نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهناز اخوت

#نقد


بدون عاشقی دنیای من پاییزِ غم_خیز است 

تمام دلخوشی چون برگِ بی مقدار می افتد


همه آرایه ها سردو همه گلواژه ها غمگین 

قلم دردستِ من خاموش و ازاظهارمی افتد


دلم تنها تر ازیک دشت بی گل ماند و بی حاصل

بساط غصه ام در گوشه ی بازار می افتد


بدون ِتو شدم یک باغِ بی دیوار پائیزی

دوباره تکیه‌ام چون سایه بردیوار می‌افتد


منم  مشتاق دیدار نگاه ِ مهربانِ تو 

نگو ویران شده این عشق و چون آوارمی افتد


برایت خانه ای از مهر و از شادی بنا کردم 

که بذرعشقِ تو دردل چه گندم وار می افتد


همه آرایه ها سرد و همه گلواژه ها غمگین 

قلم دردستِ من خاموش و از اظهارمی افتد


من ازهرم نگاهت مست واز آشوبِ چشمانت 

بدونِ گرمی ِ یادت ، تبِ اشعار می افتد


شب شعر است واین گلشن بدون ماه و مهتاب است 

نقابِ غصّه ام امشب براین اشعار می افتد 

#مهناز_اخوت 

maryam rad:

📝#نقد_قطعه 

بنام خداوند مهر 

🖇از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و.ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات. جایگزینی، چیدمان، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، همچنین ترکیب سازی و بکارگیری زبان مطرح توانست موفق تر عمل کند.  معتقدم شاعر دقت لازم را بکار نگرفته.  

درشعر هیچگاه نباید جنبه زیبایی شناسی و هنری کلام را فراموش کرد.  در ادبیات فارسی خصوصاً ادبیات کلاسیک بند یا ابیات تکراری مرسوم است که برخی از ادبا می پذیرند و برخی دیگر نکوهش می کنند.  دکتر شفیعی کدکنی معتقد است که بنیاد جهان و حیات انسان همواره بر مبنای تکرار و تنوع است از تپش قلب گرفته تا حرکت روز و شب و این تکرار ها در موسیقی مفهومی خاص را ارائه می کنند. اما من معتقدم با بررسی در یک شعر و کشف علت تکرار می توان به ضرورت آن  در اثر پی برد. گاهی اوقات تکرار ناشی از ضعف در دایره لغات شاعر است یعنی شاعر از تکرار جهت پر کردن ابیات استفاده کرده و به زیبایی اثر آسیب رسانده.  گاهی اوقات جهت رسیدن به قالب دیگری ادبی ست.  

در این اثر تکرار ( همه آرایه ها سردو.همه گلواژه ها غمگین // 

قلم در دست من خاموش و از اظهار می افتد)  نمی تواند تداعی یک ترجیعبند بند باشد به جهت دلایلی که در نقد فنی عرض می کند و همچنین این تکرار به زیبایی اثر هم چیزی اضافه نکرده.  پس ضعف در دایره لغات شاعر است که صرفا جهت پر کردن ابیات آمده است.  

ترکیب سازی ها چیزی به زیبایی اثر نه اضافه کرده و نه کم.  اما ارتباط افقی ابیات را شکل داده است.  در حالت کلی اثر ارائه شده از دوگانگی های فاحش به دور است که نکته مثبت اثر است.  

استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان به سبب استفاده از ردیف فعلی مناسب و.مطابق با انتظاری ست که از شعر داریم. 

 

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل است که مطلع آن مصرع نیست که نشان دهنده یک قطعه نیست باشد و به همین علت تکرار یک بیت در این اثر  نمی تواند نمایانگر قالبی دیگر باشد.  

اثر ارائه شده بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن بحر هرج مثمن سالم سروده شده.  

البته شاعر در بحث وزن دقت لازم را بکار نگرفته و بسیار از ابیات یک هجا یا کم دارند و یا اضافه.  

قافیه ها در این اثر می توانست بهتر از این اتفاق بیوفتد و تکرار در قافیه فرم اثر را دچار ضعف می کند.  بخشی از ارزش و اعتبار اثر مربوط به structure و یا ساختار آن است بنابراین در چیدمان و انتخاب آن باید دقت لازم را بکار گرفت.  

استفاده از ردیف فعلی به جنبه موسیقایی اثر کمک کرده است.  

🔸به لحاظ بررسی ساختار روایی اثر ارائه شده آنطور که باید ساخته و پرداخته نشده، و عدم دقت کافی عدم انسجام ابیات را در این اثر به همراه دارد که این مسئله روی زیبایی شناسی اثر و.همچنین جنبه ی معنایی آن تاثیر می گذارد. 

در واقع این اثر قدری در جفت و بست کلام دچار ضعف شده است.  

🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات موفق عمل کرده تا جایی این اثر را به یک اثر توصیفی تبدیل کرده است. 

مثل ( دلم تنها تر از یک دشت بی گل ماند و بی حاصل...... 

یا بیت 

بدون تو شدم یک باغ بی دیوار پاییزی......

یا بیت 

من از هرم نگاهت مست و از آشوب چشمانت... )  

🔸تصاویر ارائه شده در اثر هم عینی و هم انتزاعی هستند که تا حدودی می تواند به مضمون و زیبایی اثر کمک کند.  

مثل ابیات 4 و 5 

P:1

@ashenayeeshgh


🔸به لحاظ composition. اثر ارائه شده شروع خوبی ندارد یا می توانست شروع بهتری داشته باشد زیرا دو مصرع بیت اول یکدیگر را پوشش معنایی نمی دهند.  

یعنی ارتباط لازم بین دو مصرع برقرار نیست.  

به لحاظ پایان بندی هم اثر ارائه شده به جهت اینکه یک اثر توصیفی ست می توانست پایان بندی بهتری داشته باشد.   این قبیل توصیفات همچنان می تواند ادامه داشته باشد. هرچقدر بخواهی می توانی ادامه بدهی و این جهت زنگ پایان کار به صدا در نمی آید و مخاطب متوجه پایان اثر نخواهد بود.  

🔸در اثر ارائه شده با توجه به اینکه یک اثر توصیفی ست خلاقیتی دیده نمی شود.  

🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از بحران خوش آهنگ هزج استفاده کرده،از موسیقی بیرونی بهره گرفته اما از موسیقی کناری می توانست بهتر بهره بگیرد. 


🔸به لحاظ مضمون و محتوا اثر ارائه شده نتوانسته در مضمون سازی موفق عمل کند.  

یکی از ویژگی های مهم اشعار توصیفی همین مضمون سازی ست که شاعر در آن موفق عمل نکرده.  


در حالت کلی این اثر می توانست بهتر از این ساخته و پرداخته شود.  

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#واژه 

P:2

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی