نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

لورا فرضی

maryam rad:

#نقد 


دوباره پر شدم از های و هوی خاطره ها

زمان بی تو نشستن کنار پنجره ها


شبی دراز و سپید از هجوم برف و تگرگ 

نشسته بغض سیاهی به عمق حنجره ها


به شوق حس حضورت نگاه پر دردم 

کشیده پای تمنا به کل منظره ها


چگونه می رسم امشب به صبح در یلدا

در ازدحام خیالت میان دلهره ها


سکوت میکنم و میروم به مردابی

که پرشوم از، اضطراب زنجره ها


میان ماندن و رفتن نمانده تردیدی

حضور سبز تو اینجاست بین خاطره ها


#لورا_فرضی 

maryam rad:

#نقد_شعر 

بنام خداوند عشق و مهر 


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد بررسی خواهم کرد.  


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات، چیدمان و جایگزینی آنها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی، کاربرد زبان (در حالت کلی)  موفق بوده.  

زبان یکدسته لازم را در خود دارد و نشان دهنده آشنایی شاعر با زبان معاصر، در حفظ و استفاده از آن می باشد.  

کاربرد قواعد و قوانین دستور زبان با ایجاد ناهنجاری درست و اصولی در زبان ( ناهنجاری نحوی با استفاده از جابجایی ارکان جمله)  مطابق با انتظاری که از شعر داریم می باشد.  

ترکیب سازی ها متناسب با فضای روایی اثر، با توجه به وزن و انتخاب صحیح کلمات می باشد ( هجوم برف و تگرک، شوق حس حضورت،  اضطراب زنجره ها،  های و هوی خاطره ها و.....)  

در واقع شاعر در این اثر کلمات را به خدمت خود آورده تا به تفسیر و توضیح موضوع مورد نظر بپردازد و اهداف خود را بیان کند.  


🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل کوتاه است و بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن. بحر مجتث  مثمن محذوف سروده شده،  قافیه به جنبه موسیقیایی آسیبی نرسانده و قابل چشم پوشی ست.   


🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت، اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه، تنه، نتیجه گیری)  را در خود دارا می باشد.  در این اثر، شاعر از یک مقدمه نسبتاً بلند در مقایسه با تنه روایت بهره گرفته و سپس به نتیجه گیری رسیده.  اما مقدمه نسبتاً بلند اثر، سبب شده که قدری ارتباط عمودی ابیات،  روی محور جانشینی، کمرنگ تر  به نظر برسد، اما به حدی  نیست که عامل گسستگی  شود و به ساختار روایت اثر آسیب برساند.  ساده تر عرض کنم چون انسجام معنایی را به مخاطره نیانداخته، ایرادی بر آن وارد نیست.  

🔸به لحاظ نقد زیبایی شناسی، اثر ارائه شده، با استفاده از تشبیهاتی که در کل اثر وجود دارد، به زیبایی کمک کرده.  

( شبی دراز و سپید از هجوم برف و تگرک 

نشسته بغض سیاهی به عمق حنجره ها)  

یا ( به شوق حس حضورت نگاه پر دردم 

کشیده پای تمنا به کل منظره ها)  

_ تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی  هستند و به زیبایی اثر کمک کرده.

  ( چگونه می رسم امشب به صبح در یلدا 

در ازدحام خیالت میان دلهره ها) 

(سکوت می کنم و میروم به مردابی 

که پر شوم از اضطراب زنجره ها)  و...   

_شاعر در اثر ارائه شده از لایه های زبانی به خوبی بهره گرفته و زبان عاطفی اثر را تقویت بخشیده.  همین مسئله عامل زیبایی، تاثیر بیشتر در مخاطب و آشنایی زدایی Defamiliarization شده است.  

(شبی دراز و سپید از هجوم برف و تگرک 

نشسته بغض سیاهی به عمق حنجره ها)  

🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده با بیت

 ( دوباره پر شدم از های و هوی خاطره ها 

زمان بی تو نشستن کنار پنجره ها 

شبی دراز و سپید از هجوم برف و تگرک 

نشسته بغض سیاهی به عمق حنجره ها

به شوق حس حضورت نگاه پر دردم 

کشیده پای تمنا به کل منظره ها  ) 

 شروع خوبی برای این غزل است.  می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند به زیبایی و ساختار روایی اثر کمک شایانی کرده است. ناگفته نماند این مقدمه قدری طولانی ست.   

در پایان بندی هم شاعر. با استفاده از زبان عاطفی به بیان اهداف خود پرداخته و زنگ پایان کار را به صدا در آورده.  

( میان ماندن و رفتن نمانده تردیدی 

حضور سبز تو  اینجاست بین خاطره ها)  

درواقع نتیجه گیری با در نظر گرفتن موضوع، در این اثر مناسب است.  

🔸به لحاظ موسیقیایی با توجه به اینکه اثر ارائه شده در بحر مجتث  سروده شده از موسیقی بیرونی و همچنین به سبب وجود قافیه از موسیقی کناری بهره خوبی گرفته.  در حالت کلی اثر ارائه شده دارای موسیقی سیال و روانی ست و بخشی از این سیال بودن در گرو ی  ایجاد ناهنجاری مجاز است که سبب شده اثر ارائه شده از موسیقی درونی هم بهره خوبی بگیرد   و به زیبایی اثر افزوده است.  


ناگفته نماند که خلاقیتی در بررسی روایی و جنبه های زیبایی شناسی دیده نمی شود. 

🔸به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است و شاعر از موتیف عشق به خوبی بهره گرفته و با توجه به زبان عاطفی خوبی که در خود جای داده به یک اثر رمانتیسم تبدیل شده.  

در پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

با تشکر 

مریم راد "واژه " 

#واژه 

@ashenayeeshg

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی