نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

سرو ناز زندیه

♦ⓜäřÿ♦:

درودهمراهان گرامی:

#نقد_شعر 

#انجمن_ادبی_شعر_باران 

#مدیریت_اجرا_مهربانو_مریم_راد

#ساعت_شروع_۲2🕙

#مورخ:۹۷/۷/۱۷سه شنبـه

ــــــــــــــــــــ🍃🌸


در کدامین مسلک آمد عاشقی کردن  خطاست؟

مامن پاک هم آغوشی دلها، کبریاست


خوشتر از گلبانگ عشق آیا کدامین سوره است؟

آیه آیه واژه هایم وصف چشمان شماست


باز کن آغوش شعرت را همین یک امشبم

در میان بازوانش یک نفس هم کیمیاست


دامن مهرت مکش از شهر تبعیدی من 

بی حضورت خانه ی من سربه سر ماتم سراست


ساحل امن نجات است آبی چشم تَرت

هرگز از طوفان نلرزد آن دلی که مبتلاست


عشق ترتیل نوای سوره ی رنگ لبت 

طعم شیرینش شبیه حس خوب ربنّاست


عشق شاید حج مشکورست در احرام دل

سعی عاشق در دویدن سوی مروه با صفاست؟


با نگاهم همسفر باش و مترس از سِرّ عشق

تا بدانی اوج پرواز خیالم تا کجاست


سروناز آزاده بر بال فلک پرمیکشد

فاش گوید "عشق اسطرلاب اسرار خداست"


#سروناز_زندیه 

maryam rad:

📝#نقد_شعر_کلاسیک 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد ?🔸

 🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات، چیدمان و جایگزینی آنها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان و همچنین ترکیب سازی و کاربرد زبان موفق عمل کرده 

🔻در این اثر کلمات با در نظر گرفتن محتوا و مضمون در کنار یکدیگر چیده شده اند، هنجارگریزی نحوی در این اثر در جهت ایجاد و حفظ وزن می باشد و در مقایسه با قواعد و قوانین شعر کاملاً پذیرفته شده است.  این هنجارگریزی تا حدودی به زیبایی زبان و در حالت کلی به زیبایی اثر کمک کرده است.  

🔻ترکیب سازی های مثل ( مامن پاک هم آغوشی، گلبانگ عشق،  آغوش شعرت،  آبی چشم ترت، ترتیل نوای سوره رنگ لبت)  و...  علاوه بر بحث زیبایی به مضمون سازی اثر نیز کمک کرده است.  

🔻زبان در این اثر در حالت کلی یکدستی  لازم را در خود دارد.  

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است با مضمون عاشقانه، یک غزل نسبتاً بلند است بر وزن 

فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن بحر رمل مثمن محذوف 

قوافی در آن می توانست بهتر از این اتفاق بیوفتد و ردیف آن نیز ردیف فعلی ست و جنبه موسیقایی اثر کمک کرده است.  

🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعاره و تلمیح و... موفق بوده و به زیبایی اثر افزوده است.  

( ساحل امن نجات است آبی چشم ترت 

هرگز از طوفان نلرزد آن دلی که مبتلا ست)  

🔻تصاویر ارائه شده در این اثر عینی و انتزاعی هستند و به زیبایی اثر افزوده است.  


( عشق ترتیل نوای سوره ی رنگ لبت 

طعم شیرین شبیه حس خوب ربنا ست)  

( عشق شاید صبح مشکورست در احرام دل 

سعی عاشق در دویدن سوی مروه با صفا ست) 

🔻به لحاظ composition اثر ارائه شده با مطلع ( در کدامین مسلک آمد عاشقی کردن خطا ست 

مامن پاک هم آغوشی دلها کبریا ست)  شروع خوبی برای یک غزل عاشقانه با رویکرد عشقی ازلی ست و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند.  در پایان بندی هم اثر ارائه شده با توجه به استفاده از تخلص و صناعات ادبی ( سرو ناز آزاده بر بال فلک پر می کشد / فاش می گوید عشق اسطرلاب اسرار خدا ست)

بنابراین اثر پایان بندی خوبی هم دارد.  

نکته حائز اهمیت اینجا ست که با توجه به اینکه تخلص

(سروناز )  اشاره به اسم خصوصاً اسم مونث دارد بنابراین می توان نتیجه گرفت که شاعر یک خانم است که در این صورت بازنده منطق روایی بیت ششم قدری دچار تناقض می شود. ( عشق ترتیل نوای سوره ی رنگ لبت / طعم شیرین حس خوب ربنا ست)  

زیرا این نوع نگاه عمدتا از جنس مذکر به مونث اتفاق می افتد و خیلی مرسوم نیست که از زبان یک مونث بیان شود.  خصوصا اینکه این بیت اشاره به یک عشق ازلی دارد.  این گونه توصیفات در ادبیات عمدتا از زبان مذکر شنیده شده و مرسوم نیست.  

🔻ارتباط عمودی روی محور جانشینی ابیات برقرار است و سبب انسجام اثر می شود.  

🔻به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه در بحرین خوش آهنگ رمل سروده شده از موسیقی بیرونی به خوبی بهره گرفته و از موسیقی کناری نیز به سبب قافیه و ردیف و همچنین از موسیقی معنوی نیز بهره خوبی گرفته. که نکته مثبت و حائز اهمیت این اثر است.  

🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه با دیدگاه عرفانی ست.  ازلی بودن این عشق و توصیفات عرفانی اثر علاوه بر زیبایی عامل مضمون سازی اثر شده است که نکته مثبت اثر است.  

شاعر با استفاده از توصیفات خوب و زیبا به معنای واقعی محتوای اثر نیز کمک شایانی کرده است.  

در حالت کلی از شاعر محترم برای این اثر خوب تشکر می کنم.  

با تشکر 

مریم راد" واژه

@ashenayeeshgh

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی