نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهدی رجایی فرد 2

#نقد 

اندیشه نمیشود کــه کاری نکنی

جز مرثیه ، غیرِ گریه زاری نکنی


مشکی بسُرایی و عــزا بنویسی

بــا زندگی ات نامه نگاری نکنی


یکمرتبه شد سر به شرابی بزنی؟

شد قافیه ای که زهرماری نکنی؟


کی گلایه از فلاکتت فقری کشت؟

جز خون به دل حساب جاری نکنی


سوگند بخور که بعداز این غم نخوری

بر خوان امید  روزه داری نکنی 


حیف است نشسته ، حرکتی ننویسی

از جـــــــــا نپری و  انفجاری نکنی


جان ارزش هضم ذلت اصلا دارد؟

با مرده چه فرق اگر قماری نکنی؟


از بیم ســتم که بر عزیزت برود

دولا شده ای؟ شترسواری نکنی


بیداد حرامزاده ی بی داد است

ای لال شوی  اگـــر هواری نکنی


هر مـــرگ طبیعی خفقان میزاید

میمیری اگــــــر که انتحاری نکنی 


آرامشمان بسته به ناآرامی ست

موجی شده ای که بیقراری نکنی؟


با سرعت نور اگر تکانی نخوری

شبچنبره زاده را فــراری نکنی


باید کـــه به دریا بزنی دل را ، یا

غیر از وزغ مرده شــکاری نکنی


لعنت به شعور اگر  شرارش نکنم

نفرین به شراره ای که ساری نکنی


#مهدی رجایی فرد 

maryam rad:

بنام خداوند مهر 

▪️از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.  

🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات، چیدمان و جایگزینی آنها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان (در حالت کلی)  متناسب است.  

زبان در اثر ارائه شده یکدستی لازم را در خود دارا می باشد.  استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان در این اثر به سبب استفاده از،ردیف فعلی سبب شده زبان اثر به زبان هنجار تبدیل شود و از این جهت موسیقی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده.  انتخاب کلمات در اثر ارائه شده متناسب با فضای روایی اثر می باشد.  


🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل اجتماعی ست که بر وزن مفعول مفاعلن  مفاعیل فعل. از اوزان رباعی است.  

  غزل اجتماعی  بلندی ست که در آن قافیه و ردیف متناسب با تعاریف موجود در علم عروض می باشد. 


🔸به لحاظ بررسی روایت اثر ارائه شده در پرداختن به روایت سه خصیصه مهم روایت را در خود جای داده اما از آنجایی که روایت اثر به یک روایت توصیفی تبدیل شده و هر بیت هم تقریباً مستقل از بیت دیگر عمل می کند، سبب شده که جداسازی مقدمه روایت از تنه  آن قابل تشخیص نباشد.  و این مسئله در نتیجه گیری روایت هم صدق می کند.  در واقع شاعر در پرداختن روایت باید دقت بیشتری به خرج می داد.  


🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از کنایات و تشبیهات و....  موفق بوده.  درواقع شاعر مناسب و سنجیده از صناعات استفاده کرده است.  

( از بیم ستم که بر عزیزت برود 

دولت شده ای شتر سواری نکنی)  


مسئله مورد نظر در این اثر با توجه به توصیفی بودن ابیات این است که این توصیف به گونه ای در این اثر چیده شده که عامل استقلال ابیات در این اثر است و این مسئله سبب می شود ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی کاسته شود. 


🔸تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند.  البته بیشتر انتزاعی هستند و این مسئله به سبب پرداختن به موضوع اجتماعی اتفاق افتاده، شاعر سعی کرده با کلی نگری به اهداف خود برسد. 

( حیف است نشسته حرکتی ننویسی 

از جا نپری و انفجاری نکنی)  

یا ( هر مرگ طبیعی خفقان می زاید 

می میری اگر انتحاری نکنی)  


🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده در مقدمه روایت به خوبی آغاز شده و ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده می کند.  

اما در نتیجه گیری به خوبی شروع اثر موفق نبوده.  


🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده در چند بیت آن سکوت موسیقایی ایجاد شده که البته من معتقدم در این وزن قدری شایع می باشد.  درواقع شاعر از موسیقی بیرونی و کناری کمک گرفته و سپس با بهره درست و کافی از موسیقی درونی، جنبه موسیقایی اثر را کامل کرده.  

موسیقی به زیبایی اثر کمک شایانی کرده است.  

🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه یک غزل اجتماعی ست و مضامین اجتماعی را در خود جای داده، به یک شکواییه تبدیل شده.  در شکواییه نتیجه گیری بسیار حائز اهمیت است. 

این شکواییه در نتیجه گیری می تواند نشان دهنده خط مشی شاعر یا رسالت او باشد.  و.من معتقدم که در این اثر می توانست بهتر از این ساخته و پرداخته شود.  


در پایان  از شاعر محترم تشکر می کنم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.  

 

با تشکر 

مریم راد "واژه " 

#واژه 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی