نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

طباطبایی

#نقد_شعر 


با تو هستم این سخن را دار گوش 

با تو ای زیباترین سرچشمه شور و هنر 

با تو هستم دختر زیبا رخ  شبهای شوش 


با تو ای آزرده از زخم دل آزار تبر 

با تو ای نیلوفر پیچان به شاخ وبرگ گل 

بیشتر از عشق از سودای من داری خبر؟ 


بر دل آزرده مجنون خود بنما نظر

شاید از افسون زیباروی دورانش نمی ماند اثر 


کیست آنکس کز سر زخم دل آزار تو می پیچد کمر 


وای وای ای گوهر پران بدون  بال وپر


#طباطبائی فهلیانی

maryam rad:

#نقد_شعر نیمایی 

بنام خداوند مهر 



◾️از انجایی که متقدم اثر اراٮه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود بنا بر این آن را بدون درنظر گرفتن نام  صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .


-🔸 به لحاظ نقد لغوی اثر اراٮه شده در انتخاب لغات،  جای گزینی و چیدمان کلمات همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و کاربرد زبان( در حالت کلی) ،    نتوانسته آنطوری که باید موفق عمل کند .

مهم ترین  ضعف این   اثر که بسیار ناخوشایند است کاربرد زبان است ، زبان در این اثر تمایل به گذشته ( حدود قرن پنجم و ششم ) دارد . این مسٮله با قالب اثر همخوانی ندارد .


ترکیب سازی ها ( سرچشمه شور و هنر ، آزرده از زخم دل آزار تبر ، نیلوفر پیچان.... ) در. اثر اراٮه شده شان نشام دهنده ذهنیت کلاسیک شاعر است . کلا شاعر به لحاظ زبان و بیان ، انتخاب کلمات ، ترکیب سازی  متناسب با  قرن و دوره (5و6) می باشد . این مسٮله نشان دهنده آن است که شاعر تحت تاثیر متون کلاسیک این قرن قرار دارد .


_ 🔸به لحاظ نقد فنی ، اثر اراٮه شده در بررسی ساختاری  یک غزل نیمایی ست و غزل نیمایی که در ده بیت اتفاق افتاده، عمدتا ادبا در اشعار نیمایی معتقدند که قافیه پس از هر چهار مصرع با یک مصرع آزاد حل میشود اما. ترتیب. قافیه در این اثر به این صورت نیست یعنی متفاوت با مانیفست نیمایی میباشد از طرف دیگر قافیه در این اثر دچار تغییر شده اما چون مهم ترین وظیفه قافیه تکامل جنبه موسیقیایی اثر است به اعتقاد من قابل چشم پوشی ست.  

. اثر اراٮه شده بر وزن فاعلاتن در بحر رمل سروده شده .


🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر اراٮه شده از تشبیهات و کنایات و ... خوب استفاده کرده .

( با تو  هستم دختر زیبا رخ شب های شوش 

با تو  ای آزرده  از زخم دل آزار تبر ) 


تصاویر اراٮه شده در اثر عینی و انتزاعی که سبب زیبایی اثر شده است 

( با تو  ای نیلوفر پیچان به شاخ و برگ گل 

بیشتر از عشق و از سودای من داری خبر )


زبان عاطفی این اثر زبان نسبتا خوبی ست اما همانطور که در نقد لغوی اشاره کردم زبان دچار کهنگی شده و از طرف دیگر در اشعار معاصر تا این حد خطاب قرار دادن را در ابتدای مصراع پسندیده نمی دانند.   این شیوه مربوط به گذشتگان است و امروزه به لحاظ زیبای و مضمون سازی   کاربردی ندارد.  


🔸به لحاظ composition  اثر ارٮه شده ( با تو هستم ای سخن دار گوش /

با تو ای سر چشمه شور و هنر )

در دو مصرع ارائه  شده زبان انقدر دچار کهنگی شده که با گوش و ذوق مخاطب امروز سازگار نیست بنابر این معتقدم  اثر  ارائه شده شروع خوبی ندارد .

در پایان بندی هم ( کیست ان کس کز سر زخم دل ازار تو میپیچد کمر /

وای وای ای گوهر پران من )

متاسفانه پایان بندی اثر هم پایان  بندی خوبی نیست هم به لحاظ انتخاب کلمات و مضمون  سازی و هم به لحاظ زیبایی . 

🔸به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه  شده در بحر رمل سروده شده

و نکته دیگر درارتباط با جنبه موسیقیایی اثر به چشم نمیخورد.  


🔸به لحاظ محتوایی اثر اراٮه  شده با توجه به این که سیر ازاد تخیل انطور که باید اتفاق نیوفتاده و شاعر با استفاده از واقعیات عینی و با نگرشی عاطفی به بیان اهداف  خود پرداخته این مسئله  تا حدودی متناسب با مانیفست اشعار  نیمایی ست  یعنی  شاعر توانسته متناسب با فرم عمل کند.  خصوصا این که این نگرش محتوایی قدری دراماتیک است و این دراماتیک بودن کاملا همخوان با فرم اشعار نیمایی ست. 


در حالت کلی معتقدم که اثر اراٮه شده انطور که باید ساخته و پرداخته نشده.  


در پایان برای  شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد "واژه " 

#واژه 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی