نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

بهروز رزمجویی (راز)

maryam rad:

#نقد_شعر_سپید 

‍ ‍ زنها همیشه دخترکی گوشه روسری شان 

گره زده اند 

با موهایش خرگوشی می بافند 

و تمام گذشته را پی اش لی لی می کنند

با دامنی گلدار 

و شمار و بیشمار گل 

پشت هر گل خاطره ای پنهان کرده اند 

گاهی با گوشه چشم آبش می دهند 

گاهی هم می خشکد 

زنها همیشه بدنبال شاعر خیاطی می گردند

تا با خطوط شعرش عروسک تنهایشان را 

کوک بزنند 

دخترکانی با بلوزی صورتی 

ودامنی چین چین 

آینه در دست می گردند

نفرین روانه آسیابان بیچاره می کنند

که چرا اشتباهی موهایش را سپید کرده اند. 

#بهروز _رزمجویی (راز)

maryam rad:

بنام خداوند مهر 

#نقد_شعر_سپید 

▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.  

📎قبل از نقد لازم می دانم به چند نکته مهم اشاره کنم.  نخست، آن انتظاری که از یک شعر داریم، متفاوت از انتظاری ست که از قالب دیگر یا گونه های دیگر ادبی داریم.  پس در یک شعر، در ابتدایی ترین تعریف خود  ، باید شعریت را در خود اثبات کند.  (تا بتوان به اثری لفظ شعر را داد) . دوم :برای رسیدن به شعریت در یک اثر، مطابق با تعاریف موجود در شعر، عناصری مثل تخیل و اندیشه،  با در نظر گرفتن جنبه های زیبایی شناسی، بسیار حائز اهمیت است.  سومین مرحله :رسیدن به ساختار درست، مطابق با شعر سپید می باشد.  و آخرین مرحله ایجاد محتوا متناسب با موضوع اثر، که در آن شاعر بتواند رسالت شاعری خود را به جای آورد. 

 

🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات، چیدمان و جایگزینی آنها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان (در حالت کلی)  نتوانسته آنطور که باید موفق عمل کند.  


استفاده از کلماتی مثل (دخترکان، روانه،  پی اش و. ..) با بافت شعر در حالت کلی همخوانی ندارد.  عدم همخوانی کلمات در بافت شعر سبب می شود، یکدستی زبان در بافت کلمات دچار خلل شود.  ناگفته نماند که گاهی اوقات ناهمگونی کلمات سبب زیبایی می شود به شرطی که فضا سازی لازم در اثر، متناسب با بافت کلمات اتفاق بیوفتد. (مثل اشعار شاملو)   

از طرف دیگر همین بافت کلمات در آثاری شبیه به اثر ارائه شده، سبب تغییر در ساختار اثر می شوند. و قالب اثر آسیب می رساند.   


🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به ترتیب عناصر جمله (استفاده از زبان هنجار) 

که سبب شکل گیری حلقه های زنجیره ی روایی اثر شده است، دچار خلل شده.  زیرا هیچ فاصله ای در حلقه های زنجیره ی روایی اثر دیده نمی شود، این حلقه های زنجیره ی روایی کاملاً محکم و منسجم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و روایت اثر را به مخاطب منتقل می کنند.  نتیجه آن، تشکیل ساختار یا structure نثر به زبانی شاعرانه است.  که امروزه به آن دلنوشته هم می گویند.  

لازم به ذکر است که دلنوشته با توجه به ساختاری که در خود جای داده باید به شیوه نثر ادبی نوشته شود و نمی تواند جایگزین شعر باشد. ساختار نثر بسیار قرص و محکم خود را حفظ می کند.  


‍ ‍(  زنها همیشه دخترکی گوشه روسری شان گره زده اند، با موهایش خرگوشی می بافند 

و تمام گذشته را پی اش لی لی می کنند. با دامنی گلدار و شمار و بیشمار گل، پشت هر گل خاطره ای پنهان کرده اند، گاهی با گوشه چشم آبش می دهند، گاهی هم می خشکد. 

زنها همیشه بدنبال شاعر خیاطی می گردند،تا با خطوط شعرش عروسک تنهایشان را کوک بزنند. دخترکانی با بلوزی صورتی ودامنی چین چین، آینه در دست می گردند،نفرین روانه آسیابان بیچاره می کنند،که چرا اشتباهی موهایش را سپید کرده اند.) 


از طرف دیگر در این اثر segmentation یا تقطیع یا پلکانی نوشتن برای مبنای ویژگی های آوایی و موسیقایی اتفاق نیوفتاده و در اثر یا به صورت دلبخواهی ست. و یا بر مبنای ویژگی های دستوری ست.  این مسئله خود دلیل دیگری بر نثر بودن اثر است.  


بنابراین باز توجه به دلایل مطرح شده در بالا اثر ارائه شده یک نثر ادبی به زبان شاعرانه است که در قرن ششم هجری به اوج خود رسیده.  ( وقتی قالبی با فرمی چند قرن در ادبیات فارسی زنده است و زندگی می کند، با پلکانی نوشتن، قادر به تغییر نام و فرم و یا قالب آن نیستیم. )  



#واژه 

@ashenayeeshgh 

ادامه دارد 👇👇👇

P:1


#نقد

ادامه نقد 👆👆👆

P:2


🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده، در یک نگاه کلی، با در نظر گرفتن محتوا و موضوع اثر، زبان عاطفی نسبتاً خوبی را در خود جای داده. اما نتوانسته از لایه های زبانی به خوبی بهره بگیرد.  در واقع زبان در اثر ارائه شده، رفتاری را با خود در اثر حمل می کند که خاصه نثر است و تمام اتفاقات زبانی در آن در سطح قرار گرفته اند. این مسئله، خود دلیل دیگری بر عدم اثبات شعریت اثر است. 


چیزی که ذهن مخاطب و منتقد را، به خود مشغول می دارد، استفاده از موتیف "زن" در کل اثر است.  

صاحب اثر از موتیف بهره خوبی گرفته اما با توجه به حرکتی که در ساختار اثر در آن اتفاق افتاده. نتوانسته این موتیف را  به ثمر برساند.  


🔸به لحاظ بررسی روایی، اثر ارائه شده. با 

( زنها همیشه دخترکی گوشه روسری شان گره زده اند)  

شروع بسیار خوبی برای یک روایت و یک اثر سپید می تواند باشد. اما در ادامه اثر ارائه شده نتوانسته موفق باشد و در ساختار خود دچار تزلزل شده)  


🔸اثر ارائه شده حاوی تصاویر عینی و انتزاعی ست، این تصاویر در گرو زبان عاطفی اثر است.  

ناگفته نماند که تصاویر در شعر سپید از اهمیت خاصی برخوردارند،اما این تصاویر هم در اثر ارائه شده، نتوانستند ساختار شعر سپید را شکل دهند. 

(تا با خطوط شعرش عروسک تنهایی شان را کوک بز ند)  

یا 

( پشت هر گل خاطره ای پنهان کرده اند 

گاهی با گوشه چشم آبش می دهند 

گاهی هم می خشکد) 


🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده با اندک نگاه فمینیستی با توجه به موضوع به بیان روایت پرداخته.  

اما سوالی که ذهن مخاطب را به خود مشغول می دارد این است، هدف صاحب اثر از،بیان حالات و توصیفات چه بوده؟  

پاسخگویی به این سوال رسالت صاحب اثر را نمایان می سازد و متاسفانه صاحب اثر رسالت خود را به جای نیاورده.  


در پایان برای صاحب اثر آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.  

با تشکر 

مریم راد "واژه "

#واژه 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی