نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

یاس علوی

#نقد 


تو را در لابلای کاغذهای افکارم 

میان سطرهای بغض کرده  

و اغشته به خون قلم سیاه

در دریای سپید قلب کاغذ 

می نویسم 

تا 

 با انتحار واژه هایم 

فرکانس مهربانی را 

در محموله ی نگاهت 

به بند کشم 

تو صواب ترین 

ثواب افرینشی 

که با اصطکاک دلدادگی در هم آمیخته ای


تو موج کف الود محبتی

که صخره نگاه مرا 

به رعشه دراورده ای 


و هستی مرا نیست کرده ای 

و

هم نیستم را هست 

با من بمان 

تا روز موعود

تا حضور و ظهور 

و 

انقلاب چشم های دیکتاتورت 


شاعر.#یاس علوی

بنام خداوند مهر

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


قبل از نقد لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.  

1_ در مواجه با شعر سپید اولین قدم اثبات شعری است مطابق با تعاریف شعری ست.  

2_ در مرحله دوم اثبات ویژگی های ساختاری اثر است.  

3_ در مرحله سوم ویژگی های زیبایی شناسی و بیانی ست 

4_ در مرحله آخر پرداختن به مضمون سازی و محتوای اثر است.  

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به ترتیب عناصر جمله یا به زبان ساده تر استفاده از زبان هنجار، عدم ترکیب سازی هایی که به زیبایی اثر کمک می کنند. ، جز،عواملی هستند که علاوه بر نقد لغوی بر روی نقد فنی اثر نیز تاثیر گذاشته اند.  

یعنی اگر ارائه شده به لحاظ ساختاری با توجه حلقه های زنجیره ی گفتار که محکم و منسجم در کنار یکدیگر قرار. گرفته اند و به واسطه تقطیع یا پلکانی شدن نیز قابل شکستن نیستند. به یک نثر تبدیل شده است


 ( تو را در لابلای کاغذهای افکارم میان سطرهای بغض کرده  و اغشته به خون قلم سیاه در دریای سپید قلب کاغذ می نویسم تا  با انتحار واژه هایم فرکانس مهربانی را در محموله ی نگاهت به بند کشم، تو صواب ترین، ثواب افرینشی که با اصطکاک دلدادگی در هم آمیخته ای تو موج کف الود محبتی که صخره نگاه مرا به رعشه دراورده ای و هستی مرا نیست کرده ای وهم نیستم را هست، با من بمان تا روز موعود ، تا حضور و ظهور و انقلاب چشم های دیکتاتورت)  


این مسئله در روایت اثر هم تاثیر گذاشته و سبب می شود اثر ارائه شده در ذهن مخاطب همچنان تداعی نثر باشد.  از طرف دیگر ایجاد فاصله بین حلقه های زنجیره ی روایی با به زبان ساده تر کاستن از عناصر جمله مطابق با علم نحو، سبب پیدایش ساختار شعر سپید می شود، که در این اثر اتفاق نیوفتاده.  

می توان معتقد بود اثر ارائه شده یک نثر ادبی شاعرانه است که من معتقدم بعد زبان عاطفی نیز نتوانسته در اثر 

آنطور که باید موفق عمل کند.  

همچنین تقطیع در شعر سپید باید بر مبنای ظرفیت آوایی متناسب با مخرج حروف و ظرفیت دم و بازدم در حلقه های زنجیره ی روایی اتفاق افتاده که علاوه بر زیبایی سبب روان خوانی صحیح و تطابق صورت  نوشتار و صورت گفتار می شود.  که متاسفانه در این اثر هیچ نظمی را با خود به همراه ندارد.  


با توجه به موارد مطرح شده معتقدم اثر ارائه شده یک نثر ادبی ست مگر اینکه از حلقه های زنجیره ی روایی آن کاسته شود تا هم سبب  ایجاد تاویل در اثر شود و هم عامل ایجاد زیبایی باشد.  از طرف دیگر. تقطیع باید به روش علمی اتفاق بیوفتد.  


به لحاظ نقد زیبایی شناسی ترکیب های ارائه شده در اثر پر از ترکیب های حشو است که صاحب اثر بی توجه به مقوله زیبایی شناسی در کنار یکدیگر چیده 

( دریای سپید قلب کاغذ 

یا 

فرکانس مهربانی 

هم نیستم را هست 

انقلاب چشم های دیکتاتورت. و....)  


در واقع اثر ارائه شده نتوانسته از لایه های زبان به خوبی بهره بگیرد.، بنابراین تصاویر و همچنین بحث زیبایی شناسی در اثر ارائه شده در سطح قرار گرفته است و رفتاری را در زبان شکل داده که مطابق با رفتار نثر است، و خود دلیل دیگری بر نثر بودن اثر است.  


در پایان برای صاحب اثر آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.  

با تشکر 

مریم راد"واژه 

#واژه 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی