نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مریم رستمی

#نقد_چارپاره 

زنگ انشا چه خوب می بافد

دختری هی دروغ پشت دروغ

مرد نقّاشی اش شگفت آور

توی ذهنش شلوغ بوده شلوغ


یک پدر در حریق عصیان ها

مادری رنگ غصّه اش پر رنگ

خواب زیبای یک کبوتر دید

دختری با وجود غصّه و جنگ


مات شطرنج صحنه ی باز ی است

آنکه بازی نکرده در میدان

گوی در دست دیگری باشد

اسب خسته هنوز در جولان


 روی زخم دلت نمک پاشید

اشک تب دار دختری غمگین

گیج قصه هنوز هستم من

چه کسی خفته در غمی سنگین


خط زده با مداد پر رنگش

بر شلوغی دفتری ساکت

زیر آوار وهجمه ی فریاد

گمشده باز دختری ساکت


حس تایید بودن درجمع

حس زیبای بی غلط بودن

گر چه تعبیر خواب تو این شد

زندگی را فقط، فقط بودن


زنگ انشا چه خوب می بافی

قصه هایی به رنگ  دنیایت

رنگ شعرت که سرخ وعنابی است

گر چه آبی نبوده دریایت


گاه سردر گُم پدر هستی

خون دل خورده ای تو از دنیا

گیج وخاموش وخسته ای شاید

بین مادر ،پدر و یا رویا


زنگ انشا دوباره پرسیدم

بچه ها چیست راز خوشبختی

گفته بودی کمی تو با لکنت

مادر و زندگی و سرسختی


#مریم رستمی

#نقد_چارپاره 

💎بنام عشق، بنام زیبایی.  


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.. 


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخابات لغات، چیدمان کلمات و جایگزینی آنها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی، کاربرد زبان در حالت کلی می توانست بهتر عمل کند.  

در یک اثر ادبی هر چیزی در حوزه زبان معنا می گیرد.، بنابراین انتخاب لغات و حتی واژه سازی مطابق با علم morphology بسیار حائز اهمیت خواهد بود.  از طرف دیگر همین کلمات در structure و در زیبایی شناسی. و همچنین در انتقال معنا و مضمون سازی نقشی مهم ایفا می کند.  



🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک چارپاره است با قافیه های  دوم و چهارم در هر بند،در وزن فاعلاتن مفاعلن فع لن  در بحر خفیف مخبون محذوف.  

قوافی در اثر ارائه شده درست ساخته و پرداخته شده.  

به لحاظ بررسی روایت اثر ارائه شده درانسجام روایی دچار ضعف شده 

مثل ارتباط بند اول و دوم 

یا. ارتباط بند 7 و 8 


در واقع این اثر در پرداختن روایت نتوانسته آنطور که باید موفق عمل کند.  

🔸به لحاظ زیبایی شناسی بزرگترین ضعف اثر ارائه شده، اطناب می باشد.  

وجود 9 بند در یک چهارپاره سبب می شود که بنده اول و آخر به هم انقدر نزدیک شوند که مخاطب عدم نیاز به تکرار مکرر را احساس می کند.  درواقع این اثر در چفت و بست کلام دچار زیاده گویی شده.  

اما اثر ویژگی های نیز با خود به همراه دارد مثل زبان عاطفی.  

اثر ارائه شده از زبان عاطفی خوبی برخوردار است و به زیبایی اثر کمک کرده است.  

( روی زخم دلت نمک پاشید 

اشک تب  دار دختری غمگین 

گیج قصه هنوز هستم من 

چه کسی خفته در عمیق سنگین)  

یا، بند آخر هم به همین صورت زبان عاطفی بسیار خوبی دارد.  

🔸به لحاظ composition شروع این اثر در بند اول، صاحب اثر انقدر شفاف به اثر پرداخته که تکلیف کل اثر را از همین بند می توان  دریافت.  

و در بند های بعدی صرفاً به توصیف همین بند پرداخته.  

به زبان دیگر، تنه روایت اثر قدری دچار تکرار مکرر با کلمات دیگر است.  نوعی بازی با کلمات که من معتقدم ناشی از عدم مضمون سازی حاصل می شود.  


منظور این است که اصل مطلب کل این اثر در بند اول کاملاً نمایان است و این مسئله به اعتقاد من خوشایند نیست.  

اما این اثر پایان بندی بسیار خوبی دارد و شاعر در آن موفق عمل کرده.  

🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده هم از موسیقی بیرونی و هم موسیقی کناری بهره خوبی گرفته.  این اثر موسیقی روان و سیالی دارد.  


🔸در اثر ارائه شده تشبیهات به خوبی اتفاق افتاده مثل بند سوم ( ملت شطرنج صحنه ی بازی ست و.......)

  یا بند( خط زده با مداد پر رنگش/....)

تصاویر در اثر ارائه شده عینی و انتزاعی هستند که سبب ملموس بودن روایت شده اند.  

🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یک روایت با زبان عاطفی از زبان دختری ست که از فقدان پدر صحبت می کند. 

موضوع اثر دچار تکرار شده اما شاعر سعی در توصیف موضوع دارد. هیچ کشف تازه ای به لحاظ محتوایی و درک روایی در اثر اتفاق نیوفتاده.

اما به زبان عاطفی خوبی که در خود جای داده مخاطب را تا انتهای اثر با خود همراه می سازد.  


در پایان از صاحب اثر تشکر می کنم و برای ایشان آروزی موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد"واژه " 

#واژه 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی