نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

مهدی خداپرست

‍ درود همراهان گرامی

#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱/۱۷یکشنبه
#ساعت_شروع:(۲۱🕘)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

گیرم از عشق نوشتید ولی از نان چه !؟
شاعران شعر و غزل را به تهیدستان چه !؟

همه از سفره ی بی نان پدر باخبریم
ولی از شرمِ به جا مانده ی بی پایان چه !؟

روز و شب دایم از این چرخ و فلک می نالیم
به خدا هم گله داریم ولی ایمان چه !؟

گاهی از غیر بماند که ز خود بیزاریم
درد داریم ولی حوصله ی درمان چه !؟

وسعتِ درد در این شهرِ سراسر اندوه
آن قدَر هست که ما را به غم لبنان چه !!

با نقابی دگر از گلّه چپاول کردند
سگ نفهمید که گُرگند ولی چوپان چه !؟

ای که از سفره ی ناچیز فقیران بُردید
دین ندارید فدای سرتان ، وجدان چه؟

#مهدی_خداپرست
🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

☘به نام خداوند مهر و مهربانی ☘

📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود؛ بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ؛چیدمان و جایگزینی لغات ؛استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ؛ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان؛ کاملاً موفق عمل کرده .

🔺انتخاب ؛چیدمان و جایگزینی لغات کاملاً مبتنی بر روایت اثر و آنچه که شاعر در ذهن خود با توجه به موضوع پرورانده .
🔺استفاده از قواعد قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری که از شعر داریم . ( البته ناگفته نماند که ضعف های قابل چشم پوشی هم دارد ) .

🔺ترکیب سازی ها عمدتا ترکیبات وصفی هستند و در خدمت توضیح و تفسیر روایت اثر قرار دارند . به زیبایی اثر کمک کرده اند و بیان شاعر را با توجه به انتخاب لغات و محتوای اثر نشان می دهد . بنابراین به زیبایی اثر کمک کردند .

🔺زبان در حالت کلی از دوگانگی های فاحش به دور است و تقریباً یک دست است . این نکته مثبت اثر می باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل اجتناعی ست بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف .
قافیه و ردیف تقریبا مناسب هستند .
🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت را در خود دارا می باشد . و انسجام و یکپارچگی لازم را به لحاظ درک روایی دار خود دارد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیه؛ کنایه و غیره کاملا موفق بوده و با توجه به صناعات ادبی شاعر توانسته هدف و رسالت خود را به جای آورد و بنابراین به زیبایی اثر کمک کرده .
مثل بیت ۵ و بیت ۶

🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و به ملموس بودن روایت اثر کمک می کنند از طرف دیگه این تصاویر زیبایی را به کل اثر هدیه کرده اند .
مثل بیت دوم و بیت آخر

🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص داده و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند از طرف دیگر پایان‌بندی هم پایان‌بندی کاملاً محکم و قوی ست و روایت اثر را به یک روایت بسته تبدیل کرده .این شاعر در این قسمت هم کاملاً موفق عمل کرده .

🔸به لحاظ بررسی موسیقیای اثر ارائه شده یک موسیقی کاملا سیال و روان دارد و در واقع می تواند ذهن مخاطب را به شنیدن ادامه اثر ترغیب کند .
از موسیقی بیرونی و کناری و درونی و معنوی بهره خوبی دارد .

🔺ارتباط عمودی لازم بین ابیات برقرار است به حدی که انسجام روایی اثر پابرجا بماند و به دنبال ان درک روایی نیز برقرار باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده ی اثر اجتماعی ست و شاعر با ایجاد چالش های درست ذهن مخاطب را هم به سمت هدف هدایت و هم اجازه قضاوت و ایجاد حکم را فراهم می کند.
شاعر به خوبی هدف و رسالت خود را به جای اورده.
در پایان از شاعر خوب برای این اثر خوب تبریک عرض می کنم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

نام شاعر ؟

#نقد_شعر
سینه ام شد غرق طوفان، رحم کن
می کشاند سوی حرمان، رحم کن

می رسد آواز حسرت از دلم
جان من دورم زجانان، رحم کن

بغض سنگین، راه نایم بسته است
خسته ام از رنج هجران، رحم کن

سرو و سوسن نیست همدم، خسته را
بر صفای مرغ خوشخوان، رحم کن

در دیار غربتم، حرفی نماند
آیه های ناب قرآن، رحم کن

قعر دریا، موج و گرداب است عشق
تا نگردد سیل و طوفان، رحم کن

خونی و بی طاقت و پرپر شده
شانه‌ها از بار دوران، رحم کن

دردها دارد درونم از جفا
در پی وصلم نه درمان، رحم کن

دین وآیینم نپرس ای بی وفا
کا فرم یا که مسلمان؟ رحم کن

ساغرم پر کن، پیاله هدیه کن
تاچشم‌ من شهدعرفان، رحم کن

جان من، امّید من، عشرت فروش!
دیده شد دریای عمّان، رحم کن

سینه چاکم، دیده بر در، سوختم
عاشقم من، نا مسلمان، رحم کن
#نام_ شاعر ؟؟( بنا به درخواست شاعر)

#نقد_شعر
☘بنام خداوند مهر خداوند جان☘ .
🔰از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ؛بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب؛ چیدمان ؛جایگزینی لغات؛ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ؛ترکیب سازی و در حالت کلی کاربرد زبان می توانست موفق تر از این عمل کند .

🔺انتخاب کلمات؛ اگرچه در هر بیت مناسب با روایت و موضوعی است که شاعر در ذهن خود انتخاب کرده و بر روی کاغذ آورده ؛ اما عدم ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی نشان دهنده انتخاب نادرست کلمات می باشد که می تواند روی انسجام روایی اثر تاثیر بگذارد .
🔺قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با انتظاری است که از شعر و کاربرد کلمات در یک شعر داریم در واقع با توجه به ردیف انتخاب شده ، و زنجیره کلمات؛ نشان دهنده زبان هنجار می باشد و البته جابجایی عناصر جمله جزو موارد مناسب و مورد تایید در یک شعر می باشد .
🔺ترکیب سازی در اثر ارائه شده اگر چه عمدتاً به صورت ترکیبات اضافی و ترکیبات توصیفی؛ در روایت اثر خود را نشان می‌دهند در جهت خلق زیبایی در اثر قرار گرفتند .
🔺زبان در اثر ارائه شده اگرچه در گرو انتخاب کلمات و جایگزینی آنهاست اما نکته حائز اهمیت در خصوص زبان این است که یک دستی زبان در اثر ارائه شده کاملا مشهود است .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است .
غزل نسبتاً بلندی ست و در وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در بحر رمل مسدس محذوف یا همان وزن مثنوی ست .
قافیه و ردیف مناسب قواعد عروضی است بنابراین به لحاظ بررسی ساختاری ؛ آن انتظاری که از قواعد و قوانین عروض و قافیه داریم در این اثر کاملاً رعایت شده است .
🔸به لحاظ بررسی و نقد ساختار روایت اثر ارائه شده با توجه به توصیفاتی که در خود جای داده هر بیت در آن به طور مستقل عمل می کند .این مسئله می‌تواند روی ساختار روایت تاثیر بگذارد .هر بیت می تواند به طور مستقل و جداگانه در جایگاه مقدمه تنه و یا نتیجه گیری در ساختار روایت یک اثر قرار بگیرد و عامل به وجود آوردن یک اثر تازه و نو باشد . بنابراین انسجام روایی در این اثر دچار تزلزل شده و عدم انسجام روایی در ساختار روایت تاثیر می گذارد. بنابراین شاعر در ارائه هدف و رسالت خود نمی تواند موفق باشد .(
ناگفته در مورد استقلال ابیات که ناشی از ستفاده ی عبارت فعلی است که در جایگاه ردیف قرار گرفته . بنابراین ردیف در این اثر خوش ننشسته)

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در تشبیه ؛اغراق؛ استعاره حس‌آمیزی ؛صنعت تشخیص و .
آشنایی زدایی defamiliarization کاملا موفق عمل کرده و در واقع نشان دهنده آشنایی و توانایی شاعر در استفاده از صناعات ادبی است .

تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و در جهت ملموس بودن روایت و از طرف دیگر می توانند ذهن شاعر را برای درک روایی تاحدودی آماده کنند. عدم انسجام روایی استقلال ابیات آزار دهنده خواهد بود .

🔸به لحاظ بررسی composition شروع و پایان بندی اثر ؛ از آنجایی که این اثر در انسجام روایی خود دچار دچار تزلزل است .
این حرف من به معنای آشفتگی روایی اثر نیست بلکه به معنای آن است که استقلال ابیات اجازه نمی‌دهد که شروع اثر که میتواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند؛ وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و دچار تزلزل است . از آن طرف در پایان بندی هم باز به سبب استقلال ابیات اجازه نمی‌دهد که مخاطب رسالت و هدف شاعر را به درستی دریافت کند .

🔸به لحاظ بررسی و نقد موسیقیایی اثر ارائه شده کاملا سیال و روان است .
از موسیقی بیرونی؛ درونی ؛کناری بهره خوبی گرفته . سیال و روان است که مخاطب از شنیدن موسیقی اثر می تواند لذت ببرد .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh

جعفر مربعی ۱

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبۍشعرباران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۹/۱/۱۰یکشنبه
#ساعت_شروع ؛(۲۱🕘)

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹


سلولهای ذهن پرشده است از
اسباب بازی های به هم ریخته واشفته
ومن همانند کودکی کنجکاو
درپی اشعاری نو
نه زاویه ازهم گسسته

بادبادک
پیدایت کردم
تو هم اغوش باد
دراسمان نیلگون

همیشه ازایستادن
می هراسی و
از حرکت به وجد درمی ایی

جنب وجوشت چه زیباست
رقصت هویداست
بگذار درپی ارتفاعت
به بلندی ها بنگرم

بمان
مهمان کفترهای کلبه ی مان باش
انها با دیدنت به اسما ن می اندیشند


#جعفر_مربی

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹


☘بنام خداوند مهر ☘
🔰از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده، گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته ی خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .
🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی ،اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان ، جایگزینی لغات ،استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و کاربرد زبان ( در حالت کلی ) می توانست بهتر و موفق تر عمل کند.
🔺زبان اثر در حالت کلی ،یکدستی لازم را در خود دارا می باشد . که نشان دهنده ی آشنایی شاعر با زبان روز و همچنین ساختار یکدست زبانی خود شاعر است . این مسئله نکته مثبت اثر است .
🔺ترکیب سازی ها در اثر بیشتر ترکیبات حشو هستند و می توانند از زیبایی اثر بکاهند . به طور مثال
( بگذار در پی ارتفاعت
به بلندی ها بنگرم )
استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان با توجه به ترتیب عناصر جمله ،منطبق بر زبان هنجار است و همانطور که کاملا مشخص است با توجه به شیوه ی روایت اثر ،این مسئله روی ساختار ( قالب اثر تاثیر گذار است ،زبان هنجار در این ثر با توجه به شیوه روایت سبب شده که ساختار اثر به سمت نثری که به اشتباه تقطیع شده ،هدایت شود . ) این مسئله می تواند عامل ایجاد ضعف در اثر باشد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده ،با توجه به توضیحاتی که در بالا عرض کردم ( در خصوص زبان هنجار و روایت اثر ) چون حلقه های زنجیره ی روایی اثر کاملا محکم و منسجم است و هیچ فاصله ای در روایت و بیان اثر دیده نمی شود .( هرچند که صاحب اثر سعی داشته از چند اپیزود در اثر استفاده کند به جهت فاصله در روایت اثر ) اما موفق نشده که ساختار کل روایت را به سمت شعر هدایت کند .
نکته بعدی که در گرو زبان اثر است ،مسئله موسیقی اثر ست که با توجه به حلقه های زنجیره ی روایی چیده شده . اگر چه موسیقی اثر موسیقی درونی ست ( همان که ما از شعر سپید انتظار داریم ) اما توالی اواها با توجه به ترتیب عناصر جمله انطور که باید اتفاق نیوفتاده و سکوت های موسیقیایی که عامل خوانش درست اثر ،و متقابلا درک صحیح اثر هستند ،در جای خود قرار ندارند .این مسئله می تواند یکی دیگر از ضعف های اثر از جنبه ی ساختاری باشد .
🔸 به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده ،اگر چه در زمره یک اثر توصیفی قرار دارد اما از لایه های زبانی جهت ساخت روایت و زیبایی شناسی اثر استفاده لازم را نکرده . بنابراین تمام روایت اثر در سطح قرار دارد ( که یکی از اساسی ترین رفتارهای زبان در اثار نثر می باشد ) علاوه بر اینکه از زیبایی اثر کاسته سبب شده که توصیفات هم توانند به جنبه های زیبایی خود که خلق زیبایی ست عمل کنند .

🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند و سبب ملموس بودن روایت شده اند . که نکته مثبت اثر است .
🔺عدم ارتباط لازم بین عناصر موجود در روایت اثر سبب شده که اپیزود ها کاملا مستقل عمل کنند . این مسئله می تواند روی انسجام روایی اثر تاثیر بگذارد .
🔺عدم ارتباط دال و مدلول ها در ساخت روایت اثر و درک روایی ان تاثیر می گذارد. به طور مثال
( در پی اشعاری نو
نه زاویه از هم گسسته )
🔺یکی از ویژگی های مهم یک شعر ،کاربرد زبان عاطفی ،جهت رسیدن به شعریت در اثر و عامل اساسی ساخت یک شعر است . ( شاعر در این اثر سعی کرده یا خیال انگیز جلوه دادن اثر به زیبایی ان کمک کند اما چون در انتخاب لغات دقت لازم را بکار نگرفته ،نتوانسته در این زمینه موفق عمل کند .
🔺به لحاظ بررسی و نقد compositionاثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص نداده . چرا که مخاطب با خوانش هر اپیزود سردرگم از هدف صاحب اثر است . شروع یک اثر باید تواند به لحاظ زیبایی انقدر قوی عمل کند که مخاطب تا ادامه ی اثر با او همراه شود .
در پایان‌ بندی هم شاعر هدف خود را کاملا شفاف در اختیار مخاطب قرار داده .( ناگفته نماند که این هدف کاملا مجزا از چیزی ست که صاحب اثر در اختیار مخاطب قرار داده .، )
بنابراین در پایان بندی هم می توانست موفق تر عمل کند .
درواقع صاحب اثر نتوانسته رسالت خود را به جای اورد .
🔻🔻🔻🔻🔻

🔺🔺🔺🔺🔺

🔸به لحاظ بررسی ونقد محتوایی اثر اراٸه شده بدون ایجاد خلاقیت وایجاد جنبه های زیبایی به وضوح هدف خودرا در اختیارمخاطب قرار داده . وهیچ کارکردی از لغات نگرفته .
لازم به ذکر است که در شعر سپید هیچ کلمه ای بی هدف چیده و سپس رها نمی شود . درواقع صاحب اثر قدرت کلمات را نادیده گرفته و با سهل انگاری دست به سرایش زده .
معتقدم صاحب اثر می توانست اثری بهتر و قوی تر خلق کند .
در پایان برای صاحب اثر آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

مهدی شهسواری

‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#جناب_فریدون_شایان_نیا
#مورخ:۹۹/۱/۶چهارشنبه
#ساعت_اجرا :(۲۲🕙)
🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹


همینکه موی سیاهت دمی به شانه گرفت
نگاهِ واژه گمانم نَمِ ترانه گرفت

به روی کاغذِ دفتر قلم چه می رقصید
حروف بی سر و ته، رنگِ شاعرانه گرفت

شبیهِ بارش باران به قلبِ من بارید
غزل شد و همه ابیاتِ عاشقانه گرفت

عَنان نیشِ قلم را به هر طرف بردم،،
نشد به جای دگر چون تو را نشانه گرفت

اگر چه در غزلِ من هدف شدی اما
هجومِ فاصله ها ضربِ تازیانه گرفت

فغانِ واژه درآمد ، ورق چرا تر شد؟
نگو به یادِ تو اشکی چه دانه دانه گرفت

مثالِ ابرِ بهاری به خاکِ دل بارید
و دانه دانه گُهَر ها به غم جوانه گرفت

امان از این همه آماج هر بلا بر دل
چه شد که کشتیِ غمها به دل کرانه گرفت؟

صدای زخمه ی شانه به چنگِ موی سیاه
شراره شد که چنین آتشی زبانه گرفت

#مهدی_شهسواری

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹

به نام خداوند مهر .
با درود و احترام
📌از آنجایی که معتقدم، اثر ارائه شده، گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر ،نقد و بررسی می‌کنم.

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب، چیدمان، جایگزینی لغات؛ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان؛ ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان( در حالت کلی ) می‌توانست موفق‌تر عمل کند .
🔺انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات اگرچه با توجه به مضمون اثر اتفاق افتاده اما می توانست بهتر از این باشد و علاوه بر آن ضعف تالیف هم نداشته باشد در واقع استفاده نادرست از کلمات ؛ خصوصاً کلماتی که در جایگاه ردیف قرار گرفتند به ساختار زبان اثر آسیب رساندند .
گذشته از این مسئله ؛ استفاده از ترکیباتی حشو هستند ( به طور مثال به روی کاغذ دفتر ) به زیبایی اثر آسیب رساندند .
🔺عدم ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی یکی دیگر از ضعف های این اثر می باشد که می تواند روی اعتبار اثر تاثیر بگذارد؛ علاوه بر اینها؛ استفاده از کلمات (وزن پر کن) که در جایگاهی مثل ردیف قرار گرفتند و نتوانستند به زیبایی اثر و ساخت مضمون کمک کنند ، همه این ها در بررسی لغوی می تواند ایجاد ضعف کند و از ارزش و اعتبار اثر بکاهد .

🔸به لحاظ بررسی و نقد فنی، اثر ارائه شده ؛ یک غزل است بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن در بحر مجتث مثمن محذوف
قافیه ها تقریباً با توجه به قواعد قرار گرفتند اما ردیف نتوانسته در جایگاهی که باید به درستی نقش خود را ایفا کند و به ساختار روایی اثر آسیب رسانده بنابراین دارای ضعف می باشد.

🔸 به لحاظ بررسی ساختار روایی، اثر ارائه شده؛ سه خصیصه مهم مقدمه ؛ تنه و نتیجه گیری را در خود دارا می‌باشد. در مقدمه انتظارات را برآورده کرده اما در تنه؛ از آنجایی که هر بیت به صورت کاملا مستقل عمل میکند روایت اثر را دچار ضعف کرده و در نتیجه گیری هم نتوانسته پایان‌بندی خوبی را به خود اختصاص دهد . بنابراین به لحاظ ساختار روایی دچار ضعف است.

🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و صناعات ؛تقریباً مناسب عمل کرده
🔺 تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند. اما این تصاویر چندان به ملموس بودن روایت کمکی نکرده .
نکته حائز اهمیت این است که روایت اثر آنقدر انتزاعی است که دچار کلی‌گویی شده و این کلی گویی یا کلی نگری به درک روایی اثر آسیب رسانده و مخاطب در تمام طول این اثر به دنبال هدف شاعر ؛ از بیان روایت اثر می باشد . بنابراین حق مطلب ؛ آن طور که باید به جای آورده نشده .

به لحاظ بررسی خلاقیت؛ همانطور که کاملآ نمایان است ،خلاقیتی در اثر دیده نمی شود و از طرف دیگر یکی از خصوصیات آثار توصیفی ایجاد خلاقیت است که متاسفانه در این اثر در نظر گرفته نشده.

🔸به لحاظ بررسی و نقد composition اثر ارائه شده شروع خوبی را به خود اختصاص نداده و نتوانسته ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند علت این مسئله را می‌توان در عدم انتخاب درست کلمات و همچنین عدم ارتباط دو مصرع نخست ، در نظر گرفت و از طرف دیگر در پایان‌بندی هم نتوانست آنطور که باید زنگ پایان اثر را به صدا درآورد بنابراین مخاطب به دنبال ادامه روایت می‌رود و چون پاسخی برای آن نیست به اعتقاد من این اثر در پایان‌بندی خود دچار ضعف است چرا که این تاویل هم اتفاق نیوفتاده.
🔸به لحاظ بررسی موسیقی هایی اثر ؛
ارائه شده از موسیقی بیرونی بهره خوبی گرفته و از موسیقی کناری به سبب وجود قافیه و ردیف بی بهره نیست .
به لحاظ توالی آواها در حالت کلی در بررسی اثر می‌بینیم که اثر ارائه شده به لحاظ موسیقیایی کاملا سیال و روان است و این نکته مثبت این اثر می باشد .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔺🔺🔺🔺🔺🔺

🔸به لحاظ بررسی ونقد محتوایی اثر اراٸه شده باتوجه به مضمون ومحتوایی که در خود جای داده به یک اثری تبدیل شده که پر از گله و شکایت است و اگرچه اشاره به عشق دارد و اشاره به معشوق ؛ اما نتوانسته آنطور که باید ساخته و پرداخته کند . در واقع شاعر اگر در انتخاب و چیدمان کلمات دقت بهتر و بیشتری به کار می‌گرفت هدف و رسالت خود را به خوبی نمایان می‌ساخت بنابراین ارزش و اعتبار این اثر را بهتر و بیشتر می توانست حفظ کند .

در حالت کلی برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran

مهناز افشاری

#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
♦️🔹♦️🔹♦️🔹♦️

بر تن پنجره دیوار کشیدن کافی ست
عشق را در دل پاک تو ندیدن کافی ست
دشمنی آنچه توانست جهان ، با ما کرد
بعد از این ، قصه ی تلخ نرسیدن کافی ست
بال پرواز منی عرش خدا سهم من است
بی تو در حسرت و اندوه ، خزیدن کافی ست
هدف غایی من بود کنارت باشم
دیگر این شاخه به آن شاخه پریدن کافی ست
آفتاب سحری من گل گردان تو ام
متمایل به تو ام پشت خمیدن کافیست
تا به کی در پی پیراهن یوسف باشیم
از قفا پیرهن عشق دریدن کافی ست
ایستادم که تو را باز به دستت آرم
از غم دوری تو آه کشیدن کافی ست

#مهناز_افشاری

🔹♦️🔹♦️🔹♦️🔹
#نقد_شعر
🍃بنام خداوند مهر و مهربانی . 🍃
📌از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

🔸به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب /چیدمان /جایگزینی لغات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان( در حالت کلی ) تا حدودی خوب عمل کرده .

🔺انتخاب چیدمان و جایگزینی لغات بر مبنای روایت اثر اتفاق افتاده و با استفاده از قواعد و قوانینی که در زبان اثر ، جای دارد ، مبتنی بر زبان هنجار، تقریباً از ضعف تالیف به دور است ( به غیر از استفاده از کلمه ی.*«دشمنی» در مصرع اول بیت دوم* که به نظر می آید صرفاً جهت پر کردن وزن قرار گرفته.
🔺ترکیب سازی ها در اثر ارائه شده به توصیف و تفسیر روایت کمک کردند و البته از جنبه های زیبایی شناسی هم دور نیستند و به زیبایی اثر تا حدودی کمک کردند.
🔺 بافت کلمات در حالت کلی با توجه به انتخاب و چیدمان آنها کاملاً بافت یک دستی ست و نشان دهنده سیال بودن بعد اندیشه گانی و تفکر شاعر که خود نکته مثبت اثر است .
🔺ارتباط افقی و عمودی ابیات روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است در واقع چیدمان و جایگزینی لغات بر مبنای روایتی که انتخاب شده و هدفی که شاعر انتخاب کرده بنا شده و یک روایت منسجم را در اختیار مخاطب قرار داده .
🔸به لحاظ بررسی‌ و نقد فنی اثر ارائه شده ، یک غزل است بر وزن فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن در بحر رمل مثمن مخبون محذوف که قافیه و ردیف آن کاملاً مبتنی بر قواعد لازم( در حیطه عروض و قافیه )انتخاب شده .
🔺ساختار روایت اثر سه خصیصه مهم (مقدمه تنه و نتیجه گیری )را در خود دارا میباشد و .
و در واقع شاعر در این روایت به بیان اهداف و تفکرات خود پرداخت و توانست علاوه بر برقراری و پایبند بودن و ساختار روایت به هدفی که در ذهن داشته نیز پایبند باشد .
🔸به لحاظ بررسی و نقد زیبایی استفاده، از تشبیهات و استعارات و ... در (حالت کلی صناعات ادبی ) تقریبا خوب اتفاق افتاده
مثل بیت سوم
🔺تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند به ملموس بودن روایت کمک کردند مثل بیت سوم /بیت چهارم . بیت پنجم .
🔸به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده، شروع خوبی رو به خود اختصاص نداده . معتقدم می توانست بهتر از این باشد و با توجه به اینکه شروع یک روایت و از طرفی مطلع یک غزل می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه یک روایت آماده کند ، می توان انتظار داشت که شاعر در بیت نخست باید قوی‌تر عمل می‌کرد .
در پایان بندی با توجه به روایتی که انتخاب کرده و مسیری که در این روایت طی شده تا حدودی شاعر هدف خود را بیان کرده . گر چه نه آنقدر محکم اما زنگ پایان اثر به صدا درآمده .
در واقع شاعر ، گرچه آهسته و آرام اما روایت خود را به یک روایت بسته تبدیل کرده و این انتظاری ست که ما از یک شعر روایی داریم .
🔸به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده اگرچه بر پایه ی عروضی بنا شده یعنی شاعر از پس وزن بر آمده اما استفاده مکرر از اختیارات شاعری سیال بودن موسیقیایی اثر را تحت تاثیر قرار داده.
در حالت کلی اثر ارائه شده از موسیقی درونی ، بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته.
اما به وضوح روشن است که این وزن عروضی ست که در پی کلمات آمده اند .
🔸به لحاظ بررسی و نقد محتوایی اثر ارائه شده، با توجه به بافت کلمات و بعد اندیشگانی که در خود جای داده ؛ و همچنین محتوای اثر ؛ که به یک غزل عاشقانه تبدیل شده . ( روایت عاشقانه ای که از فراق هم صحبت می کنند ) و در واقع شاعر توانسته رسالت خود را از بیان یک روایت به جای آورد .
اگرچه محتوای اثر یک محتوای کاملاً تکراری است و هیچ خلاقیتی در اثر دیده نمی‌شود و ما معتقدیم در اشعار توصیفی بهتر است که شاعران دست به خلاقیت بزنند تا از تکرار های مکرر در موضوع و محتوا ، بیان حالات و همچنین ایجاد جنبه های زیبایی در اثر جلوگیری شود و به بعد زیبایی و زیبایی میشناسی اثر افزوده شود .
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@naghde_shearbaran