نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

فواد احمدی

#نقد 

تا به محـــــــشر در کنارم یار باشد محشراست

بوســـــه ها تکرار در تکرار باشد محشر است


همـــسرایی باشد و  بارانِ  از عــــــطر غــزل

شعر من در وصف روی یار باشد محشر است


بـــــــوی دریا، کلـــــبه ای در جنگل سبز خدا

ناله ی سنــــتور و یا گیــــتار باشد محشراست


دوســـتت دارم شناور  در هــوا باشد چو موج

انعکاسش مثل یک رگبار باشد محــــشر است


در مصـــاف کوهِ از یخ های ســـرد زنــــدگی 

گرمـــــــی آغوش آتشـــــبار باشد محشر است


آنکه چــــــشم دیدن ما را به این حالت نداشت

پایــــــمال لشکر تاتار باشـــــــــد محشر است


#فواد_احمدی

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.  


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان لغات. جایگزینی آن ها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان،  و همچنین ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی می توانست بهتر از این عمل کند.  

هر حرکتی در شعر و در حوزه ی ادبیات دستمایه کلمات است.  کلمات هستند که زیبایی. معنا و ساختار یک اثر را شکل می دهند یا فرم آن را می سازند.  

بنابراین درانتخاب کلمات باید دقت بیشتری شود.  

🔻ترکیب سازی در این اثر کاملاً ساده و بی پیرایه است.  بی پیرایه بودن سبب می شود که از فصاحت  اثر کاسته شود.  

🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان به سبب استفاده از ردیف فعلی مرکبی که استفاده شده به کاربرد زبان هنجار کمک شایانی کرده است.  

🔻این اثر در حالت کلی به لحاظ کاربرد زبان از کلماتی که به صورت فاحش عامل دوگانگی زبان می شود، به دور است، یعنی زبان در این اثر در حالت کلی یکدسته لازم را در خود دارد.  

🔸به لحاظ فنی اثر ارائه شده یک غزل است که بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن بحر رمل مثمن محذوف سروده شده.  قافیه ها دچار تکرار شده و این تکرار هیچ کارکرد معنایی و زیبایی شناسی تازه ای گرفته نشده.  استفاده از ردیف بلند تا حدودی به پر کردن وزن کمک کرده است اما سبب تکامل موسیقایی اثر شده است.  

🔸به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده، مقدمه روایت آنطور که باید ساخته و پرداخته نشده، تنه روایت با توجه به کوتاهی آن تقریباً مناسب است اما نتیجه گیری روایت از دو بخش دیگر آن بهتر ساخته و پرداخته شده است.

🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات تقریباً خوب عمل کرده ( آنکه چشم دیدن ما را به این حالت نداشت / پایمال لشکر تاتار باشد محشر است)  

🔻تصاویر ارائه شده در این اثر عینی و انتزاعی هستند و به معنای اجرای کمک کرده اند.  

( انعکاسش مثل یک رگبار باشد محشر است 

یا 

گرمی آغوش آتشبار باشد محشر است)  

🔻در اثر ارائه شده در حالت کلی در نپذیرفت و ببان حالات و روایت اثر خلاقیتی دیده نمی شود.  

🔻ردیف انتخاب شده روی زبان عاطفی اثر تاثیر مستقیم گذاشته.  اثر می توانست زبان عاطفی بهتری داشته باشد.  


🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده ( تا به محشر در کنارم یار باشد محشر است 

بوسه ها تکرار در تکرار باشد محشر است)  

نمی تواند شروع خوبی برای یک اثر باشد شروع یک اثر باید زمینه را برای ادامه اثر آماده کند نه اینکه گویای تمام اهداف شاعر بشود و مخاطب را از شنیدن  ادامه اثر باز دارد.  

به لحاظ پایان بندی هم ( آنکه چشم.....)  پایان بندی خوبی ست و زنگ پایان روایت را به صدا در آورده است.  


🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده در بحرین خوش آهنگ رمل سروده شده و از موسیقی بیرونی بهره خوبی گرفته، از موسیقی کناری نیز به سبب استفاده از قافیه و ردیف  بی بهره نیست.  

??🔻ارتباط عمودی و افقی خوبی روی محور جانشینی و همنشینی برقرار است و سبب انسجام روایت شده است.


🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده با توجه به انتخاب لغات در اثر. مضمون سازی می توانست بهتر اتفاق بیوفتد. به سبب مضمون تکراری قدری از زیبایی اثر کاسته شده. درواقع مضمون تکراری نشان دهنده ی دغدغه تکراری شاعر است، بنابراین هیچ نوع آوری در نوع نگاه و ببان موضوع حادث نشده است.  

در نهایت شاعر نتوانسته به رسالت خود آنطور که باید بپردازد و مطابق با معیارها و تعاریف شعری و انتظاری که از یک غزل خوب داریم بپردازد و رسالت خود را بجای آورد.  

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.  

با تشکر. 

مریم راد"واژه " 

#واژه 

#نقد 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی