دوگانگی است و این می‌تواند به ساختار زبان آسیب برساند.

🔻ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی و ارتباط افقی ابیات روی محور همنشینی در برخی از بندها دچار تزلزل شده و این نشان دهنده آن است که انتخاب و چیدمان کلمات آنطور که باید اتفاق نیفتاده .

🔻در حالت کلی چیدمان و جایگزینی کلمات در خدمت روایتی است که شاعر سعی دارد با پیچ و تاب های روایی آن را در اختیار مخاطب قرار دهد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده مسمط مثلت بیشتر شباهت دارد .
وزن این اثر مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع لن

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده در هر بند به یک مقدمه مقدمه شباهت دارند اما در پایان بندی ذهن مخاطب درک و دریافت روایی را احساس می‌کند و در ذهن خود به تاویل کوتاهی نیز خواهد پرداخت
.
بنابراین روایت اثر می توانست روایت قوی تری باشد با توجه به بلند بودن اثر .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی .
اثر ارائه شده در استفاده از آرایه های ادبی تقریباً خوب عمل کرده .
تصاویر عینی و انتزاعی هستند تا حدودی به درک روایی اثر کمک کردند .

🔻به لحاظ بررسی composition شروع و پایان بندی نسبتاً خوبی را به خود اختصاص داده .
اما در تنه روایت باید موفق تر عمل می کرد .


🔻به لحاظ بررسی موسیقیای اثر ارائه شده در بحر رجز سروده شده . سروده شده و می توانست سیال و روان تر باشد . معتقدم که تا حدودی موسیقی اثر . می‌توانست مناسب‌تر باشد .


🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه است . که شاعر در آن به دغدغه های درونی خود پرداخته و در واقع سعی کرده‌اند برداشت خود از عشق را بیان کند و به معشوق خود پرداخته .


🔻در حالت کلی بزدگترین ضعف اثر عدم دقت کافی شاعر در چیدمان قوافی ست که سبب شده ساختار اثر قدری دچار تزلزل شود .
و سپس عدم دقت کافی در چیدمان کلمات که سبب شده در محور همنشینی دچار ضعف شود .

در پایان برای شاعر محترم ارزوی موفقیت و پیروزی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

امیر_اخوان

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۳/۳۱دوشنبه
#ساعت_شروع:(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


باز شعر دیگری در یک فضایِ لعنتی
مینویسم یک غزل در این هوایِ لعنتی

باز میپیچد صدای ناله ای در گوش من
درد می گیرد سرم ازاین صدایِ لعنتی

راست میگفتی که من دیوانه ام ...دیوانه ام
شاعری گیج و عُنق یک بی خدایِ لعنتی

می خراشد سینه ام را ناخن تنهایی ام
می کُشد آخر مرا این انزوایِ لعنتی

قصه یِ تکرارهایِ بی سرانجام و عَبث
گم شدن از ابتدا در انتهایِ لعنتی

سبزی دنیایتان دارد سیاهم می کند
پوششی زیباست بر یک محتوایِ لعنتی

خشت اول کج شد و آخرکسی باور نکرد
تا ثریا می رود کج این بنایِ لعنتی

چند وقتی می شود بار سفر را بسته ام
کاش همراهی کند با من دوپایِ لعنتی...

#امیر_اخوان

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


/♦️به نام خداوند مهر♦️ /

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب عشق نقد و بررسی می‌کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ;چیدمان ;جایگزینی لغات; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی در و حالت کلی کاربرد زبان تا حدودی خوب عمل کرده اما خالی از ضعف نیست .

🔻انتخاب و چیدمان لغات بر مبنای روایت اثر است ، اما معتقدم استفاده از ردیف" لعنتی " تاحدودی به محتوا و زیبایی اثر آسیب رسانده مثل مصرع اول بیت اول .

🔻ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده دارای کشف و شهودی تازه نیستند و در واقع ترکیب سازی ها ، ترکیبات اضافی بوده و چیزی به زیبایی اضافه نکرده

🔻زبان اثر متناسب با انتظاری است که از یک شعر داریم و در حالت کلی یک دست می باشد . این یکدست بودن نشان دهنده آشنایی شاعر با زبان روز است .


🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی، اثر ارائه شده ; یک غزل است بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف .
قافیه ها می توانست بهتر از این باشد با ردیف "لعنتی " .
این ردیف متاسفانه چندان به زیبایی اثر و حتی در برخی از ابیات به ساخت محتوا نیز کمکی نکرده .

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت با توجه به روایت ان در یک غزل ۸ بیتی ; مقدمه بلندی را به خود اختصاص داده و سپس به تنه پرداخته وبعد از ان به پایان بندی . یعنی به لحاظ ساختاری یه خصیصه مهم روایت را در خود دارا می باشد . اما به لحاظ محتوایی اثر معتقدم شاعر باید بیشتر تلاش می کرد .


🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی آرایه ها در این اثر تقریباً مناسب هستند
تا حدودی به زیبایی اثر و ساخت محتوا کمک کردند.
تصاویر در این اثر عینی و انتزاعی هستند و به درک روایی اثر کمک کردند.

🔻 ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی قدری دچار ضعف شده و نشان دهنده آن است که این ابیات مستقل عمل می‌کنند . استقلال ابیات عامل ایجاد پراکندگی روایی می شود .


🔻به لحاظ بررسی composition این اثر می توانست بهتر از این به اتفاق بیفتد متاسفانه شروع خوبی را به خود اختصاص نداده و معتقدم که یک اثر در شروع خود باید بتواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده می کند با توجه به اینکه این اثر مقدمه‌ای نسبتا بلند را به خود اختصاص داده بنابراین انتظار بیشتری را از این اثر داشتیم. در پایان‌بندی هم آن‌طور که باید زنگ پایان اثر به صدا در نیامده و در واقع شاعر آن طور که باید ذهن مخاطب را برای محتوای روایت آماده نکرده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی با توجه به اینکه اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده از بحر های خوش آهنگ است و تقریباً سیال و روان است و زیبایی اثر تاحدودی کمک کرده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده در واقع بیانگر دغدغه‌های درونی و افکار درونی یک شاعر است که آن را در قالب یک غزل بیان کرده .
معتقدم شاعر آن طور که باید رسالت خود را به جایی نیاورده .

در واقع این اثر مهم ترین ویژگی که در خود جای داده استفاده از وزن و موسیقی ست و بنابراین معتقدم که اثری ساختاری ست که احتمالا در برخی از ابیات دچار چپ نویسی شده .

معتقدم شاعر محترم توانایی خوبی برای سرودن دارد و امیدوارم که در آینده شاهد آثار بهتری از این شاید شاعر باشیم .

با تشکر .
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

علی_زارعی

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۳/۲۴دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

تا می شد و وقتی که نفس بود دویدیم
از جوی و جر و معبر ناجور پریدیم

گاهی که به مرداب و علفزار رسیدیم
چون مار میان علف و خار خزیدیم

از پهنه ی رودی که بنا بود گذشتیم
از خشم و خروشانی این رود رهیدیم

گاهی همه جا ابر و مِه و برف چنان بود!
کان جا اثر از خطه ی خورشید ندیدیم

ما را به بیابان عدم راه ندادند
از شوقِ رسیدن به سرابی، پریدیم!

از تشنگی و خستگی از پای فتادیم
بانگ جرس از قافله داران، نشنیدیم

دل در طلب گوهر اسرار نهادیم
جام از مِیِ جانانه ی رندان طلبیدیم

صد ها گره افتاد به کاری که نکردیم
انگیزه فرو خفت و به مقصد نرسیدیم

#علی_زارعی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃💐به نام خداوند مهر .
از انجایی که معتقدم که ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود .
بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب و نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان ، جایگزینی لغات; استفاده از قواعد قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و نهایتاً کاربرد زبان تا حدودی خوب عمل کرده .

🔻زبان اثر یک زبان یکدست است و شاعر برای رسیدن به اهداف خود از زبان معیار کمک گرفته.
انتخاب کلمات; چیدمان و جایگزینی آنها در خدمت روایتی است که در ذهن شاعر قرار دارد.

🔻 ترکیب سازی ها در این اثر ترکیبات اضافی و استعاری هستند و نشان دهنده توانایی شاعر در به کارگیری از لایه های زبانی است .

🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با زبان معیار اتفاق افتاده و مورد قبول یک اثر می باشد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است .مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن
در بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف .

🔻قافیه ها تا حدودی مناسب هستند اما قدری نیاز به بازنگری هم می‌تواند داشته باشد .

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت به نظر می رسد که شاعر اثر خود را با تنه ی روایت آغاز کرده یعنی به مقدمه نپرداخته و از طرف دیگر; از انجایی که شاعر در این روایت به چند موضوع پرداخته و وحدت موضوع در این اثر وجود ندارد به نظر می‌رسد که هر بیت می‌تواند یک مقدمه باشد .. در حالت کلی بعد از تنه روایت در ابیات پایانی; شاعر به پایان یک روایت رسیده و سعی کرده بازیرکی روایت اثر را به یک روایت بسته تبدیل کند . و موفق هم بوده . همانطور که عرض کردم نشاندهنده زیرکی شاعر در سرودن یک روایت است . اما عدم وحدت موضوع در این روایت می توانند نشانه ضعف در این اثر باشد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از آرایه های خوب عمل کرده.

🔻تصویرسازی در این اثر به خوبی اتفاق افتاده .

🔻ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی می توانست بهتر از این برقرار باشد ابیات در این اثر قدری مستقل هستند و این مسئله تا حدودی به انسجام روایی اثر آسیب می رساند .

🔻به لحاظ بررسی Composition اثر ارائه شده شروع نستاخوبی را به خود اختصاص داده میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه ی روایت آماده کند. در پایان‌بندی هم زنگ پایان اثر را به صدا درآورد اما در تنه روایت از آنجایی که به چند موضوع مختلف پرداخته هر بیت یک موضوع مستقل را بیان می کند چندان موفق نبوده . مخاطب برای درک روایی این اثر قدر دچار ضعف خواهد شد در واقع مخاطب متوجه هدف و رسالت شاعر نیست .

🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه در بحر هزج سروده شده چندان سکوت های موسیقیایی که به ریتم اثر آسیب می‌رساند دیده نمیشود. در حالت کلی موسیقی اثر تا حدود یک موسیقی سیال و روان است .

🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده در واقع بسیار فصیح و بلیغ است و شاعر با آگاهی و به کارگیری از لایه های زبانی سعی در بیان هدف و افکار خود داشته اما پرداختن به چند موضوع و عدم وحدت موضوع سبب می شود تا مخاطب متوجه هدف شاعر از سرودن نباشد. در واقع این قبیل آثار می‌توانند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند. چرا که صرفاً به توصیف و بیان افکار و حالات و تصاویر پرداخته شده .; تا بی نهایت می‌توانند ادامه پیدا کنند . تبدیل به یک بازی کلمات و وزن می شوند.
مخاطب امروز به دنبال هدف شاعر می‌گردد و رسیدن به این نکته برای جذاب خواهد بود .
البته این نکته به معنای آن نیست که روایت اثر ناقص باشد یا مخاطب از درک معنا و مفهوم این اثر عاجز بماند بلکه همانطور که گفتم شاعر با زیرکی تمام در پایان بندی ; روایت این غزل را بسته اما مخاطب به لحاظ دریافت موضوع دچار سردرگمی می‌شود .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

#فردوس_اعظم

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۳/۱۰دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

در پیش کسی درد دل تنگ نگفتم
خاموشم و چون مرغ شباهنگ نگفتم

مانند فلانی نشدم شاعر دربار
چیزی به جز از ملت و فرهنگ نگفتم

آیینه منم، آب منم، مذهبم عشق است
با شیشه دلان مرثیه ی سنگ نگفتم!

بسیار غزل گفته ام از وحدت دلها
از صلح و صفا گفتم و از جنگ نگفتم!

هرچند که دور از وطنم، خاطره اش سبز
یک بار هم از حسرت افرنگ نگفتم!

گاهی خودم از دست خودم میخورم افسوس
شعری که به دلها بزند چنگ،نگفتم!

همصحبت من آیینه و چشمه و مهر است
صد شکر که از نقشه و نیرنگ نگفتم

همرنگ خودم هستم و همرنگ شما نه!
از تفرقه بیزارم و از رنگ نگفتم!

#فردوس_اعظم

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃🌸به نام خداوند مهر و مهربانی .

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان ; جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می‌توانست موفق‌تر عمل کند .

🔻استفاده از کلمات در این اثر مطابق با عروض اتفاق افتاده اگرچه از بعد ساخت معنا نیز جدا نیست. اما این اثری یک غزل چپ نویسی شده است .
درواقع در این اثر کلمات هستند که شاعر را به خدمت خود آوردند تا روایتی ساخته شود حال انکه ما انتظار داریم شاعر کلمات را به خدمت خود بیاورد تا شعری در خور و شایسته ساخته شود .

🔻ترکیبات در این اثر اضافی و استعاری هستند اما کمک چندان به زیبایی اثر کمک نکردند چون کشف و شهود تازه‌ای در آنها دیده نمی‌شود .

🔻زبان در این اثر در واقع مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم. یعنی عملکرد زبان عملکردی است که باید باشد و زبان در حالت کلی تقریباً یکدست است و این نشان دهنده آشنایی شاعر به زبان روز فارسی است .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن در بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف.
قافیه ها می توانست بهتر از این باشد با ردیف فعلی. ابن ردیف زبان اثر را به سمت زبان هنجار هدایت کرده .

🔻به لحاظ بررسی ساختار روایت این اثر در مقدمه و تنه دچار آشفتگی نیست یعنی در مقدمه خود می‌تواند ذهن مخاطب را برای تنه ی روایت آماده کند. اما در نتیجه گیری دچار ضعف شده در واقع شاعر نتوانسته هدف و رسالت خود را برای مخاطب مشخص کند و صرفاً به بیان آرزوها و حالات و افکار درونی خود پرداخته است . و مخاطب با خواندن این ابیات در ذهنش ایجاد سوال می شود که در انتها چه باید بشود؟ یا هدف شاعر از بیان این ابیات چه بوده؟ و منه مخاطب قرار است چه چیزی را دریافت کنم . ؟
این شاعر در پایان بندی موفق عمل نکرده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعارات در حالت کلی همه آرایه های ادبی که در این اثر استفاده شده تقریباً خوب عمل کرده و شاعر توانایی ساخت لایه های زبانی را دارد اما در انتخاب کلمات دقت بیشتری باید به کار می‌گرفت .

🔻معتقدم اگر شاعر در ساخت محتوا دقت بیشتری می کرد در بعد زیبایی شناسی هم می‌توانست موفق تر عمل کند چرا که شاعر ; توانایی ساخت لایه های زبانی را دارد اما در محتوای اثر دقت نکرده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد Composition همانطور که در بالا اشاره کردم اثر ارائه شده در شروع موفق عمل کرده اما در پایان بندی نتوانسته موفق می کند و زنگ پایان اثر را به صدا درآورد و در واقع روایت اثر به یک روایت باز تبدیل شده و که مخاطب نمی تواند نتیجه گیری داشته باشد یا متوجه هدف و رسالت شاعر بشود .

🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی مناسب عمل کرده و از سکوتهای موسیقی‌هایی نامساعد دوری کرده .

🔻ارتباط عمودی ابیات برقرار باشد و البته این حرف به این معنا نیست که شاعر نتوانسته آن انسجام لازم را در اثر به کار گیرد . اما مشکل اینجاست که شاعر تقریباً وحدت موضوع را از دست داده و در پایان بندی اگر رسالت خود را به جای می آورد می‌توانست موفق‌تر عمل کند . در واقع بحث پایان‌بندی کلام برمی‌گردد به آن وحدت موضوع و انسجام روایی اثر; در این اثر شاعر به موضوعات مختلفی پرداخته و انسجام روایی را به مخاطره انداخته .

🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی ; شاعر از حال و هوای درونی خود و خواسته ها و آرزوهای سخن گفته اما در بیان رسالت خود موفق نبوده متقدم شاعر باید یک یا دو بیت دیگر به اثر اضافه کند تا بتواند روایت اثر را با آن انسجام لازم برساند بتواند هدف و رسالت خود را به جای آورد .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

#شادیه_غ

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۳/۳دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

من از جهان حقیقت فقط کلک خوردم
میان باغ مسلح به غصه پژمردم
طلوع بختِ من از بخت ِ بد ،غروبم شد
"من از زمان تولد به بعد خود مردم"

من از زمان تولد غریبه با تن خود
به جنسیت نرسیدم دوگانه با من ِخود
گناه زن شدنم پای نطفه های پسر
و گیج مانده تنم زیر بغض دامن خود

بلوغ زخمی خود را چه دیر فهمیدم
و خاص بودن خود را در آینه دیدم
زمانه با تن بیچاره ام چه بد تا کرد
شبیه مار دوسر دور درد پیچیدم

تناقضی که درونم بزرگتر می شد
برای زندگی مرده دردسر می شد
صدای جیغ من از کودک درونم ، نه
صدای روح شکسته که بی اثر می شد

به تیر زخم اشاره ، نشانه شد بدنم
به طعنه ها همه جا ، تازیانه شد بدنم
به جرم ناقصی ام ،معضل دوگانگی ام
برای تخم سخن اشیانه شد بدنم

به جرم های نکرده قضاوتم کردید
و بعد ِ مرگ غرورم رعایتم کردید
شدم نواده ی شیطان به رمی ِ سرخ زبان
زدید ضربه و من را ملامتم کردید

گناه زن شدنم را به پای تن نزنید
و نصف مرد ِ مرا جای نصف ِ زن نزنید
"دو جنس ِ" خسته ی سردر گمم در این برزخ
گناه گم شدنم را به پای من نزنید


#شادیه_غ

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


🍃به نام خداوند مهر و مهربانی .

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ; چیدمان ; جایگزینی لغات ; استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان; ترکیب سازی و کاربرد زبان( در حالت کلی) موفق عمل کرده .

🔻کلمات در این اثر در خدمت روایت هستند و زبان کلی اثر، یک زبان یکدست است. و شاعر برای بیان موضوع و هدف خود از زبان هنجار کمک گرفته اما چیزی از زیبایی اثر کم نکرده .

🔻در ترکیب سازی ها ; اگرچه کشف و شهودی تازه‌ای دیده نمی‌شود و صرفا جهت تکامل بعد معنایی اثر به کار رفته. اما این ترکیب سازی ها لایه های مختلف زبانی را به خدمت خود اورده به زیبایی اثر کمک کرده است .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر; ارائه شده یک چهارپاره است در وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن( دو هجای بلند فعلن) در بحر مجتث مثمن مخبون محذوف
و که قوافی اگر چه به لحاظ موسیقیایی هیچ آسیبی به اثر وارد نکردند بلکه جنبه موسیقی اثر را به تکامل رساندند اما به لحاظ انتخاب کلمات قدر تکرار در آنها دیده می‌شود که به اعتقاد من می توانست از این تکرار جلوگیری شود .

🔻به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت ;
روایت اثر یک روایت کامل است که شاعر بنده اول را اختصاص داده به مقدمه‌ای اثر و سپس به تنه روایت پرداخته و بعد از آن به نتیجه گیری یا هدفی که شاعر را وادار به سرودن کرده. در واقع یک روایتی است کاملاً ملموس که به اعتقاد من مخاطب امروزی می تواند با آن ارتباط برقرار کند .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی; استفاده از تشبیهات; استعاره; کنایه ; تضاد و در حالت کلی استفاده از( آرایه های ادبی) در این اثر به خوبی اتفاق افتاده و به زیبایی و ساخت معنا در این اثر کمک شده .

🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند . از طرف دیگر این شروع روایت به شکلی نیست که مخاطب از ابتدای امر بتواند نتیجه را حدس بزنند; بنابراین سبب می شود که تا انتهای روایت با اثر همراه شود و این نقطه قوت اثر است . در پایان بندی هم بدون اینکه ذهن مخاطب را به سمت یک حکم هدایت کند ; امکان قضاوت را برای مخاطب فراهم کرده; در جهتی که هدف و منظور شاعر بوده .


🔻به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده تقریباً یک موسیقی سیال و روان دارد و از .
از سکوت های نامساعد و ناخوشایند که به سیال بودن موسیقی اثر ضربه وارد می کند دوری کرده .


🔻ارتباط بین بندها برقرار است که نشان دهنده انسجام روایی اثر میباشد و یکی از یکی دیگر از نقاط قوت اثر است .


🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک روایت اجتماعی است که نشان دهنده افکار شاعر در خصوص مسئله ترنس ها ست و این مسئله یکی از مسائل روز جامعه جهانی است و نشان‌دهنده توجه شاعر به مقوله های اجتماعی است; که شاعر با شیوه بیان و انتخاب درست کلمات ; استفاده از موسیقی خوب; در قالبی که انتخاب کرده و توانسته به خوبی منظور و هدف خود را به مخاطب منتقل کند .
معتقدم شاعر توانسته رسالت خود را به جای آورد .
برای این اثر خوب از شاعر محترم تشکر می کنم
و آرزوی موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

مصطفی_جمشیدی

درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۲/۲۰دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻


عاقبت ما را در این بازی شکستی مرحبا
دستمان را خواندی و از دام جَستی مرحبا

قلعه ی احساس ما را فتح کردی آفرین
رفتی و در لشکر دشمن نشستی مرحبا

گوشه ای بودیم و با خود خلوتی خوش داشتیم
آمدی و جمع ما از هم گسستی مرحبا

من به صیدت آمدم اما تو صیادم شدی
سر به راهم کرده ای با چیره دستی مرحبا

تا که دیدی با نگاهت غرق شادی می شوم
چشم بر این بی نوا یکباره بستی مرحبا

خوب دانستی چه باید با من و عهدم کُنی
این ز پا افکندی و آن را شکستی مرحبا

شاه خوبان را نمی دانم ولی شاه منی
فارغ از اینها که گفتم هرچه هستی مرحبا

#مصطفی_جمشیدی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🌿به نام خداوند مهربان 🌿

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی ، اثر ارائه شده در انتخاب; چیدمان، جایگزینی لغات ، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان خوب عمل کرده .
استفاده از کلمات منطبق با روایتی ست که شاعر سعی دارد از آن سخن بگوید .
زبان در این اثر تا حدودی متمایل است به زبان کهن اما یکدست میباشد و یکدستی زبان در این اثر نقطه قوت آن است .
ترکیب سازی خاصی که نشان‌دهنده کشف شهود تازه در اثر باشد دیده نمی شود.
شاعر این اثر را با شبه جمله به پایان رسانده و این شبه جمله گاهی اوقات معنای کنایی به خود گرفت بنابراین به زیبایی اثر کمک کرده و در واقع شاعر به این صورت و با استفاده از این شیوه با احساسات مخاطب را به بازی می گیرد .
به سبب انتخاب و چیدمان کلمات; ابیات این اثر قدری مستقل هستند اما نه به آن صورت که شیرازه اثر از هم گسسته شود و روایت ان قابل درک نباشد یا دچار ضعف شود .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی; اثر ارائه شده یک غزل است بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مثمن محذوف.
با ردیف" مرحبا " که به صورت شبه جمله است و قافیه های مناسب و درست .
معتقدم این اثر یک اثر کاملاً ساختاری است که در آن شاعر به تمام وجود ساختاری ان توجه کامل دارد .

🔻ساختار روایت این اثر نقطه قوت آن است چرا که دارای روایت معکوس است شاعر در واقع از انتهای روایت; از نتیجه گیری آن آغاز کرده و سپس به تنه روایت و پس از ان به مقدمه پرداخته . در واقع مقطع اثر خود می‌تواند یک مقدمه‌ای برای همین اثر باشد و این مسئله به اعتقاد من یک خلاقیت است که شاعر در این اثر به کار گرفته .
از این جهت معتقدم که این اثر یک اثر کاملاً ساختاری است و یک اثری است که بر پایه کوشش بنا شده نه بر پایه جوشش .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از کنایه; اغراق; تشبیهات و در حالت کلی استفاده از آرایه های ادبی خوب اتفاق افتاده. و به زیبایی کمک کرده.
تصاویر در این اثر بیشتر انتزاعی هستند اما ملموس و قابل درک برای مخاطب تا جایی که در بعضی از ابیات می‌تواند عامل ایجاد همزاد پنداری در ذهن مخاطب شود .

🔻به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع و پایان بندی خوبی دارد در شروع می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند اگرچه در ابتدای امر و در مطلع اثر ; مخاطب می‌تواند کل روایت اثر را حدس بزند.
در پایان بندی هم شاعر به نظر من با قدرت بیشتری به نسبت به مطلع آن دست بکار شده .

🔻به لحاظ بررسی موسیقی های‌; اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده و از بحر های خوش آهنگ زبان فارسی است و سکوت های موسیقیایی نامساعد کمتر در آن دیده می‌شود در حالت کلی موسیقی اثر سیال و روان است و می‌تواند یکی از وجوه موفقیت اثر باشد .

🔻ارتباط عمودی و افقی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است یعنی روایت اثر از هم گسسته نشده اما ابیات این روایت می توانستند هم‌پوشانی بهتری داشته باشند .


🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی شاعر از مشتقات ذهنی خود بر اساس تجربه زندگی شخصی کمک گرفته و روایتی ساخته و پرداخته شده .
در واقع هدف از بیان این روایت چیزی جز تجربه شخصی شاعر نیست که در ذهن شاعر وجود داشته و آن را به روی کاغذ آورده .

در حالت کلی با شعر خوب روبه رو بودیم
در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و پیروزی دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
🆔@naghde_shearbaran

#ابوطالب_اسـلامی

درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۲/۱۳دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

می شد ای کاش بگویم که ترا کم دارم
بی تو اندازه ی دنیا به دلم غم دارم

سهمم از تو شده عکسی که نمی دانم کیست
جای تو در بغلم زانوی ماتم دارم

فکر کردم به تو باران شدم و باریدم
در نگاهم ردی از قطره ی شبنم دارم

کاش می شد که فقط دست تو در دستم بود
تا بفهمی چه تبی قَدرِ مسلّم دارم

بیقرارت شده ام غرقِ تبم ، می سوزم
لای پیراهنم انگار جهنّم دارم

روز و ماهم همه ی سال بدون تو عزاست
من به تقویم فقط ماه محرّم دارم

کاش می شد فقط از دور ترا می دیدم
قصدِ دیدارِ تو عمریست که هر دم دارم

به همین دیدنِ تو راضی ام امّا چه کنم
میل بوسیدن لب های ترا هم دارم

رُک و روراست فقط حرف دلم را بزنم
که ترا دوست به اندازه ی عالم دارم

تو هنوز اوّل راهی و منم آخر خط
با اَجل کشمکشی بی تو منظَّم دارم

#ابوطالب_اسـلامی

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی

🔻از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقل لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان ، جایگزینی لغات استفاده از قواعد قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و نهایتا کاربرد زبان در حالت کلی خوب عمل کرد .

🔻انتخاب لغات و چیدمان جایگزینی آنها بر مبنای روایت اثر اتفاق افتاده و نشان دهنده این است که شاعر کاملا آگاهانه کلمات را در کنار هم قرار داده و به ساخت روایت خود کمک کرده .

🔻ترکیب سازی ها مثل (زانوی ماتم ، قطره شبنم قدر مسلم) ترکیبات اضافی و استعاری هستند و به زیبایی اثر کمک کردند .

🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان هم مطابق با انتظاری که از یک شعر داریم می باشد . اگر چه شاعر برای بیان اهداف خود از زبان هنجار کمک کرد کمک گرفته .

🔻ارتباط عمودی و افقی کلمات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است که می تواند نشان دهنده انسجام روانی باشد .
در حالت کلی زبان اثر یکدست است که نقطه مثبت اثر می باشد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است .
بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن دو هجای بلند فع لن . در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
قافیه ها مناسب هستند از ردیف فعلی استفاده کرده .

🔻در ساختار روایت خود از مقدمه، تنه ، نتیجه گیری بهره گرفته . که نشان دهنده انسجام روایی ست .
شاعر در ساختار روایت خود از پراکنده های ذهنی دوری گزیده و روایت منسجمی را در اختیار مخاطب قرار داده .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی استفاده از آرایه های ادبی مثل اغراق، تشبیه، استعاره و .... به خوبی اتفاق افتاده و نشان دهنده این است که شاعر از لایه های زبانی به خوبی بهره گرفته و به زیبایی اثر کمک کرده .

🔻تصویرسازی در اثر ارائه شده می توانست بهتر از این اتفاق بیفتد و به خصوص با توجه به موضوعی که شاعر برای بیان احساسات خود انتخاب کرده اما انقدر این تصویر سازی ها دلنشین هستند که کمرنگ بودن آنها در زیبایی اثر تاثیری نداشته باشد .

🔻به لحاظ بررسی و نقد composition این اثر در شروع و پایان بندی بسیار موفق عمل کرده .

🔻به لحاظ موسیقی در بحر رمل سروده شده که یکی از بحر های خوش آهنگ زبان فارسی و از سکوت های موسیقی های نامساعد دوری گزیده و موسیقی اثر در حالت کلی موسیقی سیال و روان است که به دل می‌نشیند .


🔻به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده یک اثر عاشقانه است که شاعر با بیان و حالات و احوالات خود و همچنین خواسته های درونی و نیازهای خود و پرداختن به دنیای عاشقانه در قالب اومانیسم رمانتیسم به بیان اهداف خود پرداخته . اما در عین حال از فراق هم صحبت می کند این شاعر در درون خود دچار تضاد شده و این تضاد زیبایی را برای اثر به همراه دارد.

معتقدم که شاعر رسالت خود را به جای آورده از شاعر خوب برای این اثر تشکر می کنم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
🆔@naghde_shearbaran
@ashenayeeshgh

#سجاد_صفری_اعظم

‍ ‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۱۴۰۰/۱/۲۳دوشنبه
#ساعت_شروع :(۲۲)

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

مثل یک چهره ی غمگین وسط جمعی شاد
یا که یک خانه ویران ته شهری آباد

بی تو ناجور ترین وصله ی دنیا هستم
آدمی خسته که از چشم خودش هم افتاد

به چه تشبیه کنم این همه تنهایی را
فکر کن دست کسی یخ بزند در مرداد

خواب آشفته ببینی نتوانی بپری
زندگی بعد تو یعنی خفه گی با فریاد

فرض کن صید شوی؛ بال و پرت را ببُرند
بعد در گوش تو آهسته بگویند آزاد

درد دارد نتوانی ببری از خاطر
چشم هایی که تو را برده زمانی از یاد

خسته ام خسته از این "سخت" دوام آوردن
مثل جان کندن یک شعله ی کوچک در باد

لبه ی پنجره و ترس پریدن ،ای کاش
یک نفر روح پریشان مرا هل میداد...

#سجاد_صفری_اعظم

🔻🔻🔻🔻🔻

🍃به نام خداوند مهر و مهربانی 🍃

♦️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔻به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان و جایگزینی لغات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و ترکیب سازی و در نهایت کاربرد زبان نسبتاً خوب عمل کرده .
اما خالی از ضعف نیست .

🔻کلمات در این اثر در خدمت روایت هستند ودر ترکیب سازی ها هم اگرچه کشف و شهودی تازه اتفاق نیوفتاده اما نه تنها از زیبایی اثر کم نکرده بلکه سبب شده تا روایت اثر بهتر در ذهن مخاطب جای بگیرد .
زبان در حالت کلی یکدست است که این نقطه قوت اثر می باشد .
چیدمان کلمات در جهت محور های جانشینی و همنشینی برقرار است و نشان دهنده ی درک روایی اثر است .

🔻به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است در وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف و قافیه ها نسبتا
خوب ساخته و پرداخته شده اند .
به لحاظ بررسی روایت اثر این اثر سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه، تنه و نتیجه گیری در خود دارا میباشد . و نشان دهنده ی روایت منسجم اثر است .

🔻به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعارات در حالت کلی آرایه های ادبی خوب عمل کرده .

تصاویر تصاویر عینی و انتزاعی هستند و به درک روایی اثر کمک کردند.

🔻 به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع و پایان بندی خوبی را به خود اختصاص داد و نشان دهنده انسجام روایی هست .

🔻به لحاظ بررسی موسیقی‌هایی اثر ارائه شده دارای موسیقی سیال است و همانطور که در بالا عرض کردم در بحر رمل سروده شده که بحر های خوش آهنگ زبان فارسی ست . از سکوت های موسیقی هایی نامساعد دوری می کند این مسئله می تواند یکی دیگر از دلایل زیبایی اثر باشد .

#مریم_راد
#واژه
🆔 @naghde_shearbaran
@ashenayeeshgh