نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

حامد بیاتیان

بوسه ات مثل الکل رازی

میکشاند مرا به خلسه ی خواب

میبرد تا به  آسمانم یا

مینشاند به گرده ی گرداب


می ستایم  تو را چو لات و منات

می ستایم ،هر انچه باداباد

می سرایم چنان که شیرین را

می سرایید تیشه ی فرهاد


رخ به رخ میشویم و میخندی

عاشق سینه چاک یعنی این

میشوی کعبه تا طواف کنم

نیت ناب و پاک یعنی این


میشود نازل از نگاهت وحی

بت پرستی کمال ایمان است

می پرستم تو را الهه ی درد

کافرت تا ابد مسلمان است


هبلِ قصه ای و می دانم

روح قدسی دمیده حق در تو

عجز اورده ام به پابوست

ابتدایم تویی و آخَر تو


بی تو از زندگی چه می فهمم

غیر درد و جنون و نفرت ...آه

افتابی نشسته بر لب بوم

ماهتابی خزیده در کف چاه


آن یکی زخمی از برادر ها

وان دگر رو به سمت خاموشی

بی تو از زندگی.... چه میدانم

بی تو از زندگی .. فراموشی


 بی تو از زندگی  فقط ماتم

سهم ایل و تبار مجنون است

آخر این عشق کار خود را کرد

لیلی قصه هم جگر خون است


رفتی و درد بر سرم بارید

غصه رحمی به این شکسته نکرد

نازنینم ببین که بعد از تو

شده ام بی قرار......پس برگرد


شرح درد است بی تو حتی شعر

واژه در واژه اش خودآزاری

چامه ام را خودت اجابت کن

ای کمی که همیشه بسیاری


 بوسه ات مثل الکل رازی

میکند روی گونه ام اعجاز

بعد صد سال اگر بمیرم هم

گونه ام طعم بوسه دارد باز

#حامد_بیاتیان

#نقد 

بنام خداوند مهر و مهربانی

🖇از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته. خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات. جایگزینی و چیدمان،  استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، همچنین ترکیب سازی.(اگرچه در اثر کم اتفاق افتاده اند) ، کاربرد زبان در حالت کلی مناسب بوده.  

البته در اثر ارائه شده زبان قدری دچار دوگانگی شده که به سبب  وزن اتفاق افتاده. 


🔸به لحاظ نقد فنی ارائه شده یک چارپاره است که بر وزن فعلاتن  مفاعلن فعلن بحر خفیف مخبون محذوف سروده شده.  

به لحاظ قوافی تقریباً مناسب است و از یکی از شیوه های رایج چارپاره استفاده شده.

🔸به لحاظ بررسی روایت با توجه به اینکه اثر ارائه شده یک روایت بلند در قالب چارپاره است و این روایت در بند ها ادامه داشته، معتقدم روایت چارپاره نباید تا این حد بلند باشد.  

اطناب در آثارهم به ساختار روایی آسیب می رساند و هم به زیبایی شناسی اثر.  

اما در حالت کلی این چارپاره سه ویژگی مهم روایت را در خود دارا می باشد.  


🔸به لحاظ زیبایی شناسی تشبیهات و... به خوبی اتفاق افتاده، یعنی شاعر به خوبی 

از صناعات استفاده کرده.  


مثل بنده 4 


تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و خود به زیبایی اثر می افزاید.  


مثل بنده 3، 6،7 


به لحاظ composition اثر ارائه شده در بنده اول نتوانسته به خوبی عمل کند. شروع یک اثر باید بتواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند.  

این اثر از همان ابتدا دچار اطناب شده.  

و در پایان بندی هم چون به نوعی تداعی بند اول بوده است به اعتقاد من نتوانسته موفق عمل کند.  


به لحاظ موسیقایی.اثر ارائه شده بهره خوبی از موسیقی گرفته 

هم موسیقی بیرونی و هم موسیقی کناری.  هم معنوی.  

بنابراین یکی از ویژگی های حائز اهمیت اثر است.  



به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده توانسته به اهداف شاعر دست پیدا کند.  

مضمون سازی خوب اتفاق افتاده.  

و شاعر در اثر ارائه شده موفق بوده به غیر بحث اطناب اثر که ضعف بزرگی ست.  


در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.

با تشکر   

مریم راد 

#واژه. 

@ashensyeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی