نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

مریم حسین زاده

maryam rad:

#نقد_شعر 

از ساقه های گندم تا خوشه های شالی

در سوگ گیسوانت می سوزد این شمالی

آن قدر کوچه تاریک، آنقدر سوت و کور است

انگار رفته خورشید از یاد این حوالی

ماییم و برفِ بهمن، ماییم و ترسِ طوفان

کو فرصت بهاری، کو عشق را مجالی

در ریشه ها نمانده از غنچه خاطراتی

نه برگ تازه در باغ، نه رویش نهالی

از رودهای جاری، از لحظه های باران

گفتند و ما شنیدیم این قصه ی خیالی

گفتند خواهد آورد، آن مرد، نان و لبخند

ما خیره ایم یک عمر، بر کاسه های خالی

در محضر خدایان، زنجیر در حصاریم

در آستان دوزخ، کو جرات سوالی

بر باد خشک بستیم هرگوشه ای دخیلی

رویای بس بعیدی، اندیشه ی محالی  

بر سقف آرزوها پرواز را نوشتیم

وقتی که آسمان نیست، وقتی که نیست بالی

این شعر ساده ای نیست این آخرین سرود است

در جان زخمی من باقی نمانده حالی

#مریم _حسین زاده 

📝#نقد_شعر_کلاسیک 

☘بنام خداوند مهر ☘

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  

🔸اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی در انتخاب و چیدمان کلمات، جایگزینی، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و همچنین ترکیب سازی و بکارگیری زبان مناسب عمل کرده.  اگر چه معتقدم که می توانست بهتر از این عمل کند.  

🔻در غزل ارائه شده انتخاب لغات جهت قوافی می توانست بهتر از این صورت بگیرد زیرا همین انتخاب سبب شده اثر ارائه شده قدری قافیه محور باشد.  

🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان به خوبی اتفاق افتاده و متناسب با انتظاری ست که از،یک شعر داریم.  

🔻ترکیب سازی در اثر ارائه شده کاملاً ساده است و چیزی به زیبایی اثر اضافه نکرده و صرفاً در جهت تکامل معنایی اثر می باشد.  در واقع در ترکیب سازی انتظار داریم که به فصاحت و بلاغت اثر بیافزاید که در این اثر،بسیار ساده اتفاق افتاده.  

🔻زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد و از دوگانگی به دور است.  

🔸اثر ارائه شده به لحاظ نقد فنی با توجه به اینکه یک غزل سنتی یا عام است بر وزن مفعول فاعلاتن (2بار)  در بحر مضارع مثمن اخرب سروده شده و در عروض جدید این وزن را به صورت مستفعلن فعولن ( 2بار)  هم تقطیع کرده اند.  در واقع شاعر برای رسیدن به اهداف خود از اوزان دوری استفاده کرده.  

🔸به لحاظ بررسی ساختار روایی با توجه به اینکه اثر ارائه شده سه خصیصه مهم روایت یعنی مقدمه، تنه و نتیجه گیری  را در خود دارا می،باشد که نشان دهند سلامت ساختار روایی ست اما در بخش تنه روایت ابیات قدری مستقل عمل می کنند و چون ساختار روایی دچار تزلزل نشده و همچنان محکم و منسجم است بنابراین چفت و بست  کلام به خوبی رعایت شده و مورد تایید است.  

P:1

ادامه دارد 👇👇👇


P:2

👆👆👆👆ادامه نقد 

🔸به لحاظ زیبایی شناسی استفاده از تشبیهات و کنایات و..... به درستی اتفاق افتاده 

(گفتند خواهد آورد آن مرد نان و لبخند 

ما خیره ایم یک عمر بر کاسه های خالی)  

یا ( در محضر خدایان زنجیر در حصاریم 

در استان دوزخ کو جرات سوالی) 

🔻تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی ست.  

( ماییم و برف بهمن ماییم و ترس طوفان 

کو فرصت بهاری کو عشق را مجالی)  

(انقدر کوچه تاریک انقدر سوت و کور است 

انگار رفته خورشید از یاد این حوالی)  

🔻اثر ارائه شده به لحاظ composition، شروع خوبی دارد می تواند ذهن مخاطب را برای شروع و ادامه روایت آماده کند و به زیبایی اثر هم می افزاید 

( از ساقه های گندم تا خوشه های شالی 

در سوگ گیسوانت می سوزد این شمالی)  درواقع این اثر( غزل)  مطلع خوبی دارد.  

به لحاظ پایان بندی اثر ارائه شده مناسب زنگ پایان اثر را به صدا در آورده ( این شعر ساده ای نیست این آخرین سرود است 

در جان زخمی من باقی نمانده حالی)  

در واقع اثر ارائه شده با توجه به نظمی که در روایت خود دارد و همچنین ویژگی های بیانی، شروع و پایان بندی خوبی را به خود اختصاص داده.  

🔻به لحاظ موسیقایی اثر ارائه با توجه به اینکه در بحر مضارع سروده شده ( مضارع اخرب)

یعنی دایره چهارم ( مشتبهه)  که در آن   مفاعیلن به فعولن تبدیل شده جز  بحر های خوش آهنگ است بنابراین اثر از موسیقی بیرونی به خوبی بهره گرفته و از موسیقی کناری به سبب قوافی می نتوانست بهره بهترین بگیرد اما چون به لحاظ آوایی آسیبی به اثر نرسیده مورد تایید است و همچنین از موسیقی معنوی و موسیقی درونی  نیز بی بهره نیست.  بنابراین اثر ارائه شده به لحاظ موسیقایی خوب عمل کرده.  

🔸به لحاظ بررسی معنا و محتوایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه یک غزل اجتماعی با رویکرد سیاسی سیاسی ست، شاعر رسالت خود را به خوبی به جای آورده.  

مضمون و محتوا در اثر ارائه شده کاملاً گویا و متناسب با فضا سازی موجود در اثر است در واقع انتخاب کلمات به لحاظ محتوایی با بافت اثر به لحاظ درنظر گرفتن محتوا کاملاً همخوان است.


در پایان از شاعر محترم برای اثر خوب تشکر می کنم.  

با تشکر

مریم راد "واژه " 

#نقد_شعر 

@ashenayeeshgh

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی